מיקוח על המחיר או הטרלה של מאסק? מה עומד מאחורי הקפאת עסקת טוויטר

הציוץ של איל ההון מיום שישי האחרון, לפיו רכישת טוויטר נדחית עד השלמת הבדיקה על היקפם של חשבונות מזויפים, עורר שאלות ברחבי העולם • בין אם הציוץ היה בגדר בדיחה או ניסיון להשפיע על העסקה, מניית הרשת החברתית ירידה בחדות לאחר פרסומו

אלון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Joe Skipper
אלון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Joe Skipper

מי שעוקב אחר ציוציו התכופים של אילון מאסק כבר למד להכיר את האיש היטב. טוויטר הוא המקום בשבילו להתבדח עם עוקביו, לבקר את מבקריו, לתקוף את שונאיו, ולהתגאות בהישגיו. בטוויטר מאסק הפך כבר מזמן למעין טרול - גרסת ההייטק של דונלד טראמפ, ושליפות מהמותן שנועדו להוות מוצא לכל מחשבה או הלך רוח בראשו של הכותב.

פרובוקציות ללא פילטרים, עם כל מה שדוחה ומעניין בעת ובעונה אחת. לא מן הנמנע שאולי זו הסיבה שמאסק כל כך רוצה את טראמפ בחזרה ברשת החברתית שהוא עתיד לקנות.

כמו נשיא ארצות הברית לשעבר, כל ציוץ של מאסק מעמיד דום את התקשורת הכלכלית על רגליה ומביא תילי תילים של פרשנויות המבקשות לפענח את מילותיו ומבארות את כוונותיו, כשלרובן אין מושג מה חולף בראשו של מאסק. גם אם הוא התכוון בסך הכל להשתעשע מעט, הרי שאין בכך שום דבר מבדר. מניית טוויטר ספגה ירידות של 25% במסחר המוקדם מיד לאחר הציוץ ההוא שנשלח ביום שישי ה-13, תאריך שאולי נמצא אי שם בתודעתו של היזם הסדרתי.

ציוציו של מאסק כבר הביאו לא פעם לשינויים חדים במחירי המניות של טוויטר וטסלה, ומלבד פגיעה בבעלי המניות, טמון בה גם החשש למניפולציה במחיר מניה, לכאורה עבירה על חוקי ניירות הערך בארצות הברית.

מתלוצץ עם עוקביו

הוכחה נוספת לכך שמאסק בסך הכל רצה מעט להשתעשע - או לצחוק על חשבונם של מבקריו בטוויטר - היא העובדה שצירף לציוצו כתבה שפורסמה שבוע קודם לכן, על כך שבטוויטר כמות לא מבוטלת של פרופילים מזויפים ובוטים פעילים. כמו שהכתבה לא הייתה חדשה - או מפתיעה במיוחד - כך גם הדיווח המקורי עצמו שהגיע מהדוחות הרבעוניים של החברה. למעשה, "סוד" זה, שמאסק מכיר אותו היטב, התגלה לו שוב ושוב במסמכים אותם נדרש לקרוא לאחר מאמציו הרבים לגייס משקיעים ולשכנע את דירקטוריון החברה להעניק לו אותה. לכן, ככל הנראה כוונתו הייתה לבקר את אלפי המצייצים שהטיחו בו ביקורת, ואולי אף לכונתם "בוטים".

מה מאסק מנסה להשיג?

מאסק לא באמת רצה לסגת מהעסקה, וככל הנראה גם לא להתמקח על המחיר שלה באמצעות הורדת מחיר המניה. פרטי העסקה כבר נדונו ונחתמו, כמו גם מסמך ארוך המעניק קנסות עבור אלה המנסים לסגת ממנה במחיר שנקבע מראש. הקנס שחל על מאסק, אם הוא יפר את התחייבותו, עומד על מיליארד דולר - סכום לא מבוטל.

בנוסף, אילולא רצה באמת להוריד את מחיר המניה - הרי שהציוץ שפרסם הוא תרגיל שקוף למתחילים: דירקטוריון טוויטר לעולם לא יסכים להוריד את מחיר העסקה המקורית, בפרט שהבעיה ש"התגלתה" על ידי מאסק איננה חדשה.

 
  

עו"ד יאיר גבע, מנהל מחלקת הייטק במשרד הרצוג פוקס נאמן, סבור שמאסק פשוט רוצה להוריד את המחיר של החברה בעקבות הקריסה בשווקים, המייצרת תמריץ לפתוח מחדש עסקאות חתומות שטרם נסגרו. "רוכשים כמו מאסק ייטו להימנע מתשלום הקנס של מיליארד הדולר המושת על ביטול חד צדדי של עסקה כזו", אמר גבע. "אולם, במקרה ולאחר בדיקה יתברר שיש יותר בוטים ממה שהחברה דיווחה בדוחותיה הרבעוניים - 5% מכלל המשתמשים - מאסק יוכל לטעון, והסכם המיזוג של טוויטר מאפשר זאת, לבטלות ההסכם על בסיס מצגים מוטעים. אני מניח שמבחינתו מדובר בפתיחת המחיר ולאו דווקא ברצון לצאת מהעסקה".

