הצניחה במניות הטכנולוגיה בנאסד"ק הגיעה לדוחות של רשת המזון יוחננוף

יוחננוף מחזיקה במניות חברת העגלות החכמות A2Z, שנפלו בכ-66% מהשיא בפברואר • התוצאה - הפרשה להפסד של כ-20 מיליון שקל, שהובילה לצניחה של 65% ברווחיה ברבעון הראשון

איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר
איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר

עגלות הקניות החכמות פגעו בדוחות רשת קמעונאות המזון יוחננוף ברבעון הראשון של 2022. החברה שבשליטת משפחת יוחננוף רשמה ירידה של 65% ברווח הנקי הרבעוני ל-23.4 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה משיערוך החזקתה בחברת A2Z.

A2Z Smart Technologies נסחרת זה כמה שנים בבורסה המשנית (TSXV) בקנדה, ובתחילת השנה הנוכחית נרשמה למסחר גם ברשימה המשנית של נאסד"ק. באמצעות החברה-הבת שלה Cust2Mate היא מפתחת ומשווקת עגלות חכמות, שמזהות כל פריט המוכנס אליהן ומאפשרות לקונה לבצע ישירות את התשלום ולדלג על הקופה.

העגלה מספקת לקונה מידע בזמן אמת על עלות סל הקניות ואף מציעה הצעות מותאמות אישית, כגון מבצעים בחנות וכדומה. ב-2020 השקיעה יוחננוף ב-A2Z במסגרת הנפקה פרטית 2 מיליון דולר, ובינואר השנה הגדילה את החזקותיה בחברה ל-7% מההון של A2Z (כ-10% בדילול מלא). 

 
  

צמצום משמעותי בהפסד הרבעוני של A2Z

בעוד שברבעון המקביל נהנתה יוחננוף משיערוך החזקותיה ב-A2Z ורשמה הכנסות לפני מס בסך כ-31 מיליון שקל, המצב היה כאמור הפוך ברבעון הראשון של 2022. החברה דיווחה על הפסד של כ-20 מיליון שקל כתוצאה מקיטון בנכסים הפיננסיים שנבע משיערוך ההשקעה שביצעה במניות ובכתבי אופציה של A2Z.

זאת ועוד: ביוחננוף מציינים כי "ממועד תום תקופת הדיווח ועד למועד אישור הדוחות הכספיים של החברה, ירד שוויה ההוגן של השקעתה של החברה במניית חברת A2Z בכ-9.5 מיליון שקל נטו ממס, ושינויים בשוויה ההוגן נזקפים לרווח הכולל האחר. כמו כן, לחברה יש השקעה בכתבי אופציה לרכישת מניות נוספות של A2Z, אשר שינויים בשוויין ההוגן נזקפים לדוח על הרווח או הפסד".

שווי השוק הנוכחי של A2Z בבורסה הקנדית הוא 140 מיליון דולר קנדי (כ-368 מיליון שקל), ירידה של 66% ממחיר השיא שנרשם בפברואר 2021 (מתואם לאיחוד הון שבוצע).

A2Z פרסמה לאחרונה דוחות לרבעון הראשון, שבו הכנסותיה הסתכמו בכ-1.4 מיליון דולר אמריקאי, עלייה לעומת 516 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד ו-487 אלף דולר ברבעון הקודם. הגידול בהכנסות ברבעון מוסבר בעיקר ברכישת חברת עיבוד השבבי הוותיקה ישראמט בתחילת השנה הנוכחית.

ההפסד הרבעוני של A2Z הסתכם בכ-2.4 מיליון דולר, בהשוואה להפסד עצום של 29.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שנבע אז משיערוך כתבי אופציות, ובהשוואה להפסד של 3.4 מיליון דולר ברבעון הקודם. A2Z הציגה ברבעון הראשון תזרים שלילי של 2.3 מיליון דולר מפעילות, ובסיומו היו לה בקופה 5.7 מיליון דולר.

עלייה במכירות בזכות חנויות חדשות

הכנסותיה של יוחננוף עצמה צמחו ברבעון הראשון ב-9.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-896 מיליון שקל. בשורה התחתונה הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות התכווץ ב-65% ל-23.4 מיליון שקל.

העלייה בהכנסות יוחננוף ברבעון נובעת בעיקרה ממכירות בחנויות חדשות שנפתחו החל מהרבעון השני של 2021, בהיקף של כ-132 מיליון שקל; וכן מצירוף הכנסות רשת הסטוקים זול סטוק שבשליטתה, בהיקף של כ-30 מיליון שקל. זול סטוק היא רשת הסטוק השנייה בגדולה בישראל, המתמחה במכירת מוצרים לבית ומונה 76 חנויות.

המכירות של יוחננוף בחנויות הזהות ירדו בכ-9.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות הסתכם בכ-66 מיליון שקל (שיעור של כ-7.3% מההכנסות), לעומת כ-69 מיליון שקל (8.5% מההכנסות) ברבעון המקביל. החברה הכריזה על חלוקת כ-100 מיליון שקל כדיבידנד לבעלי מניותיה.

איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי רשת יוחננוף, ציין כי "אנו פותחים את שנת 2022 במגמת צמיחה והתרחבות, המתבטאת בהגדלת ההכנסות תוך הקפדה על מחירים תחרותיים, כאשר במקביל אנו ממשיכים לשמור על שיעורי רווחיות מהגבוהים בענף".

הרשת מונה כיום 36 סניפים בפריסה ארצית, ושוויה בבורסה עומד על 2.7 מיליארד שקל, אחרי ירידה של 19% במניית יוחננוף  מתחילת השנה.