בין קריית שאול לתל ברוך צפון: עיריית רמת השרון מוכרת קרקע במחיר מינימום של כ־39 מיליון שקל

העירייה פרסמה מכרז עבור שטח של כדונם וחצי שבו היא מחזיקה עם בעלים פרטיים, מדרום לתוכנית "רצועת הנופש מערב" • על המגרש ניתן לבנות בניין בן 12 קומות ו־23 יח"ד • מועד אחרון להגשת הצעות: בעוד כחודש

המגרש למכירה בשכונת נווה גן / צילום: משרד דסה נייר
המגרש למכירה בשכונת נווה גן / צילום: משרד דסה נייר

לא רק עיריית תל אביב־יפו יכולה: עיריית רמת השרון פרסמה לאחרונה, באמצעות החברה הכלכלית של רמת השרון, מכרז עבור קרקע בדרום העיר - 1,453 מ"ר בשכונת נווה גן, שעליה ניתן להקים בניין בן 12 קומות ו־23 יחידות דיור. מחיר המינימום שנקבע במכרז הוא 39,150,000 שקל.

ישראל בצמרת תשואות הנדל"ן המניב העולמית, אבל תלויה בעיקר בענף אחד 

הקרקע היא למעשה אחד מהמגרשים האחרונים שנותרו פנויים בשכונת נווה גן, אשר גובלת בקרקעות הצפוניות של תל אביב־יפו - שכונת תל ברוך ותל ברוך צפון, ובית העלמין של קריית שאול. מצפון לנווה גן מתוכננת לקום שכונת נווה גן צפון, או "רצועת הנופש מערב", שבשטחה שווקו בשנה שעברה מכרזים מהמדוברים ביותר של 2021 - שטחים לבניית 1,389 יחידות דיור, תמורת כ־2.8 מיליארד שקל. בנווה גן צפון מתוכננות לקום כ־3,100 יחידות דיור.

נציין כי במכרז האחרון שפרסמה עיריית תל אביב־יפו, בפברואר השנה, עבור קרקע במתחם בית הנערה שבהוד השרון שעליה ניתן להקים 92 יחידות דיור, נקבע מחיר מינימום כולל של כ־107 מיליון שקל. לעומת זאת, במכרזי רשות מקרקעי ישראל מהשנה שעברה ב"רצועת הנופש מערב" היו מחירי המינימום נמוכים משמעותית (ביחס לזכויות הבנייה במגרשים), לדוגמה: כ־28.7 מיליון שקל עבור קרקע לבניית 80 יחידות דיור, כ־24.6 מיליון שקל לבניית 79 יחידות דיור ו־37.8 מיליון שקל עבור בניית 104 יחידות דיור.

בעלי הקרקע הפרטיים: משפחת צדוק, מוותיקי העיר

המכרז לקרקע פורסם בימים האחרונים, והוא מתייחס לבעלותה של העירייה בקרקע - 15 חלקים מתוך 23, אשר שטחם הכולל הוא כ־950 מ"ר. השטח הנוסף שייך לאחת המשפחות הוותיקות ברמת השרון, משפחת צדוק.

"המשפחה רוצה בעצמה להקים את הבניין ולמצות את הרווחים מהקרקע", מציינת מיכל פרנקו-קדמי, מנכ"לית החברה הכלכלית של רמת השרון. "הם חיכו למהלך הזה כבר 13 שנים, שיוועו שיהיה יזם שיצטרף אליהם כדי ליהנות מהשטח ולמצות את הפוטנציאל שלו. במשך שנים זה היה מבחינתם נכס חסר משמעות כל עוד הבעלים העיקרי, העירייה, לא מקדמים את זה.

"אני שמחה מאוד שניתנה לי ההזדמנות לשלב כוחות עם העירייה ולחשוב יצירתית וכלכלית כדי לקדם את הצעד הזה. מדובר באירוע עם פוטנציאל כלכלי משמעותי, שמשקף חשיבה אסטרטגית וראייה קדימה. העירייה לא קופאת על השמרים, אלא מנסה לפתח את הקרקע, ומבחינתה לא מדובר במהלך שכיח. המטרה היא לפתח מהלך כלכלי נכון מתוך מחשבה איך להשביח ולייצר הכנסות, כך למצות את הרווחים ולתת עוד שירותים לתושב".

"בסופו של דבר מדובר בכספי ציבור, והמטרה שלנו היא לייצר כמה שיותר כסף לטובת הציבור, כסף שישמש אחר כך לפרויקטים לצורכי ציבור", מוסיפה פרנקו-קדמי. "זו החלטה כלכלית שלא מתבצעת באופן טבעי בעיריות; עיריית תל אביב־יפו עושה את זה טוב, אבל לרוב העיריות קשה להתמודד עם שטח כזה, שטח שלא מיועד לצורכי ציבור. זה רחוק ממנה. במקרים רבים שטחים כאלו נותרים ריקים במשך שנים, והתפקיד של החברה הכלכלית כאן היה לחשוב כלכלית איך להוציא את המקסימום ממגרש אחד".

המועד האחרון להגשת הצעות למכרז הוא בעוד כחודש, 20.6.2022, עד לשעה 14:00. אחד מתנאי הסף להשתתפות במכרז הוא הצגת הון עצמי של 40 מיליון שקל לפחות נכון לשנת 2020. העירייה מבהירה כי "אמת המידה היחידה שנקבעה למכרז הינה המחיר המוצע. המשתתף שהגיש את הצעת המחיר הגבוהה ביותר - יזכה". עם זאת נכתב עוד כי "ועדת המכרזים אינה מתחייבת להמליץ על הצעתו של המשתתף אשר הצעתו תהא הגבוהה ביותר, או לקבל כל הצעה שהיא". על פי חוברת המכרז, ההסכם בין הצדדים יובא לאישור מליאת מועצת העירייה עד 60 יום ממועד העברת המסמך החתום מצד הזוכה.

המגרש האחרון בשכונה הפנוי לבנייה

המגרש המוצע במכרז הוא, כנראה, האחרון בשטח השכונה הקיימת הפנוי לבנייה. לדברי אנשי העירייה, מדובר בשטח ריק ופנוי מכל מבנים ופסולת. האזור מסביב הוא אזור מבונה - הן של השכונה עצמה והן של השכונות התל אביביות הסמוכות - עם סביבת פיתוח ותשתיות מלאה.

שכונת נווה גן חוגגת השנה 100 שנים להיווסדה. היא הוקמה בשנת 1922 בשם קריית שאול, וסופחה לרמת השרון בסוף שנות ה־90. הבנייה על הקרקע החלה מעשית בשנת 2008, ובשנה האחרונה הושלם כל מהלך הפיתוח על ידי החברה הכלכלית. השכונה נמצאת, כאמור, בצמוד לשכונת נווה גן צפון המתוכננת, ולא רחוק ממתחם התעסוקה גלילות שאותו מפתחת העירייה כעת. בסמוך אליה מתוכנן לעבור קו M3 של המטרו.