אלא שעו"ד מאט לוין, שכינה באתר בלומברג את מאסק "טרול" בעקבות הציוץ שלו מיום שישי האחרון, טוען שאפילו אם יתברר שישנם יותר בוטים ממה שנטען על ידי החברה - אין הדבר אומר שהעסקה תתבטל אוטומטית או תוזל. על מאסק יהיה להוכיח בבית המשפט שלשיעור הבוטים ברשת החברתית ישנו "אפקט שלילי מהותי" כפי שהדבר מכונה, סעיף שבתי משפט בדלאוור אישרו לעיתים מאוד רחוקות. לטענת לוין, הכללים בעולם האפקט השלילי המהותי מוגדרים באמצעות חוק אצבע - עליהם להיות אחראים על ירידה של לפחות 40% ברווחיות ארוכת הטווח. אם יימצא שהבוטים מהווים 6% או אפילו 20% מכלל החשבונות, הדבר יהיה מביך למדי כלפי טוויטר, אך האם הדבר נכנס להגדרה של אפקט שלילי מהותי? לוין טוען שהסיכוי לכך נמוך ביותר.

ד"ר ענת אלון-בק, מומחית למשפט תאגידי אמריקאי מאוניברסיטת קייס ווסטרן, סיפרה לגלובס שהשנתיים האחרונות הוכיחו כמה קשה לבטל עסקאות רק על בסיס ירידת מחיר המניה ללא הוכחת נזק מהותי. "אפילו בזמן מגפת הקורונה - שעם התפרצותה החלו חברות לאבד גובה - בית המשפט בדלאוור לא נטה לאשר חרטה על עסקאות שכבר נחתמו", אמרה. "המקרה של רכישת טיפאני על ידי לואי ויטון ומואה-הנסי מאוקטובר 2020 הוא תזכורת מהדהדת לכך".

מאסק הוא לא הטיפוס שייסוג ברגע האחרון. ודאי לא אחרי שכבר שנים רבות הוא מפנטז על רכישת הרשת החברתית ונחשב לאחד האנשים המשפיעים בה. למרות מסכת ציוצים בעייתית לאורך ההיסטוריה, מאסק הוא איש עסקים שדבק במוטיבציות שלו - אולי אחד העקביים שבהם. ללא חזון ודבקות במשימה, מאסק לעולם לא היה מצליח להיות היזם המוביל בתחום כלי הרכב החשמליים והטיסות הפרטיות לחלל.

הבעיות המשפטיות שבדרך

בין אם הציוץ של מאסק היה בגדר שעשוע או ניסיון טפל להתמקח על מחיר העסקה, היזם הסדרתי עדיין נתון במספר הליכים משפטיים, שייתכן שרק יתארכו בעקבות הציוץ המדובר. לאחר הציוץ על כוונתו למכור מניות בטסלה, קבע שופט פדרלי ציוציו של מאסק "לא מדויקים וחסרי אחריות", הוגשה תביעה ייצוגית לבית המשפט במדינת דלאוור. העותרים מבקשים למנוע ממאסק להשלים את הרכישה או ההשתלטות על טוויטר עד 2025.

בינתיים, מנהלת רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) חקירה נגד מאסק על דיווח שגוי על אחזקותיו ברשת החברתית, ומספר פוליטיקאים מהמפלגה הדמוקרטית כבר התבטאו נגד העסקה. הדמוקרטים כזכור שולטים באמצעות רוב ברשות ניירות הערך ומועצת הסחר הפדרלית (FTC), והם עלולים ליזום בדיקה מהותית יותר נגד ההשתלטות של מאסק, שנתפס רפובליקאי בדעותיו.

למרות הציוץ של מאסק, שעשוי להתפרש כמניפולציה במחיר המניה של טוויטר (ולא בפעם הראשונה), ד"ר אלון-בק מטילה ספק במוטיבציה של הרשויות להיכנס לעימות משפטי מהותי שעשוי להוביל לביטול הרכישה. "אם טרם עשו זאת עד עכשיו, סיכוי נמוך שבמצב הנוכחי הדבר יקרה", היא אמרה. "יש כאן גם שיקולים פוליטיים: המפלגה הדמוקרטית צריכה לשאול את עצמה האם היא מוכנה להיכנס לעימות משפטי עם מאסק, במיוחד בתקופה בה בית המשפט העליון מפגין גישה שמרנית מאוד".