"בית המשפט איננו הגורם שיבצע עבורו את החקירה": נדחתה על הסף תביעת אלדד יניב

לפני מספר חודשים תבע יניב את רה"מ לשעבר נתניהו, את השר לשעבר אוחנה וגורמים נוספים, זאת על רקע חשד שלו שהמדינה חדרה לו לטלפון באמצעות רוגלה של NSO • מרבית הנתבעים, פרט לנתניהו, ביקשו לדחות את התביעה על הסף • בית המשפט קיבל את בקשתם וחייב את יניב בהוצאות משפט בסך 25 אלף שקל

אלדד יניב / צילום: שלומי יוסף
אלדד יניב / צילום: שלומי יוסף

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת יהודית שבח, סילקה על הסף תביעה שהגיש אלדד יניב נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, השר לשעבר אמיר אוחנה, מפכ"ל המשטרה, היועמ"ש, פרקליט המדינה ועוד, זאת על רקע חשד שלו שהמדינה חדרה לטלפון שלו באמצעות רוגלה של חברת NSO.

בתביעתו דרש יניב מהנתבעים "להצהיר כי לא פעלו במישרין ו/או בעקיפין לפגוע בפרטיותו באמצעות פריצות לכל אמצעי דיגיטלי או אחר בו מחזיק". עוד דרש יניב כי "ככל שבוצעו פריצות לכל אמצעי דיגיטלי או אחר בו הוא מחזיק, לחייב את הנתבעים להצהיר מה היו המועדים בהם התבצעו פריצות אלה, מהו תוכן המידע שנאסף, ולפרט מי היו הגורמים המעורבים בביצוע הפריצה ו/או האיסוף הפסול". כל זאת נוכח חשש של יניב כי "ייתכן" שבוצעו נגדו פעולות מעקב, "בהיותו מעורב במחאה החברתית".

הנתבעים ביקשו לדחות את התביעה על הסף, ובית המשפט קיבל את הבקשה. השופטת שבח ציינה כי "צו המורה לנתבע להצהיר כי לא עוול כלפי התובע בדרך כזו או אחרת, או מורה לו לסייע בחקירתו לבירור האמת - אינו סעד מוכר במשפט האזרחי, והוא אף אינו נמנה עם התרופות המיוחדות המפורטות בפרק ה' לחוק הגנת הפרטיות".

עוד כתבה השופטת שבח כי יניב חושד בנתבעים שפרצו למכשירים הדיגיטליים המשמשים אותו, "אך בית המשפט אינו הגורם שיבצע עבורו את החקירה הנדרשת על-מנת לאמת את חששותיו או להפריכם. תביעה המכוונת לחקירה האם בוצעה עוולה, ואם כן - פרטים בנוגע לה - אינה אפשרית".

בשל נימוקים אלה ונימוקים נוספים החליטה השופטת שבח לדחות על הסף את תביעתו של יניב ולחייבו בהוצאות משפט בסך 25 אלף שקל.

בית המשפט הורה על מחיקת כל 8 הנתבעים שמיוצגים על-ידי הפרקליטות. נתניהו הוא היחיד שלא הגיש בקשת סילוק על הסף, ולכן התביעה נגדו ממשיכה להתברר עד שתידחה בהמשך על הסף גם היא.