אקירוב: "אם לא היינו משלימים את הנפקת אפיק סוויס - זה היה נתפס ככישלון"

אלרוב נדל"ן בשליטת אלפרד אקירוב הנפיקה פעילותה בשווייץ תחת אפיק סוויס לפי שווי של 693 מיליון פרנק שוויצרי (2.4 מיליארד שקל) ותגייס עד 203 מיליון פרנק שוויצרי • אקירוב על ההתעקשות להמשיך במהלך על אף מצב השווקים: "היינו כבר ברוד-שואו. כעת שוק ההון יאפשר לנו לגייס בעלויות חוב יותר נמוכות"

נכס של אפיק סוויס בשווייץ / צילום: אתר החברה
נכס של אפיק סוויס בשווייץ / צילום: אתר החברה

לאחר מספר עיכובים ועל אף המפולות שנרשמו בבורסות בעולם בשבועות האחרונים, הצליחה אלרוב נדל"ן להנפיק את פעילות החברה הבת שלה בשווייץ - אפיק סוויס (Epic Swiss), בבורסה של ציריך. ההנפקה הושלמה לפי שווי של 693 מיליון פרנק שוויצרי (2.4 מיליארד שקל) לחברה הבת, שגייסה בה סכום שעשוי להגיע ל-203 מיליון פרנק שוויצרי (706 מיליון שקל), בהנחה שתממש אופציה שהוקנתה לה בהנפקה.

אלרוב נדל"ן, שבשליטת אלפרד אקירוב ובני משפחתו (73.5%), דיווחה על כוונות להנפיק את פעילות הנדל"ן המניב שלה בשווייץ מספר פעמים בשנים האחרונות. כעת המהלך הושלם כשאפיק סוויס הונפקה לבסוף לפי שער מניה של 68 פרנק שוויצרי. שער זה קרוב לרף התחתון של השער שתוכנן להנפקה שנע בין 67 ל-77 פרנק למניה והוצג בדיווח החברה בנושא לפני שבועיים.

אלפרד אקירוב, יו"ר אלרוב נדל"ן, אמר לגלובס ביום ד' כי "הייתה התרגשות גדולה בבורסה השוויצרית לנוכח הצטרפות אפיק סוויס. מדובר בחברה שהונפקה בשווי של 800 מיליון פרנק שוויצרי - לא סכום קטן. הכסף בגיוס יוזרם לתוך החברה והוא ישמש אותה להתרחבות בתחומי התעשייה, הלוגיסטיקה, וגם להקמת בניינים לתחומי הביוטכנולוגיה".

לשאלה האם בחברה מרוצים מהמחיר בהנפקה, הקרוב ליעד התחתון שהגדירו, משיב אקירוב כי "לאור המצב היום בשוקי ההון, אין בכלל הנפקות בשווייץ ולמעשה גם בעולם. כך שבהתחשב במצב - זה מחיר טוב".

למה החלטתם בכל זאת לקדם את ההנפקה על אף מצב השווקים?
"היינו כבר במשך חודש בהליך של רוד-שואו מול המוסדיים בשווייץ. אם בסוף לא היינו משלימים את ההנפקה - זה היה נראה ככישלון. אנחנו גם מנפיקים בשלב הזה רק רבע מהחברה".

אקירוב מוסיף כי הגיוס יאפשר לאפיק סוויס להוזיל את עלויות המימון העתידיות שלה, מה שעשוי לשמש לטובתה בתקופות של ריבית משתנה ומטפסת. "כרגע הסכום שגייסנו מספיק לנו לכל מה שאנחנו רוצים לעשות. בנוסף על כך, שוק ההון יאפשר לנו כעת להגדיל הלוואות קיימות ולגייס כספים נוספים בעלויות חוב יותר נמוכות", הוא מסביר.

