האיחוד האירופי הסכים על אמברגו נפט חלקי על רוסיה, והמחיר קופץ

ההחלטה אמורה לצמצם את רכש הנפט הגולמי מרוסיה על ידי מדינות האיחוד ביותר משני-שלישים, בהשוואה למצב הסחר לפני שהמדינה פלשה לאוקראינה • גרמניה הודיעה כי תפסיק באופן גורף לרכוש נפט גולמי רוסי בחודשים הקרובים • מחיר הנפט מגיע ליותר מ-123 דולר לחבית

מתקן של חברת רוסנפט הרוסית בצפון סיביר / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin
מתקן של חברת רוסנפט הרוסית בצפון סיביר / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin

אחרי שבועות ארוכים של דיונים ועימותים פנימיים, הסכימו מנהיגי מדינות האיחוד האירופי על אמברגו נפט שיוטל על רוסיה, ושייכנס לתוקף במהלך החודשים הקרובים. ההסכם אמור לצמצם את רכש הנפט הגולמי מרוסיה על ידי מדינות האיחוד ביותר משני-שלישים, בהשוואה למצב הסחר לפני שהמדינה פלשה לאוקראינה. מטרתו היא לגרום לפגיעה כלכלית בהכנסות רוסיה מיצוא נפט, המשמשות בין היתר למימון המלחמה באוקראינה. הונגריה, צ'כיה וסלובקיה יוחרגו מאמברגו הנפט.

במקביל, מחירי הנפט ממשיכים לטפס והברנט, שזינק בשבוע שעבר ביותר מ-6%, מוסיף עוד 1.5% ומחירה של חבית עולה ל-123.3 דולר. 

הצעד היה אמור להיות מוכרז כבר לפני כחודש, ולהיות תקף ליותר מ-90% מיצוא הנפט הרוסי למדינות אירופה, אולם שורת מדינות ובראשן הונגריה התנגדו לו באופן חריף. למרות הסכמה ראשונית מצד מדינות האיחוד להחריג את הונגריה מהיוזמה, המדינה הטילה וטו למעשה על החלטה על אמברגו, שדורשת הסכמה פה-אחד בין חברות האיחוד. הנימוק ההונגרי, אליו הצטרפו גם צ'כיה וסלובקיה, היה שבניגוד לגרמניה שיכולה להרשות לעצמה יבוא נפט גולמי ממקורות אחרים באמצעות הים, הן תלויות לחלוטין בנפט הגולמי הרוסי המגיע באמצעות צינור "דרוז'בה" (הידידות).

בסופו של דבר, הלחץ על המדינות במהלך היממה האחרונה, וההתנגדות שלהן, הובילה לפשרה לפיה האמברגו של האיחוד יהיה תקף רק לנפט גולמי רוסי המגיע לאירופה דרך הים, ולא לכזה הזורם בצינורות ביבשה.

למרות זאת, גרמניה, שגם היא מקבלת כמויות עתק של נפט גולמי בצינורות, הודיעה כי תפסיק באופן גורף לרכוש נפט גולמי רוסי בחודשים הקרובים. גרמניה נמצאת תחת לחץ בינלאומי וציבורי פנימי לבצע צעדים מוחשיים נגד רוסיה, על רקע סירובה עד כה לשלוח חימוש כבד לאוקראינה. גם פולין, המחוברת גם היא לצינור דרוז'בה, הודיעה כי תפסיק לרכוש נפט גולמי רוסי. ההחלטה התקבלה במהלך פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל שהתכנסה אתמול ותסתיים היום.

גז ונפט אחראים ל-43% מההכנסות של רוסיה

לפי הערכות, מדינות האיחוד האירופי עדיין רוכשות נפט גולמי מרוסיה בשווי של כ-400 מיליון אירו ביום, בין היתר בשל העובדה כי מחירי הנפט זינקו בחודשים האחרונים ושוב עברו את רף ה-120 דולר לחבית השבוע. עד לפלישת רוסיה לאוקראינה, היה האיחוד האירופי הלקוח הגדול ביותר של נפט גולמי רוסי, עם יבוא של 138 טון בשנה החולפת. כמות זו מהווה יותר ממחצית מיצוא הנפט הגולמי הכללי של רוסיה (260 מיליון טון), שיחד עם יצוא הגז והפחם הרוסים אחראים ל־43% מהכנסות המדינה. האיחוד האירופי קיבל כרבע מצריכת הנפט הגולמי שלו מרוסיה.

ההסכמה היא חלק מחבילת הסנקציות השישית של האיחוד האירופי, הכוללת את הוספת הבנק הרוסי הגדול "סברבנק" לרשימת הבנקים שינותקו מ"סוויפט", ואיסור שידור על ערוצי טלוויזיה רוסיים באיחוד האירופי. החבילה גם כוללת סיוע במיליארדים לאוקראינה. מדינות אירופה, ובעיקר גרמניה ואיטליה, ממשיכות לרכוש גז טבעי מרוסיה בסכום שמוערך ב-400-500 מיליון אירו ביום.