הקיצוצים מגיעים לפינטק: קלרנה מתכננת לפטר 10% מהעובדים

בשבדיה מדווחים כי ענקית הפינטק קלרנה (Klarna) מתכננת לקצץ 10% מעובדיה כחלק ממהלך ארגון מחדש ויציאה לסיבוב גיוס שכולל הפחתה של שווי החברה מ-46 מיליארד דולר ל-30 מיליארד דולר בלבד • ההתאוששות מהקורונה, לצד האינפלציה העולמית ועליית הסיכוי להאטה כלכלית הרעו את מצבה של החברה 

קלרנה היא אחת מקורבנותיו של משבר השווי שהחל בשוק ההון וחלחל גם לתחום חברות הטכנולוגיה הפרטיות / צילום: Shutterstock, luchunyu
קלרנה היא אחת מקורבנותיו של משבר השווי שהחל בשוק ההון וחלחל גם לתחום חברות הטכנולוגיה הפרטיות / צילום: Shutterstock, luchunyu

ענקית הפינטק השבדית קלרנה (Klarna), אחת מחלוצות תחום האשראי החוץ בנקאי המקוון, היא ככל הנראה הקורבן הטרי ביותר של משבר השווי שהחל בשוק ההון וחלחל בשבועות האחרונים גם לתחום חברות הטכנולוגיה הפרטיות. על פי הדיווחים באתר החדשות השבדי DI, החברה מתכננת לקצץ 10% מעובדיה - מרביתם באירופה - כחלק ממהלך ארגון מחדש ויציאה לסיבוב גיוס שכולל הפחתה של שווי החברה מ-46 מיליארד דולר ל-30 מיליארד דולר בלבד.

המנכ"ל הוותיק של החברה, סבסטיאן סמיאטקובסקי, הודיע היום (ב') לעובדים כי "רובם לא יושפעו מהמהלך", וכי חלקם "יקבל הודעה על כך שאין לו מקום בארגון החדש". החברה מעסיקה מעל 6,500 עובדים.

קלרנה היא אחת ממובילות הטרנד הפיננסי "קנה עכשיו, שלם אחר כך" (BNPL) המאפשר לחברות פינטק לספק באופן מיידי אשראי ללקוחות אתרי מסחר אלקטרוני ולאפשר להם לשלם בתשלומים במסלולים שונים. אחת המתחרות הגדולות שלה,  אפירם  (Affirm) איבדה מאז תחילת השנה 74% משוויה בנאסד"ק. השוק הפך תחרותי יותר עם כניסתן של שחקניות ענק נוספות בהן ברקליס ופייפאל , בו בזמן שממשלת בריטניה הכריזה כי תתחיל לפקח על שוק ה-BNPL.

גם ההתאוששות מהקורונה שמוציאה לקוחות אתרי מסחר אלקטרוני רבים מהבתים, לצד האינפלציה העולמית ועליית הסיכוי להאטה כלכלית הרעו את מצבה של קלרנה לקראת היציאה לסיבוב הגיוס החדש. העובדה שסופטבנק - שהודיעה רק לא מזמן על הפסד שנתי אדיר בהיקף של 13 מיליארד דולר - היא אחת המשקיעות המרכזיות בקלרנה ודאי לא עזרה לה.

קלרנה היא מותג מוכר בזירת ההייטק הישראלי: היא היתה פעילה כאן בין השנים 2011 ל-2018, אחרי שרכשה את הסטארט-אפ אנלייזד של יובל סאמט, מי שעומד כיום בראש המיזם הפיננסי רייזאפ.