לאחר עתירת גלובס: בג"ץ דן בפרסום תמלילי ישיבות הקורונה

מספר גופי תקשורת ובהם גלובס הגישו בינואר 2021 עתירה לחשיפת תמלילי דיוני הממשלה להתמודדות עם משבר הקורונה והטלת המגבלות • הציפייה הייתה כי ממשלת בנט תבחן את העמדה של הממשלה הקודמת ותאפשר את פרסום הפרוטוקולים, אך העמדה המתנגדת נותרה על כנה • הדיון הועבר בשידור חי

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock
בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

בג"ץ דן היום (ב') בשידור ישיר בעתירה לחשיפת תמלילי דיוני הממשלה להתמודדות עם המשבר והטלת המגבלות. הדיון התקיים לאחר שהוצא צו על-תנאי שדרש מהמדינה להסביר מדוע לא לפרסם את התמלילים. 

גלובס לבית המשפט: לפרסם הפרוטוקולים של ישיבות הממשלה על הקורונה  
אם תמלילי קבינט הקורונה לא ייחשפו, הציבור לא יוכל למנוע את המחדל הבא 

המאבק לחשיפת פרוטוקולי הממשלה בתקופת הקורונה נמשך מאז שנת 2020, כלומר מאז ראשית המגפה. העתירה הוגשה בינואר 2021 על-ידי מספר גופי תקשורת, בהם גלובס, הארץ, כלכליסט, התנועה לחופש המידע ועו"ד שחר בן מאיר. 

"ביקשתם אתונות ומצאתם מלוכה?"

נציג המדינה ממחלקת הבג"צים, עו"ד אבי מילקובסקי, טען כי יש לפרש את החוק כך שחלה חובת סודיות על כל תמלילי דיוני הממשלה. מילקובסקי התייחס לטענת "האפקט המצנן", לפיו מתקיימים דיוני ישיבות ממשלה ללא חשיפת המחלוקות הפנימיות בפני הציבור. "האינטרס הציבורי רוצה שהשרים יקבלו את ההחלטה הטובה ביותר. השקיפות חשובה, אבל גם הצורך בדיון ענייני".

השופטים הקשו על נציג המדינה, והשופט יצחק עמית שאל אם היה מתקיים דיון על מפעל לייצור בוטנים, גם היה אסור לפרסם את תמלילי הדיונים. הנשיאה אסתר חיות ציינה כי אפילו אם הטענות יתקבלו, ואין בסיס לחסות באופן גורף את הנעשה בדיוני הממשלה, יש "אלמנט של הסתמכות, כי התקנון קבע שהדיונים סודיים, ואנשים ניהלו דיונים על בסיס ההנחה הזאת".

עו"ד בן מאיר טען בדיון מטעם העותרים: "ש חוק יסוד: הממשלה קבע מה סודי ומה לא. למשל יחסי חוץ וביטחון. הממשלה לא יכולה לקבל החלטה שהכול סודי. אין לממשלה שיקול-דעת לקבוע שהכול סודי". השופט עמית השיב: "ההשלכות הן על כל ישיבות המשלה למעט חוץ וביטחון. השאלה היא אם ביקשתם אתונות ומצאתם מלוכה". 

משבר אזרחי ולא ביטחוני

טענת העותרים היא כי יש לפרסם את הפרוטוקולים בשל חשיבותם הציבורית, וכי מדובר במשבר אזרחי ולא ביטחוני. לפי העמדה, שהמדינה מבקשת לדחות, תקנון הממשלה המאפשר לחסות את הפרוטוקולים מנוגד לחוק יסוד: הממשלה, הקובע שיקול-דעת למזכיר הממשלה, כך שהוא יכול לשנות מהכלל הקובע חיסיון על הדיונים.

באוקטובר האחרון הוציאו נשיאת העליון אסתר חיות והשופטים יצחק עמית וג'ורג' קרא צו נגד הממשלה המורה לה להסביר מדוע לא נמסרים תמלילי ישיבות הממשלה בקשר לניהול משבר הקורונה.

כאמור, העתירה הוגשה בינואר 2021, לפני קרוב לשנה וחצי. הדיון הקודם בעתירה התקיים ב-14 ליוני, יום לאחר השבעת הממשלה החדשה. הציפייה הייתה כי ממשלת בנט תבחן את העמדה של הממשלה הקודמת ותאפשר את פרסום הפרוטוקולים, אך העמדה המתנגדת נותרה על כנה, למעט עמדתו של שר הביטחון בני גנץ, שהובאה בפני בג"ץ, אשר ביקש לפרסם את הפרוטוקולים. 

החלטת השופטים תימסר במועד מאוחר יותר.