"מהפכת הרעבים": זינוק במחירי המזון מתסיס את רחובות איראן

ההפגנות, שזכו לכינוי "מהפכת הרעבים", ניצתו ברחבי המדינה לאחר שהממשלה ביטלה סובסידיות על מוצרי מזון בסיסיים, ומחירם זינק במאות אחוזים • למרות נוכחות כבדה של כוחות הביטחון בהפגנות, המוחים שורפים תמונות של המנהיג העליון חמינאי וכן הנשיא ראיסי

הפגנות באיראן / צילום: תוך סרטוני וידאו בטוויטר
הפגנות באיראן / צילום: תוך סרטוני וידאו בטוויטר

הפגנות אלימות ברחבי איראן, שכבר יש מי שמכנים אותן "מהפכת הרעבים", ניצתו לאחר שהממשלה החליטה לבטל סובסידיות ובכך הקפיצה את מחיריהם של מוצרי מזון בסיסיים במאות אחוזים. זאת, בעקבות האיום העולמי על ביטחון המזון שנגרם כתוצאה משיבושים בשרשראות האספקה וכן כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה, שהביאה למחסור עולמי במוצרי יסוד כגון חיטה, דגנים ושמן ברחבי העולם. 

למרות ההבטחות הגדולות של המשטר בטהראן "לשחוק את העוני במדינה" תוך פחות משנה, כלכלת איראן צוללת אל תוך כאוס מיום ליום. ממשלת הנשיא אבראהים ראיסי, המכהן בתפקיד פחות משנה, הודיעה על העלאת מחירי המזון והגבלת מספר המוצרים שמשפחה יכולה לרכוש בחנויות. ההחלטה הביאה לעלייה חדה במחירים של מוצרי יסוד ולביקורת נוקבת על ממשל ראיסי מצד התקשורת המקומית וכן ברשתות החברתיות. 

שר החקלאות במדינה תלה את האשמה להעלאות המחירים במלחמה באוקראינה. איראן מייבאת לדוגמה כמחצית משמן הבישול שלה מאוקראינה וכמעט מחצית מהחיטה שלה מרוסיה. מאז שפרצה המלחמה בין המדינות לפני כחודשיים, איראן חווה שיבושים משמעותיים באספקה של מוצרים אלה ואחרים. 

מחיר השמן זינק פי ארבעה

ב־3 במאי, ממשל ראיסי הודיע על העלאת מחירי החיטה והקמח למטרות שונות, כולל לחם ופסטה. מחיר הקמח עלה מאז פי חמישה וביותר מפי עשרה עבור מאפיות המוכרות באגטים ומוצרים דומים. ובעוד שהממשלה הבטיחה כי מחיר הלחם האיראני המסורתי יישאר ללא שינוי עד סוף השנה האיראנית (מרץ 2023), כלי תקשורת מקומיים מדווחים כבר עתה כי המחירים דווקא כן זינקו. בחלק מהן ביותר מפי שלושה.

ב־12 במאי הודיעה הממשלה כי העלאות המחירים הורחבו גם לשמן בישול, עוף, ביצים ומוצרי חלב. מחיר שמן הבישול זינק פי ארבעה. במקרים אחרים מחירי המזון יותר מאשר הכפילו את עצמם. אורז ותפוחי אדמה למשה זינקו ב־130% וב־167% בהתאמה - בשנה האחרונה.

מתוך סרטוני וידאו בטוויטר
 מתוך סרטוני וידאו בטוויטר

איראנים רבים מיהרו לסופרמרקטים לאחר העלייה הפתאומית במחירי קמח, העוף, השמן, מוצרי החלב וביצים כדי לקנות מזון, ובעיקר פסטה שהיא מרכיב עיקרי עבור רוב המשפחות האיראניות שאינן יכולות להרשות לעצמן אורז. אך רבים מהם התאכזבו לאחר שמצאו בעיקר מדפים ריקים בחנויות.

סוכנות הידיעות הרשמית (IRNA) טענה ביום שישי כי מפגינים שדדו סופרמרקטים בערים מסוימות. עקב כך, בימים האחרונים יצאו אזרחים איראניים לרחובות להפגין נגד המשטר והתמודדותו עם האינפלציה.

