סקירת מט"ח | סיקור שוטף

הדולר צנח ב-1.6%: "בנק ישראל עשוי לפעול באגרסיביות לבלימת האינפלציה"

שערו היציג של הדולר נקבע על 3.36 שקלים, האירו נסוג 0.7% לשער של 3.53 שקלים • הכלכלן יוסי פריימן: "הציפייה לעלייה בריבית בארץ מחזקת את המטבע הישראלי" • יונתן כץ, לידר שוקי הון: "גוברים הסיכויים להעלאת ריבית מתונה. בנק ישראל לא ירצה לחזק את מגמת הייסוף בשקל של הימים האחרונים"

שטרות דולרים / צילום: עינת לברון
שטרות דולרים / צילום: עינת לברון

הדולר מאבד גובה היום לאחר תקופה שבה התחזק משמעותית מול השקל. בשבוע שעבר עמד המטבע האמריקאי על רמה של 3.46 שקלים אך היום הדולר נחתך ב-1.6%, ושערו היציג נקבע על 3.36 שקלים. האירו נסוג 0.7% לשער של 3.53 שקלים. 

התחזקות המטבע המקומי באה במקביל להיחלשות של הדולר בעולם ביומיים האחרונים. "מדד הדולר" המודד את יחס המטבע האמריקאי מול סל של מטבעות מרכזיים בעולם, נחלש בכ-0.8%. כלכלני בתי ההשקעות מסבירים את הסיבות למגמה, ומעריכים כיצד בנק ישראל עשוי לפעול בהחלטת הריבית הקרובה ביום שני הקרוב. 

 
  

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "האינפלציה הגבוהה שנרשמה בישראל והזינוק אל עבר עלייה של 0.8% בחודש בודד, עוד טרם הופנמה העלייה החדה בשער הדולר, במחירי היבוא, מאותתים כי בנק ישראל, עשוי לפעול באגרסיביות לבלימת האינפלציה. כלומר, עלייה של 0.5% בריבית כבר בטווח הקצר. תשומת-הלב תופנה לפגישת הוועדה המוניטרית הצפויה בשבוע הבא".

הוא מוסיף, כי "להערכתנו, בנק ישראל לא יהסס מלבצע העלאה בריבית השקל, במקביל לנתוני האינפלציה והעלייה בריבית הדולר. בנק ישראל ישמור על פער ריביות חיובי לטובת הדולר, במטרה למתן עודפי היצע מט"ח. אולם, בבנק מודעים לקשר שיוצר מנגנון התמסורת בין פיחות השקל לאינפלציה. בנק ישראל יפעל להעלאת ריבית השקל עוד השנה מעל לרמת 1.5%, כלומר עוד שתי העלאות לפחות. הציפייה לעלייה בריבית השקל, מחזקת את המטבע הישראלי וצפויה להשפיע על שוק המשכנתאות ולתרום לצינון עודפי הביקוש".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, סבור כי התחזקות השקל תביא את בנק ישראל להחליט על העלאת ריבית מתונה יחסית בשבוע הבא. לדבריו, "גברו הסיכויים להעלות ריבית של 0.25% בלבד (ולא 0.4%). למרות שניתוח מעמיק מראה שנתוני התוצר לא היו רעים כל כך, הצריכה של משקי הבית ישראלים עלתה ב-6.9%, היצוא התעשייתי עלה ב-8.8%, ויצוא שירותי ההיי טק אמנם ירד ב-17% אך זה אחרי צמיחה של 35% ברבעון הקודם, כך שמאוד ייתכן שחלק מהוועדה המוניטארית יעדיף להיות זהירים יותר במינון העלאת הריבית".

הוא מוסיף כי "בנק ישראל לא ירצה לחזק את מגמת הייסוף בשקל של הימים האחרונים (ייסוף מאד משמעותי אשר נמשך גם היום) על ידי העלאת ריבית חדה". להערכתו, קיים סיכוי של 60% להעלאת ריבית של 0.25%, ו-40% סיכוי להעלאה של 0.4%.

ואיך ייראה שוק המט"ח בתקופה הקרובה? רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, מעריך כי בטווח הבינוני השקל ישוב להיחלש מול הדולר. "נתוני הפעילות בשוק המט"ח של המשקיעים המוסדיים שיקפו עד לפברואר רכישות מט"ח נטו בהיקף גבוה (דצמבר 2021-פברואר 2022, כ-8 מיליארד דולר), אך ללא שינוי משמעותי בחשיפת המט"חית. לעומת זאת במרץ, נרשמה רכישת מט"ח נטו בשיעור של כ-4 מיליארד דולר, והיא לוותה בעלייה בחשיפה המט"חית מכ-16.3% ל-16.9%. בהתחשב בהמשך המגמה השלילית בשווקים, סביר כי גם החודשים אפריל-מאי התאפיינו ברכישת מט"ח נטו בהיקפים גבוהים, כאשר העלייה המהירה בעלות הגידור בשבועות האחרונים, לכ-2.25%-2.5% אחוז לשנה, תומכת אף היא בהקטנת שיעור הגידור המט"חי. לפיכך, הצפי להמשך לחץ מצד הפד להקשחת התנאים הפיננסים, על רקע עלויות גידור גבוהות, תומכים בהמשך מגמת הפיחות של השקל מול הדולר", לדבריו.