מאז הריקול של שטראוס המתחרות העלו מחירים ב-5%

לפי נתונים מ-58 רשתות ותתי רשתות, מאז הריקול של חברת שטראוס, עלו מחירי מוצרי השוקולד של חברות אחרות בממוצע בכ-5% • "עליות המחיר האלה מקוממות, ושוב מטילות את מלוא הנטל על הצרכן", אומרים במועצה לצרכנות, שערכה את הבדיקה

סופרמרקט / צילום: Shutterstock
סופרמרקט / צילום: Shutterstock

מאז הריקול של חברת שטראוס, לאחר חג הפסח, עלו מחירי מוצרי השוקולד של חברות אחרות בממוצע בכ-5%, כך עולה מבדיקת המועצה לצרכנות.

כזכור, במפעל השוקולד הנוזלי של שטראוס עלית בנוף הגליל נמצאו דגימות סלמונלה. בעקבות הגילוי בוצע ריקול של כלל מוצרי מפעל הממתקים של החברה, ובהם טבלאות שוקולד, עוגות, חטיפי דגנים, פריכיות ועוד.

הבדיקה של המועצה לצרכנות נערכה על בסיס נתונים המתקבלים מהאתרים פרייסז וסטורנקסט, ובמסגרתה נבחנו נתונים מ-58 רשתות ותתי רשתות, וכן נבחן השינוי במחיר הממוצע ל-46 מוצרי ממתקים פופולריים. תאריכי הבדיקה: הבדיקה נערכה בתאריך הריקול, כשבועיים אחר כך, ושוב כעבור עוד שבועיים.

הנתונים מראים כי בשבועיים הראשונים אחרי הריקול נרשמה עלייה גדולה יותר מהשבועיים שבאו לאחר מכן. העליות המוצגת אינן אחידות בכל הרשתות, אלא משקפות ממוצע. ההפרשים בין רשתות שונות לאותו מוצר הגיעו עד ל-10 שקלים.

כאשר נבחנה העלאת המחירים בטווח זמן רחב יותר, מאז מאי 2021 ועד היום, ובהתייחס לכ-250 מוצרי ממתקים, נמצא כי העלייה המשמעותית ביותר החלה מתחילת השנה - 4.2 שקל בממוצע.

"עליות המחיר האלה מקוממות, ושוב מטילות את מלוא הנטל על הצרכן", אומרים במועצה. "בין אם עליות המחיר נעשו על ידי הרשתות הקמעונאיות המנצלות את היות הצרכן 'לקוח שבוי', החסר אופציות לרכישה לאור התרוקנות המדפים ממוצרי הריקול, ובין אם נעשו על ידי יצרניות המוצרים החלופיים שלא הסתפקו בקבלת נתח שוק גדול יותר כתוצאה מירידת מתחרה מהותי - הצרכן נדרש לשלם את המחיר.

"המועצה קוראת לציבור הצרכנים לבדוק היטב בכל קנייה, ולהימנע מקניית מוצר שהתייקר ללא סיבה. השארת המוצר על המדף תשפיע על המחיר, ותוכיח ליצרנים ולקמעונאים שהדבר לא משתלם".