אחרי שבוע שקט, הביטולים חזרו ללוח הטיסות של אל על

חמש טיסות בלו״ז כבר בוטלו: לרומא, לציריך, לברלין לווינה ואפילו טיסת 001 לניו יורק • הסיבה לביטולי הטיסות נעוצה בשילוב של גורמים: אחד ממנועי מטוס הדרימליינר של אל על מושבת ונמצא בתיקון ומחסור בכוח אדם

מטוס אל על. הטייסים מבקשים לחזור לתנאי השכר לפני משבר הקורונה / צילום: דני שדה
מטוס אל על. הטייסים מבקשים לחזור לתנאי השכר לפני משבר הקורונה / צילום: דני שדה

אחרי שבוע של שקט, חוזרים ביטולי הטיסות ללוח ההמראות והנחיתות של אל על. חמש טיסות בלו״ז כבר בוטלו: לרומא, לציריך, לברלין לווינה ואפילו טיסת 001 לניו יורק.

הסיבה לביטולי הטיסות נעוצה בשילוב של גורמים: אחד ממנועי מטוס הדרימליינר של אל על מושבת ונמצא בתיקון. הוצאת המטוס מהלו״ז משבשת את הפעילות ליעדים מסוימים בהם ניו יורק. החברה שיבצה במקום מטוס הדרימליינר המושבת - ליעדים מסוימים ובהם פריס - מטוסי 737 (צרי גוף) ומכאן נוצר מחסור בטייסי הציר הזה, שלא איישו את הטיסות המשובצות. נזכיר כי בתקופת הקורונה אל על נפרדה מכ-100 מטייסי החברה ובדומה לחברות תעופה בעולם - גם היא חווה את המחסור בכוח האדם גם בסגמנט הטייסים ובשאר התפקידים.

המחסור בכוח האדם או התקלה במטוס גורמים לזעם רב בקרב לקוחות אל על. הטסים מקבלים הודעה על ביטול טיסה ביום שבו היא אמורה להמריא ותוכניותיהם משתבשות בעל כורחם. ביטולי טיסות מתרחשים כל העת בעולם, אולם בהתראות שמאפשרות בדרך כלל לנוסעים לתמרן את לוח הזמנים שלהם ואף למצוא חלופות. נזכיר כי חוק התעופה מחייב את החברה להשיב לנוסעים את כספם על טיסה שבוטלה ואף לפצות אותם בהתאם למרחק הטיסה (בתוספת של כ-1,000 עד 3,100 שקל).

יצוין כי אין סכסוך עבודה פתוח בהסתדרות בין אל על לטייסים, כך שאין אפשרות לטייסים לקיים מהלכים של שביתות או שיבושים באופן רשמי.

המחלוקת בין הנהלה לטייסים

ברקע לבעיות האיוש של הטיסות מצויה מחלוקת בין הנהלת אל על לטייסיה. הצדדים אמורים להתדיין במטרה לגשר על הפערים ככל שקרבה עונת הקיץ - אלא שבינתיים לא נמצאה דרך הפשרה.

הטייסים מבקשים ראשית להתאגד כיחידה עצמאית בוועד הכללי של אל על ולפעול בייצוג משלהם מול ההנהלה ובכלל. בהסתדרות המאגדת את ועד עובדי אל על מתנגדים נחרצות למהלך כזה שדורש את אישור ההנהלה.

שנית מבקשים טייסי החברה לחזור לרמת ההשתכרות שלהם טרום הקורונה. בתקופת המשבר קוצץ שכר הבסיס של הטייסים ב-31%. קיצוץ. זה עוגן בהסכם קיבוצי (שסביבו נסבו מחלוקות) התקף עד לשנת 2026. בסגמנטים האחרים של עובדי אל על התייעלות החברה התבטאה בצמצום מסיבי בכוח האדם. טייסי אל על שרואים את גרף המכירות המזנק בהתאם לביקוש לטוס - מבקשים לחזור לרמת השכר הקודמת שלהם אשר עוגנה בהסכם קיבוצי שנחתם בשנת 2018. גם אז אחרי מחלוקת עמוקה בין הטייסים להנהלה שכללה עשרות ביטולים של טיסות.

השבוע אף כינסה ועדת פניות הציבור של הכנסת דיון מיוחד בעניין שירות הלקוחות באל על ובעניין ביטולי הטיסות בעת האחרונה. נציגי אל על הבטיחו ליו״ר הוועדה ח״כ יעל רון בן משה כי עד לחודש אוגוסט יקוזזו זמני ההמתנה במוקדי השירות לפרק זמן של 8-10 דקות (מחצי שעה בממוצע כיום). לדרישתה יועבר דוח חודשי המפרט את זמני ההמתנה במוקדים. בנושא ביטולי הטיסות נציגי אל על ציינו כי ברוב המקרים החברה מוצאת פתרונות לנוסעים (טיסות חלופיות).