הבנק המרכזי של אירופה עומד לסיים את מדיניות הריבית השלילית

הבנק המרכזי של אירופה נוקט צעדים דומים לפדרל ריזרב לסיום מדיניות הכסף הקל, במקביל לעליית האינפלציה ברחבי העולם

נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock
נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock

הבנק המרכזי של אירופה צפוי להעלות את הריבית, שהיא שלילית כיום, לאפס עד ספטמבר ועשוי להמשיך להעלות את הריבית אחרי זה, כך אמרה הנשיאה כריסטין לגארד וציינה שהניסוי שערך הבנק בשיעורי ריבית שליליים במשך שמונה שנים מגיע לסיומו, לצד שיא באינפלציה וחששות לגבי חוזק האירו.

השינוי במדיניות, שתואר בפוסט בבלוג של הבנק המרכזי של אירופה ביום שני, הוכרז לאחר פעולות נחרצות של הפדרל ריזרב בארה"ב ובנקים מרכזיים אחרים בעולם לסיים את מדיניות הכסף הקל כשהאינפלציה עולה ברחבי העולם. מדובר בחלק משינוי כיוון חד על ידי הבנק המרכזי של גוש האירו, שעד לאחרונה העדיף גישה שונה מהפדרל ריזרב ותמך בהעלאת ריבית מאוד מדורגת.

קובעי המדיניות בבנק המרכזי של אירופה צפו שהאינפלציה תרד במהירות ליעד שלהם, 2% השנה. במקום זה, היא עלתה עוד, והגיעה באפריל ל־7.4%, קצב ההתייקרות המהיר ביותר מאז שנוצר האירו ב־1999. קובעי המדיניות גם חששו להעלות את הריבית באגרסיביות בגלל חששות לגבי הזעזוע לצמיחה הכלכלית בעקבות המלחמה באוקראינה, המאיימת לגרום למיתון בכל גוש המדינות.

למרות שיקולים אלה, לגארד כתבה שהבנק המרכזי של אירופה עשוי להעלות את הריבית ביולי בפעם הראשונה מזה 11 שנים. "בהתבסס על התחזיות הנוכחיות, אנו כנראה נהיה בעמדה להפסיק את שיעורי הריבית השליליים עד סוף הרבעון השלישי", כתבה לגארד בפוסט שפורסם באתר של הבנק. כיום עומדת הריבית של הבנק המרכזי של אירופה על מינוס 0.5%.

"לאחר שתחזיות האינפלציה השתנו משמעותית כלפי מעלה לעומת התקופה שלפני המגיפה, ראוי לכוונן את המשתנים הנומינליים - וזה כולל את שיעורי הריבית", כתבה לגארד.

לגארד משנה כיוון

האירו עלה כמעט בסנט מול הדולר לאחר שפורסם הבלוג, ונסחר תמורת 1.068 דולר. התשואות על חוב ממשלתי של ממשלת איטליה לעשור גם הן זינקו. התשואות עולות כשהמחירים יורדים.

זו הפעם הראשונה שלגארד מודיעה על שינוי כיוון כל כך אגרסיבי בריבית. בעבר אמרה שהבנק המרכזי של אירופה עשוי להתחיל להעלות את שיעורי הריבית ביולי ושכל העלאה אחרי זה תהיה הדרגתית.

אחרי ספטמבר, הציעה לגארד שהבנק ימשיך להעלות ריבית לכיוון מה שנקרא שיעור ריבית ניטרלי, שתומך בכלכלה שתהיה בשיא התפוקה שלה אבל שומר על אינפלציה קבועה. כמה פקידים בכירים בבנק המרכזי העריכו שהשיעור הניטרלי לאיחוד האירופי צריך להיות משהו בין 1% ל־1.5%.

על פי דברים אלה ניתן לנחש שהבנק המרכזי של אירופה עלול להעלות את הריבית ברבע אחוז בכל אחת משבע פגישות המדיניות שיתקיימו בין יולי לאפריל שנה הבאה, ויגיע לרמה של 1.25%, כך אמר מייקל שוברט, כלכלן בקומרצבנק.

פרנסואה ווילרוי דה גלהו, היושב בוועדה הקובעת את שיעור הריבית בתור נציב הבנק המרכזי של צרפת, אמר ביום שני שהסכם להעלאת ריבית בבנק המרכזי של אירופה "הוא כנראה עובדה מוגמרת" והצביע על עלייה רחבה במחירים בגוש האירו.

"אנחנו עדיין בשלב שחרור הזרז", אמר ווילרוי דה גלהו על מדיניות הבנק המרכזי של אירופה, בפאנל של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ. "נראה אם אחרי (שנגיע ל)שיעור (ריבית) ניטרלי נצטרך ללחוץ על הבלמים".

סדרה של העלאות ריבית מציבה סיכונים לכלכלת גוש האירו, שלא השתקמה לגמרי מזעזועי הקורונה. המלחמה באוקראינה פוגעת בהכנסות משקי בית בגלל שגרמה להתייקרות המזון והאנרגיה והיא פוגעת בביטחון של עסקים שונים.

