אלמנת סטיב ג'ובס הקפיצה את שווי הסטארט-אפ דיל ל-12 מיליארד דולר

קרן אמרסון, שמבצעת השקעות אימפקט והוקמה על ידי לורן פאוול ג'ובס, השקיעה 50 מיליון דולר בסטארט-אפ ההעסקה מרחוק דיל לפי שווי גבוה פי שניים מבעבר • קפיצת השווי של דיל מגיעה בתקופה של האטה והתכווצות במכפילים שמקבלים סטארט-אפים

לורן פאוול ג'ובס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
לורן פאוול ג'ובס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

הסטארט-אפ דיל, המפתח מערכת להעסקה מרחוק של עובדים במדינות זרות, גייס מימון חדש לפי שווי של 12 מיליארד דולר. כך דיווח אתמול (ד') אתר Axios האמריקאי על בסיס מספר מקורות. השווי הקודם של דיל בגיוס עליו הכריז הסטארט-אפ באוקטובר היה 5.5 מיליארד דולר. קפיצת השווי מגיעה בתקופה של האטה בה בשוק מדווחים בעיקר על התכווצות במכפילים ובשווי שמקבלים סטארט-אפים, על רקע הקריסה של מניות הטכנולוגיה בוול סטריט.

לפי הדיווח של Axios, דיל קיבלה את השווי החדש בעקבות גיוס קטן למדי של 50 מיליון דולר בלבד, אותו קיבלה מאמרסון קולקטיב (Emerson Collective), ארגון ללא מטרת רווח שמבצע השקעות אימפקט. הארגון נוסד על ידי לורן פאוול ג'ובס, אלמנתו של מייסד אפל סטיב ג'ובס. לשם השוואה, הגיוס הקודם של דיל, עליו דיווחה באוקטובר, היה גבוה הרבה יותר והסתכם ב-425 מיליון דולר.

דיל הוקמה ב-2018 על ידי אלכס בואזיז, יהודי-צרפתי שעלה לישראל (מנכ"ל); שואו וואנג, סינית החיה בארה"ב; ועופר סימון, ישראלי שאינו חלק מהחברה כיום. המאפיין הבולט של דיל כחברה הוא מודל ההעסקה הגלובלי המבוזר שלה, במסגרתו אין לה כלל משרדים והיא מגייסת לשורותיה עובדים מכל העולם. לחברה כ-1,000 עובדים כיום.

אלכס בואזיז / צילום: DEEL
 אלכס בואזיז / צילום: DEEL

בחודש שעבר הכריזה דיל כי חצתה את 100 מיליון הדולר בקצב הכנסות חוזרות שנתי (ARR), בהשוואה ל-50 מיליון דולר בקצב הכנסות חוזרות בדצמבר ו-4 מיליון דולר בלבד בתחילת 2021. לפי דיווח באתר טק-קראנץ', החברה צומחת ביותר מ-20% מחודש לחודש ויש לה קצב שריפת מזומנים נמוך במסגרתו שרפה "פחות מ-10 מיליון דולר" ב-2021, אך היא מתכוונת להגדיל אותו השנה כדי לצמוח מהר יותר.

ההתמחות המקורית של דיל הייתה בסיוע לחברות בהעסקה ותשלום לפרילנסרים מסביב לעולם. בהמשך הקימה דיל יישויות משפטיות בכ-90 מדינות שמאפשרות ללקוחות שלא רוצים להתעסק עם הבירוקרטיה של הקמת שלוחה במדינה זרה להעסיק דרכה עובדים (מודל שנקרא EOR ובו דיל היא למעשה המעסיק של העובד השכיר במדינת היעד). כך לדוגמה חברה אמריקאית שרוצה לשכור מידית איש מכירות בברזיל בלי יותר מדי בירוקרטיה, יכולה לעשות זאת תוך יום אחד באמצעות דיל. קהל היעד המרכזי של דיל הוא בעיקר סטארט-אפים טכנולוגיים.

הצמיחה הסופר-מהירה של דיל מבטאת את ההאצה שצברה שיטת ההעסקה של עובדים במדינות אחרות בתקופת הקורונה, על רקע ההסתגלות לעבודה מהבית בימי המגפה והמחסור הכולל בטאלנטים שמחייב חברות לחפש עובדים מחוץ לארצן. המשקיעים שמקפיצים את השווי של דיל מהמרים כנראה שהאצה זו תמשיך גם בימי הפוסט-מגפה.

בין המתחרות - פאפאיה גלובל הישראלית

דיל איננה החברה היחידה שעוסקת בתחום של העסקה מרחוק. מתחרות אחרות בתחום הן פאפאיה גלובל הישראלית, שגייסה לפי שווי 3.7 מיליארד דולר בשנה שעברה; Remote שהודיעה לאחרונה על גיוס 300 מיליון דולר בהובלת קרן סופטבנק לפי שווי של 3 מיליארד דולר ; וגלובליזיישן פרטנרס, שחקן ותיק יותר שנוסד ב-2012, וגייס 200 מיליון דולר לפי שווי 4.2 מיליארד דולר בינואר.

בניגוד לדיל, פאפאיה גלובל התמחתה במקור בתשלום שכר לעובדים בשלוחות זרות של חברות גדולות. חברות אלו אמנם מחזיקות יישויות משפטית באותן מדינות יעד, אך אינן יכולות או רוצות להתמודד עם תהליך ניהול השכר בכל מקום ומתקשות לעמוד ברגולציות המקומיות שיש לכל מדינה ומדינה.

פאפאיה, שעובדת עם שותפים בינלאומיים כמו פירמת ראיית החשבון מזארס, מציעה לאותן חברות פתרון שמאפשר לנהל את העסקה והתשלום לעובדים במדינות השונות בהתאם לחוקים המקומיים. אם בעבר חברה שפתחה משרדים בעשרה מדינות שונות הייתה צריכה להתנהל מול עשרה ספקים מקומיים שונים שיעזרו לה לשלם שכר, הרי שפאפאיה ריכזה עבורה את כל זה יחד. דיל מגבשת פתרון בעולם זה של פיירול גלובלי אך הוא עדיין לא הושק רשמית.

במקביל גם פאפאיה מציעה שירותים בעולמות הליבה של דיל כמו העסקה במודל EOR, עבור חברות שאין להם יישויות משפטיות במדינות ורוצות עדיין לגייס עובדים שם. פאפאיה עושה זאת באמצעות העסקה דרך יישויות משפטיות של שותפים ולא דרך הקמת יישויות משלה בכל מדינה ומדינה, כמו דיל.