מאות אלפי מ"ר עבור משרדי פאר: סכומי העתק שענף ההייטק עלול להתחרט עליהם

בשנים האחרונות חלק מענקיות ההייטק שפועלות בישראל קנו ושכרו כמה מהמשרדים היוקרתיים ביותר עבוד עובדיהן • כעת, בעקבות הנפילות הדרמטיות בשווקים והקיצוצים הצפויים, נראה כי לפחות חלק מהחברות יישארו עם מרחבים עצומים - ובלי עובדים שיעבדו בהם

מאות אלפי מ''ר עבור משרדי פאר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מאות אלפי מ''ר עבור משרדי פאר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

חברות מקומיות ובינלאומיות בחרו בשנים האחרונות לרכוש או לשכור משרדים גדולים, יוקרתיים ונוצצים ביותר עבור העובדים שלהן, והיו גם כאלו שהעזו עוד יותר ובחרו לבנות קמפוס חדש בעלויות גבוהות. שיאה של "החגיגה" בהייטק היה בשנה החולפת, שהפכה ל"שנת היוניקורנים": כ-30 כאלו "נולדו" בישראל ב-2021, ודחפו את השוק כולו לרכישת שטחי משרדים נוספים. כל זה התבטא היטב בהצהרתו של נתן חץ, יו"ר אמות השקעות, בעת השקת המגדל הגרנדיוזי ToHa2 בתל אביב - 77 קומות ו-160 אלף מ"ר - לפיה החברות המקימות את הפרויקט החליטו שיהיה זה מגדל למשרדים בלבד, נטול שטחי מגורים ואף נטול שטחי מסחר.

יכול להיות שכל זה נגמר? ייתכן, אך עוד מוקדם לדעת. מה שבטוח הוא שלחברות ההייטק השונות יש כרגע ביד שטחי משרדים עצומים - שלא ברור אם יש להן מה לעשות איתם, ברקע הירידות בשווקים והקיצוצים הצפויים. אם בעבר נהוג היה שלכל עובד הייטק מוקצים כ-15 מ"ר בממוצע, חלק מהעסקאות האחרונות משקפות מרחבים גדולים הרבה יותר. בנוסף, יש לציין שחברות רבות עברו למודל עבודה היברידי, כך שחלק מהעובדים כלל לא נמצאים במשרדים.

תוסיפו לזה את סכומי הרכישות הגדולות בשנים האחרונות, בסכום כולל של יותר מ-3.5 מיליארד שקל - וקיבלתם חגיגה אמיתית.

37 מיליון שקל בשנה: משרדי אמזון במגדלי עזריאלי

אמזון שוכרת מקבוצת עזריאלי 25 אלף מ"ר משרדים במגדל עזריאלי שרונה, תמורת 37 מיליון שקל בכל שנה. מדובר ב-11 קומות במגדל, וכן ב-300 מקומות חניה, אשר מיועדות עבור כמה מאות עובדים. בנוסף, יש לחברה משרדים גם בחיפה.

לאמזון האמריקאית יותר מ-1.2 מיליון עובדים, מהם 1,500 בישראל. החברה הוקמה בשנת 1994, וכיום יש לה 36 חברות בנות שפועלות בכל העולם. את פעילותה בארץ החלה רשמית בשנת 2013.

343 מיליון שקל לשבע שנים: מטה אפל בהרצליה

חברת הנדל"ן גב-ים תקים את מטה אפל בהרצליה, שכולל 30 קומות בשטח 37 אלף מ"ר. בנוסף, אפל שוכרת 7,000 מ"ר בבניין סמוך, למשך שבע שנים - עם אופציה ל-12 נוספות. על פי הערכות, העסקה תכניס לגב-ים כ-49 מיליון שקל בשנה, או 343 מיליון שקל לאורך שבע השנים. העסקה כוללת גם 650 מקומות חניה.

אפל מעסיקה כ-155 אלף עובדים ברחבי העולם, בהם כ-800 בישראל. אפל ישראל החלה לפעול ב-2011, וכיום היא כבר שוכרת מעל ל-20 אלף מ"ר משרדים בהרצליה פיתוח, נוסף למתחם משרדים בפארק מתם בחיפה.