בעקבות המחאה החדשה נגד המשטר, הופיע הנשיא ראיסי בשוק המקומי באירוע יח"צ שיצא מבקרה, ואמר לקונים הזועמים על המחירים המאמירים: "כל עוד אני בחיים, לא ארשה לעליית מחירים לפגוע באנשים". בכך הוא הפך עצמו למטרה ללעג ולביקורת כאשר חלק מהקונים שאלו אותו "אם כך אז אתה לא אמור להיות בחיים".

הגירעון צפוי לטפס ל־21 מיליארד דולר

השיבושים בשרשראות האספקה העולמית וכן והמלחמה באוקראינה מתווספים לבצורת קשה באיראן, שכבר פוגעת עמוקות בכלכלת האיראנית וכן לסנקציות המערביות סביב פרויקט הגרעין של במדינה, שלמרות הבטחותיו של ראיסי לעמו להיפטר מהן, השיחות על הסכם גרעין חדש תקועות כרגע ועימן גם הסנקציות.

כל אלה תורמים למצבה הכלכלי הרעוע של המדינה שהגירעון התקציבי שלה צפוי לטפס עד ל־21 מיליארד דולר, והאינפלציה המשתוללת בה מוערכת בהרבה מעל הנתון הרשמי של 40%. המרכז לסטטיסטיקה של איראן מדווח כי כ־30% ממשקי הבית האיראניים נמצאים מתחת לקו העוני.

בינתיים, המטבע החבוט של איראן ממשיך לצלול. בעוד שלפי השער הרשמי, דולר אמריקאי שווה ל־42,000 ריאל, שוויו האמיתי של המטבע המקומי נמדד בשוק השחור המקומי.

ביום שישי הוא המשיך לרדת והגיע ל־307,000 ריאל לדולר אמריקאי אחד. זאת כאשר רק לפני חודשיים דולר אחד היה שווה 260,000 ריאל. כדי להבין כמה הידרדר המטבע בשנים האחרונות, בשנת 2017 דולר אחד היה שווה 33,000 ריאל.

בעקבות ההפגנות: האינטרנט הואט 

ההפגנות שהחלו לפני יותר משבוע בכמה ערים במחוז קוזסטאן - אחד מ־31 הפרובינציות של איראן הממוקמת בדרום מערב המדינה - התפשטו בסוף השבוע למחוזות רבים אחרים. ביום שישי בערב יצאו מפגינים לרחובות בערים גדולות וקטנות רבות, כולל ראשת (בירת המחוז הצפוני של גילאן), ארדביל (בירת המחוז הצפוני-מערבי באותו שם), במחוז סיסתאן ובַלוּצִ'סְתאן ועוד. 

למרות נוכחות כבדה של כוחות הביטחון, המוחים מאשימים את אנשי דת, כולל המנהיג העליון עלי חמינאי והן את הפוליטיקאים כולל הנשיא אבראהים ראיסי, במצב הכלכלי הקשה המדינה. פוסטרים ותמונות של מנהיגי איראן, כולל אלה של האייתוללה עלי חמינאי, הוסרו והוצתו על ידי המפגינים. 

ניתן למצוא סרטונים באינטרנט של ההפגנות, אך הם מעטים בין היתר מאחר והממשלה האטה או סגרה לחלוטין את הגישה לאינטרנט באזורים, שבהם התקיימו הפגנות כדי למנוע העלאת סרטונים לרשתות החברתיות. בחלק מהסרטונים שכן זמינים ברשתות החברתיות נשמעים קולות ירי במספר ערים.

בתוך כך, משרד המודיעין של איראן הזהיר את התקשורת המקומית מפני שימוש במספר מילים מסוימות בדיווחיהם על עליות המחירים והמחאות המתמשכות נגד הממשלה במדינה. 

על פי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, הממשלה אסרה על שימוש במלים הבאות: "עימות אלים", "שיטור אלים" ו" שְׁבִיתַת שֶׁבֶת" (מעין שביתה איטלקית) ו"ניתוח כלכלי" - מונח המשמש פקידי ממשל רבים, כולל סגן ראש הממשלה הראשון מוחמד מוכבר, כדי להתייחס לביטול סובסידיות יבוא מזון על ידי הממשל של הנשיא ראיסי, שהוביל לעליית מחירים מהירה ולמצב החברתי הנפיץ במדינה. הביטוי זכה לשימוש בקריקטורות ומאמרים פוליטיים של מבקרי הממשלה. העוברים על הוראה זו, הזהיר משרד המודיעין, מסתכנים בהליכים משפטיים נגדם.