ההמונים לא ממהרים לחזור להנפקת הקנאביס של פרופ' רוטשטיין

חידוש הליכי ההנפקה של epm באמצעות מימון המונים הניב בינתיים הזמנות של כ-1.2 מיליון שקל בלבד • האם השקעת זמן הפרסום של שידורי קשת ורשת תרד לטמיון?

זאב רוטשטיין ורשף סויסה בפרסומת של epm ביוטיוב / צילום: מתוך הפרסומת של epm ביוטיוב
זאב רוטשטיין ורשף סויסה בפרסומת של epm ביוטיוב / צילום: מתוך הפרסומת של epm ביוטיוב

השבוע חודשה הנפקת מימון ההמונים של חברת פיתוח תרופות הקנאביס epm, שקמפיין פרסומי שלה שטף את הערוצים המסחריים בישראל בחודשים מרץ-אפריל. מדובר בהנפקה המתבצעת במודל ייחודי של מימון המונים, באמצעות אתר Fundit. נכון לכתיבת שורות אלו עמד היקף ההזמנות להנפקה באתר על 1.2 מיליון שקל בלבד, לעומת הזמנות בהיקף של 18 מיליון שקל (כ-40% מהגיוס המבוקש) שהוזמנו טרם הוקפא מהלך ההנפקה בתחילת החודש שעבר.

בסה"כ מבקשת epm לגייס סכום של 44 מיליון שקל, לפי שווי של 381 מיליון לפני הכסף. את ניסיון ההנפקה הקודם שלה ליווה כאמור קמפיין טלוויזיה אגרסיבי, בעקבות הסכמים שחתמה החברה עם הערוצים שידורי קשת ורשת. במסגרת ההסכם, הנפיקה החברה מניות בשווי של 13 מיליון שקל לשני הערוצים, תמורת מתן שירותי פרסום טלוויזיוני ודיגיטלי (חלקה של קשת בהקצאה - 10 מיליון שקל). 

בקמפיין הפרסומי של epm "כיכבו" פרופ' זאב רוטשטיין, לשעבר מנכ"ל בית החולים הדסה, המשמש כנשיא ויו"ר הוועדה המייעצת של epm, והמנכ"ל והמייסד רשף סוויסה. בפרסומות נאמר בין היתר כי מדובר בהזדמנות "למי שפספס את החברה שהמציאה את הסמארטפון".

הקפאת ההנפקה נמשכה חודש

אלא שלפני כחודש הוקפא מהלך הגיוס, לאחר שרשות ני"ע דרשה מהחברה לתקן כמה מהפרסומים השיווקיים שלה, כך שלא יופיע בהם מידע שאינו מופיע בתשקיף, וכן להדגיש את הסיכון שבהנפקת חברה שמוצריה עדיין בשלב הניסיוני.

ההנפקה הייתה אמורה להיעצר ל-14 יום, אך בפועל ההקפאה נמשכה כמעט חודש, הזמן שנדרש ל-epm להתארגן מחדש. כעת האתר שלה מכיל חומר רב מאוד לגבי הפוטנציאל והחזון של החברה. המשקיעים יכולים ליצור קשר ישיר עם החברה במספר טלפון שמופיע באופן בולט באתר, כדי לקבל פרטים נוספים.

פרופ' רוטשטיין הסביר בזמנו את הסיבה להקפאת ההנפקה: "בסרטונים הצגנו את תוצאות הניסויים שלנו בבעלי חיים, והרשות ביקשה שנציג זאת בתשקיף שלנו, וגם נכתוב עשרות פעמים 'סיכון', מילה שהרשות מאוד אוהבת.

"בדקנו את התרופה שלנו בחיות מודל למחלה הזו, שיש לה שוק של 50 אלף איש בעולם, ומסלול ה-FDA שלה קצר. התוצאות בבעלי חיים היו טובות, ועכשיו נותר רק לרוץ כמה שיותר מהר לבדוק אותה בבני אדם. זה המוצר שיש לו סיכוי להגיע לשיווק ב-2025".

רשות ני"ע דרשה כי החברה תחזור למשקיעים שהתחייבו להשקעה בסבב הקודם, כדי לאשרר את השקעתם, ובינתיים רק מקצתם עשו זאת. לא מן הנמנע כי גם השינוי לרעה בשוקי המניות בתקופה שחלפה בין הקפאת מהלך ההנפקה לחידושה פועל לרעת epm כאשר השלמת מהלך ההנפקה הפכה להיות מאתגרת יותר.

epm מפתחת תרופות הפועלות על המסלולים הקנבינואידים בגוף (המסלולים שעליהם משפיעים גם החומרים הפעילים בצמח הקנאביס). מוצריה נמצאים בשלב הניסויים בבעלי חיים, וטרם נוסו בבני אדם, כך שיש סיכון שלא יגיעו לשוק, ואם יגיעו זה יהיה לכל הפחות תוך מספר שנים.

הנפקת החברה נועדה כאמור להתבצע במבנה חדשני, באמצעות אתר Fundit, כאשר המשקיעים יכולים להצטרף להשקעה בחברה "בקליק אחד", גם אם אין להם חשבון ניירות ערך. ההנפקה שווקה לציבור הרחב, ופחות למוסדיים, תחת הכותרת "ההנפקה השוויונית". מבחינת הבורסה, מדובר בעוד מנגנון שנועד לעודד משקיעים רבים יותר להיכנס להשקעות ישירות ולהגדיל את מחזורי המסחר.

אם לא יגויסו 44 מיליון שקל ההנפקה תתבטל

סביר להניח כי בקרוב תחזור epm גם לטלוויזיה עם הפרסומת המתוקנת שאישרה הרשות, ותנצל את מה שנשאר מתקציב הפרסום של הערוצים - פחות ממחצית  התקציב.

כאמור, טרם הקפאת הגיוס, במהלך כ-20 יום, הצליחה החברה לגייס כ-18 מיליון שקל, אך כעת עליה לאשרר את הסכום - מה שאינו ודאי כלל. הקמפיין הנוכחי צפוי להימשך כחודש וחצי, ואם לא יגויסו 44 מיליון שקל, על פי כללי אתר מימון ההמונים ההנפקה אמורה להתבטל, וכספם של המשקיעים יוחזר.

במקרה כזה, יישארו ערוצי הטלוויזיה עם מניות לא סחירות ב-epm, חברה שטרם רשמה הכנסות, ויש לה יתרת הפסד של כ-15 מיליון דולר, גירעון של כ-3 מיליון דולר בהון העצמי והערת "עסק חי" של רואי החשבון בדוחות.

לצד הפסדיה נוצר לחברה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, שעמד במחצית הראשונה של 2021 על 1.4 מיליון דולר: "הנהלת החברה צופה כי החברה תמשיך לצבור הפסדים כתוצאה מפעילותה בעתיד, אשר יגרמו תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת. גורמים אלה מעלים ספקות משמעותיים באשר ליכולתה של החברה להמשיך ולהתקיים כעסק חי", נכתב בתשקיף.