הקניונים חוזרים לשגרה: דמי השכירות בחוזים חדשים של מליסרון קפצו ב-18%

אופיר שריד, מנכ"ל ענקית הקניונים: "מה שיותר משמעותי הוא שהחוזים שחודשו ברבעון הראשון של השנה התייקרו ריאלית ב6%"

קניון עופר ברמת אביב / צילום: כדיה לוי
קניון עופר ברמת אביב / צילום: כדיה לוי

היציאה המהירה ממשבר הקורונה בענף מרכזי המסחר: לאחר שנתיים קשות שבהן נאלצה להעניק הנחות לשוכרים, פרסמה ענקית הקניונים מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר, את דוחותיה הכספיים מהם עולה כי מחירי דמי השכירות בחוזים שנחתמו ברבעון הראשון של השנה זינקו ב-18% ביחס לתקופה המקבילה ב-2021.

מנכ"ל מליסרון , אופיר שריד, מציין בשיחה עם גלובס, כי הזינוק החד במחירי השכירויות בחוזים החדשים, לא מייצג את כלל המגמה, אלא מדובר בנתון מוגבל בהיקפו. זאת מאחר שמדובר בחוזי שכירות חדשים בהיקף מוגבל, והנתון המשמעותי יותר נוגע לחידוש חוזים קיימים בקניונים. "הזינוק של ה-18% במחירי חוזים חדשים בשטחי מסחר נוגע לשטח של 2000 מ"ר בלבד, ככה שזה נתון מוגבל. מה שיותר משמעותי בעיני הוא שהחוזים שחודשו ברבעון הראשון השנה התייקרו ריאלית ב6%", כך שריד.

המשמעות לדבריו היא כי "השוכרים רוצים להישאר בקניון. למרות גל האומיקרון, שהייתה היסטריה בעקבותיו, וגם אירועים ביטחוניים משמעותיים - אנחנו עדיין רושמים צמיחה בפדיונות. אפשר להגיד שבאפריל הייתה אפילו 'התפוצצות' (חיובית,ח"ש) בפדיונות בקניונים, ראינו כמות המבקרים שלא ידענו כמותה, בזמן שהשמים כבר פתוחים".

ברבעון הראשון של 2022 הציגה מליסרון עלייה חדה של 54% בדמי השכירות נטו (NOI) שלה, שהסתכם ב-292 מיליון שקל, ועלייה גם ב-2% ביחס לנתון המקביל מלפני שנתיים, ברבעון הראשון של 2020.

השיפור נבע ממספר גורמים, בהם הקלות של 94 מיליון שקל שניתנו לשוכרים ברבעון הראשון אשתקד. אולם במקביל, גם עליית דמי השכירות הריאליים ועליית מדד המחירים לצרכן שיחקו תפקיד בזינוק בדמי השכירות. הרווח התזרימי התפעולי של החברה (ה- FFO) קפץ ברבעון הראשון ב-75% ל-212 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והוא זינק גם ב-9% ביחס לרבעון המקביל לפני שנתיים.

ההכנסות של מליסרון מדמי שכירות הסתכמו ברבעון הראשון ב-393 מיליון שקל, עלייה חדה של 51% ביחס לתקופה המקבילה, שכאמור הייתה נמוכה במיוחד בשל ההקלות שניתנו אז. בשורה התחתונה זינק הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ב-57% ל-225 מיליון שקל כשבין הסיבות לצמיחה - עלייה בשווי ההוגן של נדל"ן להשקעה בסך 150 מיליון שקל, צמיחה של 130% לעומת הרבעון המקביל.

הפדיונות בקניוני החברה עלו ב-2% ביחס לרבעון הראשון לפני שלוש שנים (2019), בשנה שקדמה למגפה. זאת על אף שהפעילות במשק בתחילת השנה הושפעה לרעה מהתפשטות נגיף האומיקרון. נתוני החברה מלמדים כי התחום שבו זינקו הפדיונות בשיעור החד ביותר היה הקמעונאות הכללית, שם הם צמחו ב-10% ברבעון הראשון ביחס למקבילו ב-2019. עוד נרשמה התאוששות בסופרמרקטים (עלייה של 8%) ובתחום המזון והמסעדות (6%), נתון שמושפע ככל הנראה מגל ההתייקרויות במשק ובמקביל מהחזרה לפעילות שגרתית של הציבור.