דרמה פוליטית: מתן כהנא מתפטר מהממשלה וחוזר לכנסת כדי למנוע עריקה נוספת בימינה

טלטלה נוספת בימינה ובממשלה: השר מתן כהנא הודיע על התפטרותו מהממשלה והחל מיום ראשון יוביל ליציאתו של חבר הכנסת יום טוב כלפון מימינה שנכנס על תקן נורבגי • בנט יכול להפריש את כלפון מהכנסת מאחר שהושבע כחבר כנסת רק לאחר שהשר מתן כהנא התפטר ממנה. כעת ישוב כהנא לכנסת ויגבה את הממשלה וימינה

השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו
השר לשירותי דת מתן כהנא / צילום: ראובן קסטרו

טלטלה נוספת בימינה ובממשלה: השר מתן כהנא מימינה הודיע שעה קלה לפני שבת על התפטרותו מהכנסת והחל מיום ראשון יוביל ליציאתו של חבר הכנסת יום טוב כלפון מימינה שנכנס על תקן נורבגי.

מדוברו של כהנא נמסר כי החליט להתפטר מתפקידו כשר לשירותי דת על מנת לחזור להיות חבר כנסת ולסייע בחיזוק הקואליציה. מדובר ביממה קשה מאוד עבור ימינה ובנט בפרט שלפני שעות ספורות קיבל את התפטרותה של היועצת המדינית שלו שמרית מאיר.

לפני ארבע שעות פרסם חבר הכנסת יום טוב כלפון פוסט בניחוח של סיכומים בפייסבוק ובימינה מעריכים כי בנט הורה לכהנא להתפטר כדי למנוע מכלפון לעשות זאת קודם לכן.
"‏‎הקואליציה הנוכחית רחוקה מלהיות קואליציית החלומות שלי ואמרתי זאת לא פעם. אם הייתה קואליציית ימין חלופית בכנסת הזו הייתי תומך בה בפה מלא. ב-11 החודשים האחרונים עמדתי בכל במה בכנסת ובתקשורת, על האידיאולוגיה שלי כאיש ימין, והדגשתי את הקשר העמוק שלי להר הבית ולארץ ישראל.

‏"עבודתי בכנסת מתמקדת בקשר עם יהדות התפוצות, בעלייה - המחזקת את הרוב היהודי בארץ ישראל, ובהגנה על ההתיישבות ביהודה שומרון.
‏‎רבים יעצו לי להוריד את נפח העיסוק שלי בנושאים אלו בגלל הרכב הקואליציה. עשיתי בדיוק את ההפך, ורק הגברתי את פעילותי בנושאים אלו".

"‏‎בניגוד למה שמנסים לספר, כח"כ נורווגי, ההרכב הקואליציוני או פיזור הכנסת אינם תלויים בקול שלי.
‏‎זו הזדמנות להודות לכל אלה שתמכו בי השבוע, הגנו עליי ולא נפלו לתעמולה השקרית.
‏‎אני פועל למען עם ישראל שנים רבות ואמשיך לעשות כך בע"ה".

בנט הבין כי הלחצים שמופעלים על כלפון יובילו אותו במוקדם או במאוחר לעשות מעשה עידית סילמן והחליט למנוע פגיעה תדמיתית נוספת. בניגוד לסילמן, בנט יכול להפריש את כלפון מהכנסת מאחר שהושבע כחבר כנסת רק לאחר שהשר מתן כהנא התפטר ממנה. כעת ישוב כהנא לכנסת ויגבה את הממשלה וימינה.

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, מסר: "ההתפוררות של מפלגת ימינה ושל הממשלה הפכה היום לנטישה המונית. אל התפטרותה של שמרית מאיר מצטרפת עכשיו חזרתו הבהולה של מתן כהנא לכנסת, מחשש לעזיבה של חבר כנסת נוסף. הממשלה סיימה את דרכה. ישראל לא יכולה להיות מוחזקת בידיים של ווליד טאהא שמכנה את צה"ל 'כובש אכזרי'.

"אני שב וקורא לחברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין - הפסיקו להתבזות ושימו סוף לביזיון הזה. צאו מהממשלה ונקים ממשלת ימין שתעצור את הטרור ואת ההשתוללות הלאומנית הערבית בלוד ובנגב".