"זה לא עוד תיקון חד": משקיעי הון סיכון מייעצים לסטארט־אפים כיצד לשרוד

קרנות הון סיכון ממליצות בימים אלה לסטארט-אפים להיערך לצמצומים, ואת זה הן עושות באופן ישיר ובטיפים שהן משגרות לרשתות החברתיות ולבלוגים • "לפני שאתם משגשגים אתם צריכים לשרוד", מזכיר אחד המשקיעים בסרטון ביוטיוב

סופטבנק. צניחה בהערכות השווי של חברות הפורטפוליו / צילום: Shutterstock
סופטבנק. צניחה בהערכות השווי של חברות הפורטפוליו / צילום: Shutterstock

לאחר שנים ארוכות שבהן הוזרם כסף למימון השאיפות הגרנדיוזיות של חברות סטארט-אפ, משקיעי הון סיכון בעמק הסיליקון מייעצים היום לחברות הפורטפוליו שלהם, ומנחים אותן כיצד לשרוד. 

במצגות, בבלוגים ובשרשורים ברשתות חברתיות, קרנות הון סיכון בהן לייטספיד, סקויה קפיטל, Craft Ventures, ו־Y Combinator, מנחות מייסדי חברות לנקוט בפעולות חירום לקראת מה שעשוי להיות השינוי החד זה יותר מעשור. עצותיהן כוללות קיצוץ עלויות, שימור מזומנים וזניחת התקווה שקרנות גידור או משקיעים אחרים ייכנסו לתמונה עם צ'קים שמנים.

"תקופת הפריחה של העשור האחרון הגיעה לקיצה באופן חד משמעי", נכתב בהודעה למנהלי סטארט-אפים מטעם קרן לייטספיד, שתמכה בין היתר בסנאפ ובבורסת הקריפטו FTX. ההודעה פורסמה מוקדם יותר החודש. נזיפות אלו מצד משקיעים חורגות מהמנטרה המוכרת של השנים האחרונות - צמיחה לפני הכל, והן מגיעות בזמן ששוק ההון סיכון מראה סימנים של האטה.

ההתחייבויות בסך של כ־58 מיליארד דולר למימון סטארט-אפים ברחבי העולם מתחילת השנה עד אמצע הרבעון השני - צפויות להצטמצם לכחמישית, כך לפי האנליסטים של CB Insights. מדד הנאסד"ק  אשר מוטה מאוד לכיוון הטכנולוגיה, ירד בערך ב־25% מהשיא של כל הזמנים שאותו קבע בנובמבר, ותאגיד סופטבנק, שהזרים יותר מ־100 מיליארד דולר להשקעות, דיווח החודש על הפסדים של 26.2 מיליארד דולר ברבעון הראשון, כשהערכות השווי של חברות טכנולוגיה בפורטפוליו שלו צנחו.

פעמוני האזהרה של משקיעים בסטארט-אפים כבר נשמעו בעבר במהלכן של טלטלות פיננסיות וכלכליות, כך קרה גם בפרוץ מגפת הקורונה. אולם שותפים בקרנות הון סיכון אומרים שהפעם המצב שונה. בעבר, הפדרל ריזרב קיצץ בריבית, הזרים לשוק כסף שיתמוך בכלכלה, סיפק נזילות והון זול. הפעם, הבנק המרכזי מעלה את שיעורי הריבית ומוציא כסף מהמערכת כדי למתן את האינפלציה.

הצעדים של הפד גורמים לכל הזזה של הון להיות יקרה יותר, ובכך לוחצים על חברות לשמור טוב יותר על המזומנים שלהן. "הייתי מתכונן לכך שמצב זה יימשך 18 חודשים או יותר", אמר פרד ווילסון, מייסד שותף של יוניון סקוור ונצ'רס, מהמשקיעות הראשונות בטוויטר ובחברת הטכנולוגיה הפיננסית Stripe.  את הדברים כתב ווילסון בבלוג בסוף השבוע שעבר תחת הכותרת "איך כל זה ייגמר". 

"מצב שמזכיר את 2008 ואת הדוט.קום"

סקויה, אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות של עמק הסיליקון, הזהירה מייסדים ומנכ"לים של חברות במזכר ממרץ 2020 מהסיכונים האפשריים לחברות בשל המשבר הבריאותי העולמי המתקרב, כולל בעיות בשרשרת האספקה וביטולי נסיעות. המצב כיום דומה הרבה יותר למשבר הכלכלי של 2008 או לקריסת השוק עם פיצוץ בועת הדוט.קום ב־2000, כתבו בסקויה, המוכרת בין היתר בהשקעותיה באפל  ובאייר בי אן בי , במצגת בת 52 שקופיות, שנשלחה לפני כשבועיים לכ־250 מייסדי חברות.