נסיונות ההנפקה בעבר לא הושלמו

כאמור, הנפקת הפעילות בשווייץ היא נושא שאותו שקלה אלרוב מספר פעמים. בשנת 2016 הודיעה לראשונה כי היא בוחנת מהלך כזה, ובהמשך נעשו מספר ניסיונות שלא הושלמו. בספטמבר 2020 נעשה ניסיון נוסף, מוחשי יותר, שכלל טיוטת תשקיף שפורסמה. מדובר היה במהלך להנפיק את אפיק סוויס לפי שווי של 2.9 מיליארד שקל, אך בתוך פחות משבועיים בוטלה הכוונה בשל תנאי השוק ששררו אז בבורסות. באותה שנה כזכור פרצה מגפת הקורונה, אך בהמשך 2020 נרשמה התאוששות מהירה יחסית בשוק הנדל"ן השוויצרי.

 
  

את ההנפקה כעת הובילו החתמים קרדיט סוויס השוויצרי ודיסקונט קפיטל חיתום מישראל, במהלכה הוענקה אופציה לחברה להגדיל את היקף ההנפקה בעוד כ-10%, עד ל-203 מיליון פרנק שוויצרי כאמור, שניתנת למימוש עד ה-24 ביוני. כך שלאחר ההנפקה ינוע שיעור החזקת הציבור באפיק סוויס בין 25.7% ל-28.5%, בתלות במימוש האופציה. שיעור ההחזקה של אלרוב נדל"ן יירד ל-55.7% (בהנחה של מימוש האופציה). יתרת ההחזקות נמצאת בידי השותפים הקיימים בחברה. אפיק סוויס ביצעה חלוקת דיבידנד בגובה של 17.5 מיליון פרנק שוויצרי (חלקה של אלרוב) ערב ההנפקה, וההון העצמי של החברה יגדל לאחריה בסכום של 662 מיליון שקל.

נכסים במרכזים עסקיים גדולים במדינה

אפיק סוויס מחזיקה ב-25 נכסי נדל"ן מניב בשווייץ, בעיקר מרכזים מסחריים, משרדים ומרכזי הפצה. קודם להנפקה, החזיקה אלרוב נדל"ן 77.8% בה, לצד שותפתה ההיסטורית משפחת גרינבאום, שהחזיקה ערב ההנפקה ביתרת המניות (22.2%) בשרשור דרך קרן משפחתית (trust) שממוקמת באי ג'רזי. הנכסים של החברה ממוקמים בעיקר באזור אגם ז'נבה ובסביבת העיר ציריך, שהיא אחד המרכזים העסקיים הגדולים במדינה.

נכס של אפיק סוויס בשווייץ / צילום: אתר החברה
 נכס של אפיק סוויס בשווייץ / צילום: אתר החברה

החברה החלה את פעילותה בשנת 2004 עם רכישת מרכז קניות בשווייץ, כאשר בשנים שלאחר מכן הלכה והתרחבה, וב-2007 פתחה מטה עבור ההנהלה בציריך. יו"ר אפיק סוויס הוא רוני גרינבאום, וכמנכ"ל מכהן מאז שנת 2008 אריק פריצר.

החברה סיכמה את שנת 2021 עם הכנסות כוללות - מדמי שכירות מהנכסים המנוהלים וממקורות אחרים, בהיקף של 60.3 מיליון פרנק שוויצרי, עלייה של 6.8% ביחס לשנת 2020. הרווח הנקי של החברה זינק ב-125% ל-77.5 מיליון פרנק שוויצרי, בין היתר הודות לשיערוכים שבוצעו בנכסיה, והרווח התזרימי התפעולי צמח אשתקד ב-17.4% ל-36.3 מיליון פרנק שוויצרי.

בבורסה של תל אביב התייחסו המשקיעים להתפתחות, ומניית אלרוב נדל"ן שבתחילת יום המסחר ביום ד' הגיבה להודעה בעלייה של מעל ל-3%, עברה להיסחר בהמשך היום בירידה של 2% למחיר, המגלם לחברה שווי שוק של 4.3 מיליארד שקל.