הטיסות חזרו ובגדול, ועמן חבילות הגלישה היקרות של חברות הסלולר

חברות התקשורת יפרסמו בקרוב את הדוחות הכספיים שלהן לרבעון הראשון של השנה • הצפי הוא למגמת שיפור של החודשים האחרונים בעקבות הכנסות מחבילות גלישה יקרות והעלאת מחירים זוחלת של חבילות ה"הכול כלול"

חברות הסלולר מרוויחות משירותי הנדידה עשרות מיליונים בשנה / צילום: Shutterstock, almaje
חברות הסלולר מרוויחות משירותי הנדידה עשרות מיליונים בשנה / צילום: Shutterstock, almaje

עונת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון מתחילה בקרוב, ועל פי כל הסימנים הדוחות של חברות התקשורת צפויים להציג המשך מגמת שיפור בדומה לרבעון הקודם ולשנה האחרונה בכללותה.

הסיבות לשיפור הצפוי נעוצות בעיקר בחזרת הטיסות, ולגידול בהכנסות מחבילות הגלישה הבינלאומית אבל לא רק.

החברות למדו איך לנצל שורה של אירועים על מנת לשפר את שורת הרווח ונראה שגם הרבעון השני ימשיך את המגמה.

מרוויחות בגדול על חבילות חו"ל

החברות לא מפרסמות כמה הן מרוויחות משירותי נדידה אבל המוקש הצרכני הזה מניב להן הכנסות של עשרות מיליונים בשנה. עדיין לא נראה חזרה לשנת 2019 (השנה שלפני הקורונה), אבל להערכת בכירים בשוק, השנה יהיה תיקון משמעותי בכיוון. זה אומר על פי הערכות הכנסות של כ-150 מיליון שקל לערך לכל חברת סלולר גדולה.

מדובר במוצר רווחי ביותר לחברות, שגובות מחירים גבוהים מאוד עבור השירות. אולם בתחילת הרבעון עדיין היו מגבלות, ואת הקפיצה המשמעותית מחבילות הגלישה ירגישו בחברות כנראה ברבעון הבא.

החברות מציגות: העלאת מחיר מתחת לרדאר

החברות הסלולריות נוקטות בשיטה של העלאות מחירים מתונות בגלל הלחץ התחרותי, אבל אם מסתכלים היטב רואים פחות ופחות חבילות במחירים של 20 ו-25 שקל לחודש. זה לא שאין מפעיל שמדי פעם מטלטל את השוק אבל בשוק ניכר כי המפעילים מעלים מחירי חבילות במבצעים לכיוון ה-29 שקל לחודש.

אחת השיטות של החברות היא לנצל את התגובה המאוחרת של הלקוחות שלא זוכרים תמיד לחדש מבצע לקראת סיומו, ואז המחיר קופץ משמעותית.

עד שהלקוח מגלה זאת, בינתיים החברה הסלולריות יכולה להרוויח אי אילו חודשים של מחיר גבוה.

דור 5: מחיר גבוה יותר לשירות שכמעט לא קיים

לקוחות שמסיימים מבצעים ומתקשרים להאריך התקשרות מקבלים הצעה לשדרוג מהירות הגלישה. חבילות דור 5 נמכרות במחירים של כ-50 שקל וצפונה.

למי זה מתאים? תלוי את מי שואלים. הכיסוי המוגבל של הדור החמישי והיעדר היישומים לא מונעים מלקוחות להצטרף לתוכנית היותר יקרה, במיוחד אם הלקוח גם רכש מכשיר תומך. מי שקונה מכשיר סלולרי חדש באלפי שקלים כנראה גם ישדרג את החבילה בהתאם, שוב, למרות שכרגע אין באמת סיבה אמיתית לעבור. הכיסוי הדל יחסית של הדור החמישי והעובדה שהוא אינו רציף, לא מייצרים הבדל משמעותי עבור הלקוחות בחוויה.

לקוח קיבל באזור מגוריו מהירות של עוד כמה עשרות מגה במכשיר הסלולרי, עד כמה זה משנה עבורו? אם הכיסוי הוא בבית הלקוח הוא ממילא גם מחובר ב-WIFI. בנוסף, כל עוד החברות הסלולריות אינן עוברות לדור 5 על מלא, כלומר משדרגות גם את ליבת הרשת, הלקוח מקבל נטו שיפור במהירות ותו לא. כלומר אין שירותים חדשים שאותם הוא יכול לקבל רק בדור החמישי ועבורם שווה יהיה לו לשלם.

הלקוחות כבר לא ממהרים לעבור חברה

ניכר ברבעון הראשון של השנה שישנה התמתנות מסוימת במספר הניודים בשוק. כלומר פחות ופחות לקוחות עוברים מחברה לחברה. המשמעות היא שהשוק התבגר והלקוחות לא מתפתים כמו בעבר לעבור מחברה לחברה בשביל כמה שקלים בודדים.

בנוסף, הלקוחות מבינים גם שאין הבדלים גדולים בין הרשתות ולאף אחת אין יתרון טכנולוגי על השניה ולכן יש פחות ופחות תמריץ לעבור. לכך צריך להוסיף את העובדה שפחות ניודים שווה פחות עמלות משווקים. שוק הניודים מבוסס על משווקים שהשפעתם על השוק רבה מאוד. המשווקים הם הברומטר של החברות להאטה או המרצה של המבצעים והתחרות בשוק הסלולר.

עמלת משווק יכולה להגיע למאה שקל ויותר פר לקוח חדש שהוא מגייס, וזה הרבה מאוד כסף שהחברות חוסכות כתוצאה מצמצום המבצעים.

ההכנסות מציוד קצה

למרות העובדה שמחירי הטלפונים הסלולריים וציוד הקצה נחשבים יקרים יותר בחברות הסלולר, הן עדיין מוכרות במספרים גבוהים יחסית. בשנה החולפת מכרה חברת הבת של סלקום , דינמיקה, שבניהולו של אלי אדדי, ציוד קצה ב-915 מיליון שקל. פרטנר מכרה ב-602 מיליון שקל ופלאפון ב-647 מיליון שקל. אלו מספרים חסרי תקדים למרות הרווחיות הנמוכה יחסית של התחום.

בסופו של דבר חלק מהמוצרים נמכרים ברווחיות יותר גבוהה מאחרים ולכן התחום הפך להיות כה חשוב עבור החברות הסלולריות שמתחרות מול המשווקים הפרטיים.