פורד מציגה חיית שטח חדשה, רק אל תצפו לחיסכון בדלק

במבט ראשון, הפורד ברונקו החדש מזכיר צעצוע שתפח לממדי ענק • מאחורי החזות הקשוחה מסתתר רכב מתוחכם שמתאים גם למי שאין ניסיון בנהיגה בשטח

פורד ברונקו / צילום: יח''צ
פורד ברונקו / צילום: יח''צ

פרויקט הפיתוח של פורד ברונקו החדש קיבל "אור ירוק" ממנהלת החברה בשלהי העשור הקודם, במהלך כהונת נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ. הדלק היה אז זול וזמין יותר מהיום, ההתחממות הגלובלית הייתה כביכול "פיקציה" ושוחרי איכות הסביבה היו מיעוט נרדף בארצות הברית. לפיכך, הרעיון להקים לתחייה רכב שטח אייקוני קשוח וענק התקבל בתשואות פטריוטיות.

אולם, כשהרכב יצא לשוק בשנת 2021, הסביבה הפוליטית השתנה מקצה לקצה. ממשל ביידן הקשיח את הדרישות הסביבתיות מתעשיית הרכב, והביקוש לרכב חשמלי גבר ברקע מחירי הדלק המזנקים. בנוסף, כעת היו"ר החדש של פורד, ג’ים פארלי, מנסה לשכנע את משקיעי שוק ההון חובבי החשמליות שהעתיד של פורד הוא "חשמלי וירוק", ובחברה שואפים להיות "יותר טסלה מטסלה".

ענק מרווח על הכביש

גם אם הנהלת פורד תצליח להעלים את הברונקו החדש מהמצגות למשקיעים, היא תתקשה מאוד לעשות זאת על הכביש. לרכב הזה יש ממדי ענק, שמגמדים את רוב כלי הרכב בסביבתו, והם מודגשים על ידי עיצוב "רטרו מודרני", שמחצין ומקצין את הקווים והמשטחים הרבועים והזקופים, ואת המראה הכמעט תעשייתי של הברונקו המקורי.

המראה הנוסטלגי כולל פריטי עדכניים כמו פנסי LED מתוחכמים ומעוצבים, מערכי חיישנים היקפיים ומשטחי גוף הדוקים. לרכב נוספו גם חישוקים עצומים - כמעט צבאיים בעיצובים - עם צמיגי "בלון", שאחד מהם מותקן על הדלת האחורית. כל זאת בנוסף לגג בגובה של משאית חלוקה, מרווח גחון שחזיר בר יכול לעבור מתחתיו בלי מאמץ, וצביעה בשני גוונים. ומה קיבלתם? הלם חזותי, שגורם לסביבה לפעור פה.

הכניסה לתא הנוסעים גבוהה במיוחד, ואף אחת הגבוהות שבהן נתקלנו מאז הקומנדקר הצבאי שלנו. היא דורשת צמד ידיים חסונות וגמישות רגליים - לכן אל תנסו את התרגיל הזה עם חצאית. הגמול על הטיפוס הוא תצפית פנורמית על גגות המכוניות שמסביב, יתרון חיוני לתמרון בטוח של הדינוזאור הזה בחניונים וברחובות עירוניים צרים. עיצוב הפנים שומר על מסר הניאו-רטרו של החוץ ומשלב משטחים יציבים, תעשייתיים למראה ועמידים, שנראים כאילו אפשר לשטוף אותם בצינור השקיה.

 
  

הרצפה מצופה בשטיחי גומי עבים, המתגים גדולים מצופים בחומר עמיד וכל משטחי הגג הפלסטיים, ואפילו ידיות הדלתות חסונות למראה, ומעניקות תחושה של "חיבור אל הטבע" - ממש כמו בברונקו המקורי. בגרסה הארוכה בה נסענו, תא המטען גם גדול מספיק כדי לאכסן את כל הרכיבים המודולריים הללו אם תחליטו לפרק אותם אחרי היציאה לשטח.

עתיר שימושים

המראה הקשוח ומשטחי הדיפון העמידים בנוסח צבאי מסתירים בתוכם הרבה טכנולוגיית פנאי עדכנית: החל מלוח מחוונים דיגיטלי נאה שלידו מסך מולטימדיה עצום ממדים ועתיר פונקציות, דרך מערכת אקלים מתוחכמת ובורר אלקטרוני עם אין ספור מצבי תכנות לנסיעה בשטח ובאספלט, וכלה במערכת חיישנים ומצלמות היקפית שמשדרגות את הבטיחות בכביש ומאפשרות לצפות בכל מכשול בסביבת הרכב בעת נהיגת שטח.

כל העסק משרה בתא אווירה מאוד מאצ’ואיסטית, שדורשת מהנהג לשים ג’ינס, כובע בייסבול ומשקפי שמש כהים, אפילו אם הוא נוסע באמצע הלילה. איכות הייצור והגימור טובה מאוד, אם כי קשה מאוד לחסום את רעשי הרוח והאספלט בנהיגה מהירה ברכב עם מבנה וגלגלים כאלה.