אבל הלחץ כלפי הבנק המרכזי של אירופה גובר, כולל מצד גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש המדינות, שהאינפלציה בה הגיעה לאחרונה לשיא של ארבעה עשורים בחישוב שנתי, 7.4%. שר האוצר הגרמני כריסטיאן לינדנר הזהיר ביום שישי שאירו חלש עלול לגרום לאינפלציה באירופה לעלות, ועודד את הבנק המרכזי של אירופה להעלות את הריבית, צעד חריג למדינה שלרוב מקדשת מאוד את עצמאות הבנק המרכזי של גוש המדינות.

הפד כבר התחיל להעלות ריבית

מעבר לאוקיינוס, הפדרל ריזרב מעלה את הריבית כחלק מהמאמץ האגרסיבי ביותר שלו מזה עשורים להילחם בלחץ על המחירים כלפי מעלה. פקידי הפדרל ריזרב אישרו העלאה של חצי אחוז מוקדם יותר החודש, הגבוהה ביותר מאז 2000, וכן תוכנית לכווץ את תיק הנכסים של הבנק המרכזי האמריקאי, שכיום גודלו 9 טריליון דולר. זה יעלה את שיעור הריבית בקרנות הפדרליות, בנצ'מרק של הבנק, לטווח היעד שבין 0.75% ל־1%.

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר שבבנק מסכימים באופן כללי שכנראה יהיה צורך להעלות את הריבית בעוד חצי אחוז ביוני וביולי בהתחשב בתנאים הכלכליים הנוכחיים.

לגארד אמרה שהבנק המרכזי של אירופה מוכן לפעול יותר באגרסיביות במידה ויהיה צורך. "אם נראה שאינפלציה גבוהה יותר מאיימת לנתק את ציפיות האינפלציה, או נבחין בסימנים לכך שיש אובדן קבוע יותר של פוטנציאל כלכלי המגביל זמינות של משאבים... נצטרך להפסיק את מדיניות הכסף הקל במהירות כדי למגר את הסיכון לנבואה שמגשימה את עצמה", כתבה.

הפעם האחרונה שהבנק המרכזי של אירופה העלה את שיעורי הריבית, ב־2011, התקדם בצעדים של רבע אחוז. ישנם פקידים בבנק שהציעו לאחרונה שהפעם יתקדם הבנק בצעדים גדולים יותר, ואולי יעלה את הריבית בחצי אחוז בפגישת המדיניות שנקבעה ל־21 ביולי.

אינפלציה בגלל חוסר מוכנות להעלאת הריבית

העלייה באינפלציה בגוש האירו משקפת באופן חלקי את הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהפריעה לאספקת האנרגיה לאירופה והגדילה את נטל האנרגיה על האזור כשיעור מתוך התמ"ג מעל הרמות שנרשמו בתחילת שנות ה־70, על פי חישובים של חברת BlackRock.

אינפלציה בגובה שיא משקפת באופן חלקי גם את חולשת האירו, שערכו מול הדולר נפגע בגלל חוסר המוכנות של הבנק המרכזי של אירופה להעלות את שיעורי הריבית. האירו ירד למצב של כמעט שוויון מול הדולר בשבועות האחרונים, ועד שפורסם הבלוג עם דבריה של לגארד ביום שני, נסחר במחיר של 1.05 דולר בערך, לעומת כ־1.22 דולר לפני שנה.

לאירו חלש גם יתרונות וגם חסרונות מבחינת אירופה. הוא הופך את היצוא של מוצרים וסחורות אירופאיים לזול יותר לשווקים בינלאומיים וכך תומך ביצואנים גדולים מגרמניה ומדינות אחרות. אבל זה גם מייקר יבוא סחורה לתוך גוש האירו ובכך מעלה את האינפלציה. אם ערך האירו יורד לעומת מטבעות אחרים, יש צורך ביותר אירו כדי לקנות סחורות שמחיריהן נקובים במטבעות האלה. זה נכון במיוחד בגלל שהאינפלציה מונעת בעיקר על ידי מחירי האנרגיה והסחורות, שלעתים קרובות מחיריהם נקובים בדולר ארה"ב.

בבלוג שלה, הזהירה לגארד שחלק גדול מהאינפלציה בגוש האירו מיובאת מחוץ לאיזור.

"זה פועל כ'מס' של תנאי המסחר ומקטין את סך ההכנסות של הכלכלה - אפילו אם אנחנו לוקחים בחשבון את המחירים הגבוהים יותר שהרוויחו היצואנים", כתבה. גוש האירו העביר 170 מיליארד אירו, כ־181.14 מיליארד דולר, או 1.3% מהתמ"ג, לשאר העולם בין הרבעון השני של 2021 והרבעון הראשון של השנה, כתבה.

הבנק המרכזי של אירופה הוא אחד מכמה בנקים מרכזיים שהורידו את שיעורי הריבית אל מתחת לאפס בשנים האחרונות על מנת לתת לכלכלה שלהן עידוד נוסף. ישנם כלכלנים ופקידים בבנק המרכזי של אירופה שמזהירים כבר זמן רב שכלי חריג זה עלול ליצור עיוותים בשווקים פיננסיים ובכלכלה.