התוכנית להרחבת מתחם חברת ''אפל'' באזור התעסוקה המערבי של הרצליה / הדמיה: ישר אדריכלים
 התוכנית להרחבת מתחם חברת ''אפל'' באזור התעסוקה המערבי של הרצליה / הדמיה: ישר אדריכלים

350 מיליון שקל: השקת קמפוס מיקרוסופט בהרצליה

חברת מיקרוסופט עברה בעיצומה של הקורונה לקמפוס החדש שלה בהרצליה פיתוח, בשטח של 46 אלף מ"ר. הקמפוס מאחד למטה אחד את משרדי מיקרוסופט ישראל ואת מרכז מחקר ופיתוח של החברה. ההשקעה בהקמת הקמפוס מוערכת בכ-350 מיליון שקל, והוא מיועד להכיל עד 2,000 עובדים, במתחם גדול בן שמונה קומות. החברה שוכרת את המשרדים בחוזה ארוך טווח מהחברות ישראל קנדה, אקרו ותדהר, בעלות הקרקע.

חברת התוכנה מיקרוסופט מעסיקה כיום כ-181 אלף עובדים, מהם כ-2,000 בישראל. מיקרוסופט נכנסה לישראל כבר בשנת 1989, כשהקימה מרכז שיווק ומכירות, וב-1991 החלה את פעילות המו"פ בישראל.

המתחם החדש של מיקרוסופט בהרצליה / צילום: עמית גרון
 המתחם החדש של מיקרוסופט בהרצליה / צילום: עמית גרון

250 מיליון שקל לחמש שנים: משרדי ראפיד בעזריאלי

חברת הפינטק ראפיד (Rapyd) חותמת מול קבוצת עזריאלי על הסכם לשכירת 27,500 מ"ר - 14,000 מ"ר במגדל הספירלה ועוד 13,500 מ"ר במגדל המשולש במתחם מגדלי עזריאלי, תמורת 250 מיליון שקל לחמש שנים. מדובר בשכירות של 15 קומות בסך-הכול, בשני המגדלים יחד.

ראפיד היא חברת פינטק ישראלית שהוקמה בשנת 2015. יש לה כ-550 עובדים ברחבי העולם, מהם 220 עובדים בישראל. מדובר בחברת הייטק פרטית, שמחזיקה משרדים בתל אביב, בלונדון, בקליפורניה ובסינגפור.

350 מיליון שקל: הקמפוס החדש של אמדוקס ברעננה

הקמפוס החדש של אמדוקס ברעננה יכלול ארבעה בנייני משרדים. בניית המתחם מתבצעת על ידי חברת אלקטרה, והוא ממוקם על שטח של כ-43 דונם, ויכלול כ-60 אלף מ"ר בנויים ועוד 90 אלף מ"ר תת קרקעיים. הקמפוס יציע מבנה אחד בן שלוש קומות, שניים עם שמונה קומות כל אחד ומבנה רביעי בן תשע קומות. עלות הקמת הקמפוס מוערכת בכ-350 מיליון שקל.

אמדוקס היא חברה בינלאומית העוסקת בתחום התוכנה ושירותים. היא הוקמה בישראל ב־1982 ומעסיקה כיום כ-29,000 עובדים.

הקמפוס החדש של אמדוקס ברעננה / צילום: איל יצהר
 הקמפוס החדש של אמדוקס ברעננה / צילום: איל יצהר

700 מיליון שקל לשבע שנים: משרדי פייסבוק בת"א

מטא (חברת האם של פייסבוק) מסכמת על השכרת 20 קומות במגדל Landmark בתל אביב, ממליסרון ומאפי נכסים, תמורת 700 מיליון שקל. מדובר בעסקה על שטח של כ-51 אלף מ"ר, לשבע שנים - 100 מיליון שקל לשנה, שכוללת גם 660 מקומות חניה.

חברת מטא הוקמה כפייסבוק בשנת 2004 בארצות הברית, והיום מעסיקה כ-72 אלף עובדים. בישראל עובדים בה כ-100 איש, באמצעות פייסבוק ישראל - לשעבר חברת Onavo שנרכשה על ידי פייסבוק העולמית בשנת 2013.