נפתלי בנט | פרשנות

הפעם בנט זיהה בזמן. לא בטוח שזה יספיק לעצור את המורד הבא

במקום לספוג מאמרים נגד ימניות הממשלה ופרישה שתהפוך את כלפון לגיבור בימין - הובילו אותו החוצה לפני שהספיק לעשות מעשה סילמן • בסביבת בנט מנסים לייצב ספינה טובעת ולהחזיק חזק ככל הניתן את מי שעוד נותרו לצידו. השאלה האם זה יספיק כדי לצלוח עוד שבוע או חודש היא שאלה טכנית בתוך מהות שבה בכירי הממשלה כולם מדברים על סיום דרכה

ראש הממשלה נפתלי בנט,/ צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט,/ צילום: חיים צח-לע''מ

שעה קלה לפני שבת וכשלחבר הכנסת יום טוב כלפון הדתי אין יכולת להתראיין באולפנים למשך 25 שעות, שלח בנט את מתן כהנא להודיע על התפטרותו מהממשלה וחזרתו אל ספסלי הכנסת במקום כלפון. מהלך עריפת הראשים נועד לשדר שבנט בשליטה לעומת אירוע עידית סילמן אבל גם כדי להקדים תרופה למכה.

כלפון מתנדנד כבר הרבה זמן ונזקק לתחזוק שוטף של בנט ואנשי לשכתו אל מול הלחצים שהופעלו עליו מצד אנשי הליכוד. העבודה הזו פלוס הצורך בתחזוק הממשלה גבתה זמן ומחיר רב מהצוות של ראש הממשלה ושם החליטו לפעול ולהקדים את כלפון מתוך הנחה שבשלב מסויים יישבר ויודיע על פרישה.

כדי למנוע נזק טקטי בהפלת הצבעה או אסטרטגי שבו נראה שאנשיו של בנט עוזבים אותו בזה אחר זה (אתמול דובר רה"מ לציונות הדתית, היום היועצת המדינית) ייצר בנט מראית עין של שליטה ובעט את כלפון מהכנסת קודם. בקואליציה טוענים שכלפון היה "איום שצריך לנטרל" ואכן במקום לספוג מאמרים נגד ימניות הממשלה ופרישה שתהפוך את כלפון לגיבור בימין - הם הובילו אותו החוצה לפני שהספיק לעשות מעשה סילמן. כשברקע השבוע התקיימו מספר פגישות של חבר הכנסת המתנדנד עם גורמים בליכוד.

אבל יום טוב כלפון שהיה חבר כנסת אנונימי הוא ממש לא הסיפור. בסביבת בנט מנסים לייצב ספינה טובעת ולהחזיק חזק ככל הניתן את מי שעוד נותרו לצד בנט: איילת שקד, מתן כהנא, אביר קארה, ניר אורבך וחברת הכנסת הנורבגית הנוספת שירלי פינטו. והשאלה האם זה יספיק כדי לצלוח עוד שבוע או חודש היא שאלה טכנית בתוך מהות שבה בכירי הממשלה כולם מדברים על סיום דרכה. בנט עובד בהישרדות פוליטית בימים אלו אל מול יאיר לפיד שמתחזק גם הוא את הקואליציה מהצד שלו. המלחמה השקטה היא על איזה צד יפיל את הממשלה ומי יכהן כראש ממשלת מעבר.

מפלגת ימינה שהולכת ומצטמצמת לאור הפרישות וההפרשות בה משאירות את ראש הממשלה עם מספר תומכים קטן עוד יותר מזה שנכנס איתו לממשלה. במצב כזה עבודת התחזוקה הפוליטית קשה הרבה יותר, הוא לא יכול להרשות לעצמו לאבד חיילים נוספים. מי שמתחזק את המבנה הפוליטי הרעוע הוא ראש הסגל של בנט טל גן צבי שלאחר התפטרותה של מאיר מוקדם יותר היום יכול להתפנות ממאבקי הלשכה לעבודה פוליטית סזיפית.

אם נצרף את התפטרות הדובר אתמול לזו של היועצת החזקה של בנט, מי שעל פיה פעל ועבד בחודשים האחרונים למהלך של בנט להחזרת כהנא לכנסת מלמדת על פאניקה בלשכה לצד ניסיון לייצר מראית עין של שליטה. כשברקע אירועים בולכים ומתרבים שמקשים על הישרדות הממשלה מימין: מתיחות ביטחונית, חברי כנסת שמפריעים לעבודת המשטרה (אחמד טיבי) או מכים שוטר (עופר כסיף) ועוד טלטולים משמאל שעשויים להקשות גם על מי שעוד נותרו לצדו של בנט לעבור את השבוע הבא.