מותר בהחלט לבקר את התעשייה האווירית, אבל מותר גם להעריך את הניסיונות לגייס אליה עובדים מוכשרים

בעולם שעדיין סובל מעודף ביקוש, אין שום פסול מכך שחברה ממשלתית מנפנפת גם באידיאלים ובציונות. הציניקנים יגחכו, אבל ימשיכו לישון בלילה רגועים בזכות המערכות שתפתח להם עלמה מהתעשייה האווירית • כוכבי השבוע

קמפיין הגיוס החדש של התעשייה האווירית ברמת החייל / צילום: יוסי כהן
קמפיין הגיוס החדש של התעשייה האווירית ברמת החייל / צילום: יוסי כהן

מצוין

מתעקשים על הטובים לתעשייה האווירית

אמונה בצדקת הדרך ורוח הלוחמים הם כמובן פרמטרים קריטיים לנצחון בשדה הקרב. אבל לא נוכל לנצח במלחמות בלי לשמור על פער בעוצמתנו הטכנולוגית. מהכוונות על כלי הנשק, ועד למערכות ההגנה המתקדמות.

לכן, מותר בהחלט לבקר את התעשייה האווירית על עודף פוליטיזציה המונעת מהטובים להתקדם, על ועד חזק שלא בהכרח עוזר למקסם את יכולות החברה, ואפילו על העובדה שכלי הנשק שלה מגיעים לא פעם לידיים ולמלחמות לא נכונות (כאילו יש מלחמות נכונות) ועוד. אבל מותר גם להעריך את הניסיונות החשובים כל כך של חוד החנית הביטחונית והטכנולוגית שלנו לגייס אליה עובדים מוכשרים גם באמצעות גימיקים וקמפיין חדש שכולל מנטרות כמו "שאפו לעלמה! מצטיינת דיקן שבזכותה אלפי ילדים מכורים למשחקי מחשב. במקום לשחק עם הקריירה, שחקי אותה בתכנון וייצור המל"טים המתקדמים בעולם".

בעולם שעדיין סובל מעודף ביקוש, אין שום פסול מכך שחברה ממשלתית מנפנפת גם באידיאלים ובציונות. הציניקנים יגחכו, אבל ימשיכו לישון בלילה רגועים בזכות המערכות שתפתח להם עלמה מהתעשייה האווירית.

בלתי מספיק

נס המשכנתאות המומצא של ליברמן

כשאין על מי להישען, יש מי שמחפש משענת קנה רצוץ. וכמה טוב שיש את חג הפסח. השבוע דיווח בנק ישראל כי היקף המשכנתאות באפריל עמד על 10.5 מיליארד שקל. בשביל שר האוצר, אביגדור ליברמן, זה הספיק לדבר על צינון השוק. "אנו רואים ירידה חדה בלקיחת משכנתאות", הוא ציין בחדווה, נוכח ירידה של 2.9 מיליארד שקל (22%) מול מרץ.

חבל שאף אחד לא העיר לו שבאפריל חל פסח, שבוע שלם שבו ישראלים רבים נופשים והבנקים במקרה הטוב פתוחים חלקית. אף אחד גם לא אמר לו שבאפריל אשתקד, רגע לפני שהוא התיישב על הכסא, סך המשכנתאות עמד על 8.3 מיליארד שקל. באפריל 2019 היקף המשכנתאות עמד על פחות מ-5 מיליארד שקל.

לא בפעם הראשונה שבאוצר מתעלמים מהלוח העברי. לפני שנה וחצי דיווחו באוצר בהתרגשות על ירידה בהיקף היומי של מכירת דירות חדשות, מ-102 בשבוע השני של יולי ל-42 בשבוע האחרון. רק בדיעבד הם הבינו שמדובר בשבוע שמסורתית לא קונים בו דירות (תשעה באב), ושום נס נדל"ני לא קרה בשוק.