הותר לפרסום: סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין הוא הקצין שנהרג בפעולה בחאן יונס ב-2018

סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל הוא הקצין שנפל במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה ב-11 בנובמבר 2018. ח'יר אל-דין ז"ל היה נשוי לנאהד ואב לשני בנים • הרמטכ"ל אביב כוכבי העניק לו לאחר נופלו צל"ש על פעילותו במבצע • לפי התחקיר שנערך, ח'יר אל-דין נורה מאקדחו של חברו לכוח, סא"ל א', ולא מירי מחבלי חמאס, כפי שסברו תחילה בצה"ל

סא''ל מחמוד ח'יר אל-דין עם רעייתו נאהד / צילום: דובר צה''ל
סא''ל מחמוד ח'יר אל-דין עם רעייתו נאהד / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל חושף הבוקר (א') את שמו ואת תמונתו של קצין צה"ל, סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל, שנפל במהלך פעילות מבצעית מיוחדת בדרום רצועת עזה בג' בכסלו התשע"ט, 11 בנובמבר 2018. מחמוד ז"ל בן בכור להוריו אחמד ונזירה, היה נשוי לנאהד ואב לשני בנים.

סא"ל מחמוד ז"ל שירת כקצין, לוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין. הרמטכ״ל אביב כוכבי העניק לו לאחר נופלו, ציון לשבח על פעילותו במבצע זה, לאחר שהפגין אחריות, מנהיגות, קור רוח, ואומץ לב עילאי תחת אש על מנת להגן על חבריו, מתוך יוזמה וחתירה למגע.

ח'יר אל-דין נהרג במהלך פעולה של יחידת צה"ל בפאתי חאן יונס שבדרום הרצועה. הכוח עסק לפי פרסומים שונים בהנחת מתקני מודיעין ובדרכו החוצה נתקל במחסום של אנשי חמאס, במקום התפתח קרב יריות, שבעה מחבלים של חמאס נהרגו, ח'יר אל-דין נפצע אנושות ומת אחר כך מפצעיו, קצין נוסף נפצע קשה בתקרית.

התחקיר שנערך עלה כי ח'יר אל-דין נורה דווקא מאקדחו של חברו לכוח, סא"ל א', ולא מירי מחבלי חמאס, כפי שסברו תחילה בצה"ל. עוד עלה מהתחקיר כי הכוח שנסע בשני כלי רכב אזרחיים, נחשף במחסום ובעת שיח שניהל עם מחבלי חמאס, אלה דרשו מהכוח להתלוות אליהם לחקירה. בשלב זה פתח מפקד הכוח, סא"ל א', באש אל אנשי חמאס, הרג כמה מהם אך פגע גם בחברו.

שמו נותר חסוי עד היום אף שגורמים אנטי ישראלים בחו"ל הפיצו אותו ואת תמונתו, אך כעת כאמור הותר לפרסמו.

סא"ל ח'יר אל-דין נולד וגדל בצפונה של ישראל והתחנך בפנימייה הצבאית לפיקוד שליד בית הספר הריאלי בחיפה. עם גיוסו לצה"ל, התנדב לצנחנים והתקבל לסיירת צנחנים. לאחר קורס קציני חי"ר המשיך לשרת כקצין בבה"ד 1. לאחר מכן עבר ליחידה מיוחדת. במקביל לשירותו למד באקדמיה והיה בעל תואר ראשון ושני תארים שניים במינהל עסקים ובמנהיגות ומדיניות בחינוך. בין השאר התנדב בתנועת אחריי! לעידוד שירות משמעותי בצה"ל.

דובר צה"ל מעביר את בקשת המשפחה להמנע מסיקור תקשורתי באיזור מגוריהם.