פייסבוק וטוויטר מורידות הילוך בהעסקת עובדים - האם חברות אחרות ילכו בעקבותיהן?

ענקיות הטכנולוגיה מסמנות שינוי גישה להוספת כוח-אדם לאחר שנים בהן צמחו במהירות

משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock
משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock

טוויטר מקפיאה את רוב ההעסקה. אמזון הודיעה לאחרונה שיש לה יותר מדי עובדים במחסנים. חברת אובר הודיעה לעובדים שיתייחסו להעסקה כאל פריבילגיה.

לאחר שנים בהן הוסיפו עוד ועוד עובדים בקצב מהיר, כמה מהחברות הצומחות הכי מהר בארה"ב ציינו בשבועות האחרונים שיש להן תוכניות לנקוט גישה זהירה יותר להעסקת עובדים חדשים. השינוי הזה של ענקיות הטכנולוגיה מעלה שאלות לגבי הכיוון הכללי של שוק התעסוקה בארה"ב ומגיע בתקופה של תנודתיות בשוק המניות בתוך כך שישנם חששות לגבי עליית שיעורי הריבית.

כלכלנים מזהירים שבסך-הכול, שוק התעסוקה נשאר חזק ושיעור האבטלה נותר נמוך באפריל עם 3.6% פיטורים, רמה נמוכה מבחינה היסטורית, וחברות רבות עדיין מחפשות עובדים חדשים - אם הן בכלל מצליחות למצוא אותם. בעוד שההעסקה בתחום הטכנולוגיה צמחה במהירות והגדילה את התחרות על כישרונות ברחבי המדינה, התעשייה העסיקה בסוף 2021 כ־8.7 מיליון אנשים, או כ־5.7% מכוח העבודה בארה"ב, על פי CompTIA, קבוצת מסחר של תעשיית הטכנולוגיה.

ההאטה בהעסקה בחלק מהחברות רומזת שהמנהלים נעשים יותר זהירים מסיכון ו"פחות מוכנים לסבול את סוג הצמיחה הקורית בכל מחיר", אמרה ג'וליה פולק, כלכלנית ראשית באתר חיפוש המשרות ZipRecruiter. "הרבה מהחברות האלה צמחו כל כך מהר בזמן המגפה; אולי הן צמחו מעט מהר מדי".

חברות שצמחו מוקדם יותר במגפה נכנסו לצרות

נוף ההעסקה המשתנה בטכנולוגיה מדאיג חלק מהעובדים, שביטאו חששות באתרי אינטרנט כמו לינקדאין על הצעות שניתנו ואז נמשכו ועל קשיים למצוא תעסוקה. בעוד שכמה חברות טכנולוגיה גדולות הכריזו על פיטורין, הרוב אמרו שהן רוצות לעשות יותר כדי לצמצם הוצאות. מטא, חברת האם של פייסבוק, הודיעה בשבוע שעבר שתאט את ההעסקה מאוד, לאחר שמאז 2018 הגדילה את כוח העובדים שלה יותר מכפליים.

מנכ"ל טוויטר פראג אגארוול אמר לעובדים במזכר שהוציא ביום חמישי שהחברה תפסיק להעסיק עובדים חדשים ותבחן את הצעות ההעסקה שכבר נתנה למועמדים שונים. אגארוול אמר שטוויטר, שהסכימה להירכש על ידי אלון מאסק תמורת 44 מיליארד דולר, מתכננת להוציא פחות על יועצים ועובדי קבלן, נסיעות, שיווק ועלויות אחרות.

מנכ"ל אובר דארה קושרובשהי כתב לעובדים החודש בהודעה שהחברה "תתייחס להעסקה כפריבילגיה" ותהיה יותר מכוונת מטרה היכן וכאשר שתוסיף עובדים חדשים. קושרובשהי אמר שהחברה צריכה להתמקד ברווחיות, ושהשוק וסנטימנט המשקיעים השתנו.

כמה חברות שצמחו מוקדם יותר במגפה נכנסו לצרות. סוכנות הרכב המקוונת Carvana Co הודיעה לעובדים שתקצץ 12% מכוח העבודה, כ־2,500 איש. חברת ציוד הכושר פלוטון אינטראקטיב הודיעה בפברואר שתקצץ 2,800 משרות, כולל כ־20% ממשרות הניהול.

בחברות וסטארט-אפים קטנים יותר, יזמים רבים כנראה יהיו זהירים יותר באופן בו הם מוציאים את כסף החברה בתקופה שבה עלול להיות לא קל לגייס סכומים גדולים של כסף במהירות, כך אמר וינוג חושלה, משקיע הון סיכון בולט. זה עלול לגרום לחלק מהמנהלים לחשוב באופן שונה אם להוסיף תפקידים חדשים או להגדיל את הצוותים שלהן, אמר.

"בהחלט יש זהירות בין היזמים החכמים", אמר חושלה. "יזמים הם די חכמים. כשההון זול, הם מבזבזים אותו", ומוציאים מעט יותר כדי לקבל יתרון על יריב או להגדיל את גודל השוק שלהם, כך אמר.

בניגוד לזה, כיום, "פחות כסף יגדיל את יעילות ההון", אמר חושלה.

העברת הפוקוס למקום אחר חורגת מגבולות תעשיית הטכנולוגיה. בחברה Scotts Miracle-Gro Co, המנכ"ל ג'ים הייגדורן אמר בשבוע האחרון למשקיעים שהחברה מכוונת להקטין את הוצאות התקורה בכ־10% לקראת השנה הפיסקלית הבאה. הייגדורן אמר שהחברה "תהיה רזה יותר" ו"תשים יותר לב לתפקידים מיותרים, תהליכים מיותרים ונושאים מבניים אחרים שיכולים להוביל לאי יעילות".

"המעסיקים מחזיקים בכל הכוח בעובדים שיש להם"

בין יזמים, שיחות רבות לאחרונה מתמקדות בשאלה איך לשמור על כספים, כך אמרה מריה קולקורסיו, מנכ"לית חברת הטכנולוגיה Syndio, פלטפורמת מחקר העוזרת למעסיקים לזהות ולתקן פערי שכר. "כולם עוברים לשימור המזומנים, ואומרים 'אני לא רוצה לגייס כסף בסביבה הזו'", אמרה קולקורסיו. "המקבילים אליי, זה מה שהם מדברים עליו".

קולקורסיו אמרה שראתה כמה מהקליינטים של החברה שלה, שהם מעסיקים גדולים בעצמם, עושים צעד אחורה בנושא ההעסקה אבל אמרה שהחברה שלה, המעסיקה כ־150 עובדים, עדיין מתכננת להעסיק 30 איש נוספים עד סוף השנה.

לכל רוחב הכלכלה, הצמיחה במשרות נותרה חזקה במקצועות צווארון לבן, ייצור ותעשיות אחרות, אמרה פולק מ־ZipRecruiter. "מעסיקים לא ממהרים להיפטר מעובדים. להיפך, הם רעבים למועמדים חדשים והם מחזיקים בכל הכוח בעובדים שיש להם", אמרה.

ובכל זאת, הצעדים בחברות טכנולוגיה גדולות בעלות שמות מוכרים כנראה מושכים את תשומת הלב וההשפעה של צעדים אלה על הסנטימנט הנוגע לשוק העבודה גדולה במיוחד, בייחוד בסביבה שבה אנשים רבים חוששים ממה הדבר הבא שיקרה בכלכלה, אמרה פולק.

"אנשים חסרי שקט", אמרה. "והם מחפשים כל סימן שיכול לעזור להם להבין מה יקרה בעתיד".