"אנחנו לא מאמינים שזה הולך להיות עוד תיקון חד שאחריו יהיה שיקום מהיר כפי שראינו בתחילת המגפה", נכתב במצגת, עליה דיווח לראשונה אתר החדשות The Information. כותרת המצגת - "מסתגלים כדי לשרוד" - הגדירה את התקופה כ"רגע מכריע", וייעצה לחברות לקצץ בהוצאות במהירות ולשמור על מזומנים, וציינה, "השיקום הפעם יהיה ארוך יותר".

מצגת זו מזכירה את המסר שהפיצה סקויה באוקטובר 2008 במצגת בת 50 שקופיות, אז נכתב שמיתון בתחום הדיור ומינוף־יתר של מכשירים פיננסיים - שהחברה תיארה באיורים של חיות שחוטות ומצבה  - סימנו לחברות שהגיע הזמן להשתלט על ההוצאות, להתמקד באיכות ולצמצם סיכונים.

ביל גרלי, שותף בבנצ'מרק קפיטל המוכר בהשקעות המוצלחות שלו כמו גם באזהרות נגד הוצאות מיותרות בהון סיכון, צייץ בטוויטר בשבועות האחרונים כמה עצות. "המחיר של ההון השתנה באופן ממשי, ואם אתם חושבים שדברים הם כמו שהיו, אתם בדרך ליפול מצוק כמו תלמה ולואיז", הוא כתב החודש.

"מי שאגרו מזומנים יוכלו להמשיך לפעול"

עם זאת, כמה עסקאות גדולות עדיין נסגרות. חברת SpaceX, חברת חקר החלל של אילון מאסק, סיימה סבב גיוס שבו הצליחה לגייס 1.5 מיליארד דולר, למשל.

כמו כן, סטארט-אפים רבים אגרו מזומנים רבים בסבבי הגיוס של השנה שעברה, והם יוכלו להמשיך ולפעול עוד כמה שנים, כך אמר ניראג' אגרוול, שותף כללי בבאטרי ונצ'רס מבוסטון. ועדיין, השותפים בקרן באטרי מייעצים לחברות בפורטפוליו שלהן לשמור על המזומנים, הוא אמר.

"לפני שאתה משגשג, אתה צריך לשרוד", אומר מייקל סייבל, דירקטור מנהל ב־Y Combinator, בסרטון לסטארט-אפים שאותו הוא העלה החודש ליוטיוב. החברה, חממה מעמק הסיליקון שנועדה לעזור לסטארט-אפים להצליח והשקיעה ביותר מ־3,000 חברות כולל אייר בי אנד בי, דוחקת במייסדי חברות לצמצם את מספר העובדים, להקטין את ההוצאות ולהעלות מחירים.

"גם הקרב על הטאלנטים עשוי להתמתן"

משקיעי הון סיכון מנסים לומר גם להעביר מסרים מעודדים ליזמים - להתמקדות באיכות על פני כמות יכול להיות יתרון, הם ממליצים, ומציינים שכמה מהשחקניות המוכרות בתחום הטכנולוגיה היום - כולל אובר ואייר בי אנד בי - נוסדו בתקופות של חולשה כלכלית בארה"ב.

הקרב על הטאלנטים עשוי להתמתן, כשקיצוצי משרות בתחום הטכנולוגיה יתחילו להתפשט, כך לפי משקיעים בקרנות הון סיכון. הסטארט-אפים שעדיין אינם ישימים אבל יוצרים תחרות - כאלו שפול גרהם, המייסד השותף של Y Combinator מגדיר כ"מתות בחדלות פירעון" - כנראה ייעלמו אם לא תהיה להן גישה למזומנים, אומרים אותם המשקיעים.

הכותרת של הפוסט של לייטספיד לאחרונה הייתה "היתרונות של ירידה". החברה הדגישה שחברות סטארט-אפ חייבות להאט את קצב ההעסקה ולקצץ פעילות לא חיונית, כדי לשרוד, אך גם ייעצה למייסדים לשמור על אופטימיות.

"ההיסטוריה לימדה אותנו שמנכ"לים החלטיים שמובילים שינויים חשובים, יהיו בעמדה טובה יותר כשהשווקים ישובו להיות נורמליים", נכתב בפוסט של קרן לייטספיד.