שבוע לבחירות בהסתדרות: הבוחרים מוצפים במסרים, לכלוכים ופייק ניוז

אווירת הבחירות מורגשת בעיקר ברשתות החברתיות ובהודעות שנשלחות למצביעים • סרטונים שמשמיצים את היו"ר המכהן ארנון בר־דוד הועלו ע"י משתמשים אנונימיים, בזמן שהמתחרה עופר עיני סופג ביקורת ברשת מאיתן כבל ונתקל בכתף קרה משני אחיו • ומה אומרים הסקרים?

עופר עיני וארנון בר-דוד / צילום: תמר מצפי, דוברות ההסתדרות
עופר עיני וארנון בר-דוד / צילום: תמר מצפי, דוברות ההסתדרות

מדינת ישראל מצויה בשנת בחירות. לצד האפשרות של הקדמת הבחירות לכנסת ונוסף לבחירות הקרבות למועצות המקומיות ב-2023, בעוד כשבוע ייפתחו ברחבי הארץ הקלפיות לבחירות השלישיות בהיקפן בישראל: הבחירות להסתדרות ולמוסדותיה. כ-600 אלף בעלי זכות בחירה המאוגדים תחת ארגון העובדים יכריעו ביום שלישי הבא, ה-24 במאי, האם ארנון בר־דוד ישמור על כסאו כיו"ר ההסתדרות - או שמא עופר עיני יצליח לשוב אל התפקיד ממנו פרש.

אחד הפעילים הוותיקים של בר־דוד שאל את הממונים עליו במטה הבחירות מדוע לא תולים יותר פוסטרים ברחבי העיר. התשובה שקיבל הייתה פשוטה: שלא כמו בעבר, הבחירות האלה והקמפיינים של שני הצדדים מתקיימים בעיקר ברשתות החברתיות.

הטלות רפש הדדיות

ואכן, נראה כי ה"שטח" עבר לפייסבוק, ליוטיוב ולעשרות הודעות sms. התכנים כוללים בעיקר הטלות רפש הדדיות בין הצדדים. אל גלובס הגיעו תלונות מחברי הסתדרות ש"סובלים בחודשים האחרונים מהטרדות סמסים ביחס לבחירות להסתדרות, מארנון בר־דוד וממתנגדיו".

אחת ההודעות שנשלחו אל חברי ההסתדרות הייתה זו: "התמונות והפרטים מהחשיפה שכולם מדברים עליה. ארנון בר־דוד הנהנתן ומקורביו מבזבזים את כספי העובדים לטובת טיולים לחו"ל". לחיצה על הלינק פותחת סרטון שבו מוצגות תמונות של בר־דוד ורעייתו בנסיעות ברחבי העולם, באופן שמציג כאילו מדובר בחופשות על חשבון ההסתדרות. למעשה, בניגוד לנטען בסרטון, מרבית התמונות הן כנראה משנים קודמות, לפני שהיה יו"ר ההסתדרות.

הסרטון הועלה בעמוד היוטיוב של "אבי הנמר של עיריית אשדוד", שהוא עמוד חדש אשר נפתח רק השבוע. בתוך יומיים צבר הסרטון יותר מ-23 אלף צפיות. באותו עמוד מופיע סרטון נוסף נגד בר־דוד, שכבר הוכח כפייק ניוז. הסרטון, שעלה תחת הכותרת "מה העובדים חושבים באמת על ארנון בר־דוד", מציג אדם שמתפרץ בדיון בכנסת וצועק, כביכול על בר־דוד, "אתה פודל של ליברמן". אלא שבמציאות, אותו אדם התפרץ בכלל נגד שר החקלאות, עודד פורר, כמחאה על הרפורמה בחקלאות. סלוגן הבחירות של עיני, אגב, הוא "חזק מול ליברמן".

מי שנפל לסרטון המפוברק הזה היה אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, שכפי שפורסם בגלובס חבר למחנה של עיני. חסן שיתף בעמוד הפייסבוק שלו את הסרטון ומחק בהמשך לאחר שכתב כי "הטעו אותו". חסן שיתף גם את הסרטון על הנסיעות לחו"ל של בר־דוד. אחד מתומכי של בר־דוד השיב לחסן: "מציע לא להכנס לעניין נסיעות לחו"ל, ארנון לא יהיה במקום ראשון... תנחש מי".