בהינתן הממדים והעיצוב דמוי התיבה, לא הופתענו לגלות שהתא מרווח מאוד, מרחב הראש בלתי מוגבל אפילו לענקים ומרחב רגליים טוב מלפנים ומאחור. כל המושבים נוחים מאד לישיבה ממושכת וחבל רק שהמושב השלישי באמצע קומפקטי מדי. החלונות גדולים ומאפשרים לצפות היטב בסביבה אם כי הראות לאחור די חסומה.

יציבות על הכביש

המנוע התקני בברונקו בישראל הוא V6 טורבו-בנזין בנפח 2.7 ליטר, שמייצר 330 כ"ס מכובדים ומשודך לתיבה אוטומטית בת 10 מהירויות. זו היא יחידת כוח נמרצת, חלקה ונעימה לאוזן, שמצליחה לרכך את הדימוי הקשוח. היא מאיצה את הרכב מעמידה בקצב נאה, צוברת מהירויות בשיפועים תלולים, ומעבירה הילוכים בצורה חלקה, או לחלופין עם בעיטות ספורטיביות בהתאם למצב התכנות. התנועה בזחילה עירונית מבוקרת ונטולת מאמץ. מי שינצל את הפוטנציאל הטמון במנוע ייראה גם 5 ו-6 ק"מ לליטר על מחשב המנוע.

להבדיל מהרבה רכבי שטח עם מרכז כובד גבוה, הברונקו שומר על יציבות מרשימה בפניות מהירות ויש לו היגוי יחסית מהיר ומדויק, שמשאיר את הנהג בתמונה. אפילו בשיוט למרחקים על הכביש המהיר, שהוא נקודת תורפה ידועה של כלי רכב עם צמיגי שטח מחורצים ומבנה אווירודינמי מגושם, הברונקו שומר על יציבות יחסית עד אזור ה-130 קמ"ש. עם זאת, הוא די רגיש לרוחות צד ודורש לא מעט ריכוז בנהיגה במהירויות כאלה. נוחות הנסיעה טובה ביחס לז’אנר בזכות צמיגי הבלון שמסייעים לסנן היטב זעזועים.

והמחיר? הוגן יחסית

יכולנו לכתוב כאן עוד 800 מילים רק על יכולות השטח של הכלי הזה ועל מפרט השטח הייעודי, אבל נסתפק במינימום. זהו רכב שטח מקצועי, שתוכנן להתמודד עם השטחים המאתגרים ביותר שקיימים. גם אם אין לכם ניסיון בנהיגה בשטח, יש מתחת לרכב מספיק מרווח גחון, סרנים, בולמי זעזועים, נעילות דיפרנציאליים וטריקים אלקטרוניים, שיאפשרו לכם להותיר מאחור גם בוגרי סיירות, שמתגלחים בשטח עם סכין מטבח ואוכלים לוף היישר מהקופסה. אהבנו במיוחד את מערכת "נהיגת שטח עם דוושה אחת", ששולטת אלקטרונית על הבלימה, על הגז ועל ההילוכים, ודורשת מהנהג רק לכוון את ההגה אפילו בעת צליחת מעלה מסולע בנגב, שמיועד לג’יפים.

לזכות פורד, ייאמר, שהיא עמדה בפיתוי ולא תמחרה את הרכב כמו צעצוע יוקרתי למיליונרים. מחיר הדגם הקצר מתחיל בכ-385 אלף שקל, והדגם הארוך הקרבי ביותר - WILDRTAK - עולה כ-450 אלף שקל. אלה מחירים נגישים בהחלט בפלח, שמייצגים תמורה מרשימה לכסף למי שרוצה רכב טיולים רב תכליתי ומתוחכם ופיסה מרשימה של אמריקה. רק אל תספרו לג’ו ביידן.

חלק מהמתחרות

ג'יפ רנגלר סהרה

443 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת. זהו רכב ענק עם מרווח גחון גדול שמצויד במערכת הנעה כפולה שמתוכננת לשטח. תא הנוסעים מודרני עם חספוס קרבי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 272 כ"ס ותיבה של 8 מהירויות.

ג'יפ רנגלר סהרה / צילום: יח''צ
 ג'יפ רנגלר סהרה / צילום: יח''צ

דיפנדר 110

610 אלף שקלים עולה גרסת הדיזל ההתחלתית של הדיפנדר 5 דלתות החדש. לרכב יש עיצוב רטרו מרשים עם בסיס גלגלים של 3 מ'. הוא יכול לשאת עד 7 נוסעים ויש לו תא מאובזר. המרכב נשען על מתלי אוויר ומנוע דיזל 3 ליטר מייצר 250 כ"ס.

דיפנדר 110 / צילום: יח''צ
 דיפנדר 110 / צילום: יח''צ

טויוטה לנדקרוזר

341 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. הרכב קומפקטי יותר מהברונקו, אך מתוכנן לשאת עד 7 נוסעים. הוא כולל שלדה עמידה, עם יכולות שטח מקצועיות ומוניטין אמינות סולידי. מנוע טורבו דיזל בנפח 2.7 ליטר מייצר 204 כ"ס.

טויוטה לנדקרוזר / צילום: יח''צ
 טויוטה לנדקרוזר / צילום: יח''צ