פוטין מתנה יצוא דגנים מאוקראינה בהסרת הסנקציות על רוסיה

נשיא רוסיה שוחח אתמול עם מנהיגי צרפת וגרמניה והזהיר אותם שלא לספק יותר נשק לאוקראינה • לפי דיווחי הקרמלין וכן דיווחים בכלי תקשורת בשתי המדינות, פוטין אמר כי המשך אספקת נשק לאוקראינה יהיה "מסוכן"

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח אתמול עם מנהיגי צרפת וגרמניה והזהיר אותם שלא לספק יותר נשק לאוקראינה. לפי דיווחי הקרמלין וכן דיווחים בכלי תקשורת בשתי המדינות, פוטין אמר כי המשך אספקת נשק לאוקראינה יהיה "מסוכן".

בנוסף, פוטין חזר על עמדות שהשמיע בשבוע האחרון משרד החוץ הרוסי, ואמר כי רוסיה תהיה מוכנה לייצא דגנים משטחה ולאפשר יצוא דגנים אוקראינים רק בתמורה להקלה בסנקציות הבינלאומיות המוטלות על המדינה. 

החובות נערמים, האינפלציה מזנקת, והחברות בורחות: רוסיה בדרך לפשיטת רגל 
פוטין: רוסיה פתוחה לסבב שיחות נוסף עם אוקראינה 

לפי הדיווחים, הנשיא הרוסי אמר לקנצלר גרמניה אולף שולץ ולנשיא צרפת עמנואל מקרון כי רוסיה תהיה מוכנה לחדש גם את יצוא הדשנים, שנפסק לחלוטין אחרי פרוץ המלחמה, במטרה "להקל על המצב העולמי בשוק המזון" . "רוסיה מוכנה למצוא אפשרויות לייצוא דגנים בלי כל חסמים", אמר הנשיא הרוסי, לפי סוכנות הידיעות הרוסית. רוסיה ואוקראינה הן שתיים מחמשת היצואניות הגדולות בעולם של דגנים, בעיקר חיטה. לפי ארגונים בינלאומיים, הפסקת היצוא מאיימת לגרור רעב עולמי ובעיות תזונה משמעותיות במדינות מתפתחות ובמזרח התיכון.

סוגיית יצוא הדגנים ניצבת במרכז פעילות בינלאומית ומערבית בשבועות האחרונים. ליטא הציעה ליזום שיירה של ספינות משא, כולל ממדינות כמו מצרים המקבלות את רוב התבואה שלהן מאוקראינה, שתשוט לנמל אודסה מלווה על-ידי ספינות קרב של קואליציה מערבית. באיחוד האירופי דנים ביצוא באמצעות משאיות, או הסטת היצוא לרומניה. כמו כן, אספקת טילי "הרפון" אמריקאים מתקדמים לאוקראינה עשויה לגרום להסרת המצור הרוסי על נמל אודסה, בשל חשש של הספינות הרוסיות מהתקפה.

השיחה בין שלושת המנהיגים ארכה כ-80 דקות ועוררה זעם פוליטי וציבורי יוצא דופן במדינות הבלטיות. פוליטיקאים באסטוניה, בליטא ובלטביה ביקרו בחריפות את הנכונות של שולץ ומקרון לדון עם פוטין בסוגיית יצוא הדגנים. "זה לא ייאמן שמנהיגי צרפת וגרמניה סוללים את הדרך באופן בלתי מכוון למעשי אלימות נוספים מצד רוסיה", אמר יו"ר הפרלמנט האסטוני, "האם הם לא למדו כלום מההיסטוריה? מדוע הם מניחים שפוטין, שכרגע מהל מלחמה נגד העמים האירופיים, ימלא את ההבטחות שלו?". סגן ראש ממשלת לטביה צייץ בטוויטר כי "יש כמה 'מנהיגים מערביים' שיש להם צורך מיוחד להשפלה עצמית ביחד עם ניתוק מוחלט מהמציאות הפוליטית".