אח של עיני תומך ביריב

בימים האחרונים שוגרה הודעה לחברי ההסתדרות, ובה הסברים לבוחרים על תהליך ההצבעה בקלפי. ההודעה מכילה קליפ עם מסר המכוון לאלו שרוצים להצביע עיני, אבל חוששים פן יבולע להם. "אף אחד לא ידע עבור מי הצבעתם", נאמר בסרטון.

פרסום סרטון זה עורר סערה, כיוון שנשלחה לציבור הבוחרים מאת "Histadrut" ונראה כי היא נשלחה מטעם ההסתדרות עצמה. בנוסף, ההודעות הגיעו בטלפונים לתא אליו מגיעות ההודעות הרשמיות מההסתדרות. היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, הוציא הבהרה לבוחרים ובה כתב כי ההודעה לא נשלחה מטעמם. "ההסתדרות אוסרת על שליחת מסרונים מטעמה הקשורים בתעמולת בחירות ורואה זאת בחומרה".

עוד הופצו מטעם הצדדים השונים סקרים שמראים תמונות שונות בתכלית. "סקר מיוחד שמפרסם הבוקר אתר וואלה! חושף כי יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, זוכה לתמיכה של 69% לעומת 31% ליריבו עופר עיני", נכתב באחת ההודעות. הודעה נגדית שנשלחה לבוחרים הכריזה: "שמים סוף לדיסאינפורמציה ולשקרים. סקר פרופ’ קמיל פוקס ומכון דיאלוג קובע: שיוויון בין עופר עיני לארנון בר־דוד בהסתדרות. צמוד מאוד!".

פייסבוק הוא אחת הבמות המרכזיות בהן מתרחשות הבחירות להסתדרות. כניסה לעמודים של דמויות מוכרות מראה מי נגד מי. אחד העמודים המעניינים בימים אלה הוא של ח"כ לשעבר, איתן כבל. כבל, מי שהתמודד ב-2012 בבחירות על ראשות ההסתדרות והפסיד לעופר עיני, מחזיק עדיין בסיעת "הבית החברתי", שבמסגרתה התמודד. כבל חבר לקואליציה של ארנון בר־דוד וסיעתו "עוגן".

בפוסט האחרון שהעלה כבל הוא יוצא בביקורת נגד עיני. "אין גבול להונאה ולעזות המצח" כותב כבל ומפנה לפרסום בדה מרקר לפיו עובדת לשעבר בחברת האנרגיה "עושרד", שעופר עיני הוא אחד מבעליה, תפוצה לאחר שטענה להלנת שכר של כ-100 אלף שקל. "בלתי נתפס - מי שמוכר את עצמו כ’מושיע’ של העובדים, מעורב - על פי הפרסום - בהלנת שכר שנמשכה כשנה!", כותב כבל.

בנוסף, אחרי שכבר חשפנו שבני עיני, אחיו של עופר, מכהן כיום כאחד מבכירי המטה של בר-דוד, מתברר שגם האח השלישי לבית משפחת עיני, עזרא, תומך אף הוא בבר־דוד. "גם אני תומך בארנון בר־דוד לראשות ההסתדרות", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

"למי הבניין מצביע?"

מי שמחפש אווירת בחירות בהסתדרות, יכול למצוא אותה ברשת. עד כה מדובר במערכת עם קמפיינים שליליים בעיקר, כאלה שמנסים להאיר את הצד השני באור שלילי. לא ניתן דגש למהות מעבר לסיסמאות הסטנדרטיות של "דאגה לעובדים". בסופו של דבר, עיני ובר־דוד, שעד לפני שלוש שנים עוד היו חברים טובים, לא באמת מציעים תפיסות עולם הפוכות.

אז כן, בר-דוד קצת יותר פרגמטי ועיני קצת יותר צעקן, אבל שניהם גדלו במשך עשרות שנים באותן המסדרונות ובאותם החוגים. אפילו בתוך בית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב בתל אביב נשמעה באחרונה שיחת המסדרון הבאה: "למי הבניין שלנו מצביע, לארנון או לעופר?", שאלה אחת העובדות את אחד העובדים, שהשיב לה: "אני לא יודע. עופר קיבל אותי לעבודה, וארנון הוא הבוס שלי היום. דילמה".