דירקטוריון נכסים ובניין צפוי לאשר את עסקת גב ים: כמה ירוויח אהרון פרנקל?

רכישת 37% ממניות גב ים צפויה להתקבל הערב, כאשר מחיר העסקה גבוה במעל 20% ממחיר השוק של המניות שמחזיק אהרון פרנקל • נכסים ובניין הפקידה 465 מיליון שקל שתאבד במקרה של ביטול • בשלושת החודשים האחרונים צללה מניית גב ים ביותר מ-20%

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

דירקטוריון חברת נכסים ובניין יתכנס הערב (ד') לדיון באישור העסקה לרכישת מניות החברה הבת, גב-ים, מידי איש העסקים אהרון פרנקל. עפ"י ההערכות, יאשרו חברי הדירקטוריון את העסקה, וזאת למרות הירידה החדה שרשמה מניית גב-ים בחודשים האחרונים.

המימון הנדיב ליזמי הנדל"ן מעלה את מחירי הדיור
המרוץ לתפקיד האיש החזק בענף הנדל"ן נכנס לשלב הסופי: אלה שמות שלושת המועמדים הסופיים

אם אכן תאושר העסקה, היא תושלם כנראה בימים הקרובים. בדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון של 2022, מציינת נכסים ובניין כי היא אמורה להשלים את העסקה לכל המאוחר ב-6 ביוני השנה, כלומר ביום ב' שלאחר חג שבועות.

כזכור, ב-25 בדצמבר 2021 חתמה נכסים ובניין  על הסכם לרכישת 37.22% ממניות גב-ים מידיו של אהרון פרנקל. בתמורה, הסכימה נכסים ובניין לשלם לפרנקל סכום של 3.1 מיליארד שקל במזומן, אשר כפוף להתאמות הקשורות לחלוקת דיבידנדים מצד גב-ים (מאז חילקה גב-ים 400 מיליון שקל לבעלי מניותיה, מתוכם קיבל פרנקל 149 מיליון שקל).

מניית גב-ים  ירדה בכ-22% בשלושת החודשים האחרונים, ומחירה הנוכחי (30.3 שקל) משקף לחברה שווי של כ-6.5 מיליארד שקל. גם לאחר ירידה זו, נסחרת עדיין גב-ים במכפיל הון גבוה יחסית לשוק, של 1.95. המחיר הנוכחי של המניה משקף להחזקותיו של פרנקל שווי שוק של 2.42 מיליארד שקל "בלבד", כך שמכירת החזקותיו לנכסים ובניין במחיר המקורי משקפת פרמיה של כ-22% ביחס לשווי השוק של המניות. השלמת העסקה תייצר עבור פרנקל רווח אדיר של כ-1.2 מיליארד שקל, המשקף תשואה של כ-100% על ההשקעה בגב-ים, שאותה ביצע מתחילת שנת 2020.

 
  

בחברה עובדים על השלמת חבילת המימון

את רכישת המניות תכננה נכסים ובניין לממן, בין היתר, באמצעות מכירת מגדל HSBC בניו יורק, אולם עסקה זו התבטלה לאחרונה עקב קשיים מצד הרוכשת לגייס את המימון הדרוש להשלמת הרכישה.

נכסים ובניין מחזיקה כיום ב-49.5% ממניות גב-ים, לאחר שהשקיעה בתחילת השנה כ-400 מיליון שקל בהגדלת החזקתה דרך הצעת רכש לציבור. בעקבות הביטול של מכירת המגדל בניו יורק, ציינה נכסים ובניין בדוחות הרבעון הראשון כי היא בוחנת הצעות מתאגידים בנקאיים להשגת מימון בסך של 800 מיליון שקל, הנדרש לה לצורך השלמת העסקה. לגלובס נודע, כי בחברה עובדים על השלמת חבילת המימון, אותה אמור להוביל בנק מזרחי טפחות.

את העסקה לרכישת גב-ים מובילים יו"ר הדירקטוריון צחי נחמיאס והמנכ"ל דורון כהן. נחמיאס מחזיק באמצעות חברת מגה אור  שבשליטתו, ב-29.9% ממניות קבוצת דיסקונט השקעות, ששולטת בנכסים ובניין. בעלי מניות גדולים נוספים המחזיקים בדיסקונט השקעות  הם האחים מייקי ודני זלקינד (29.8% באמצעות קבוצת אלקו שבשליטתם), ואיש העסקים רמי לוי. מייקי זלקינד נמנה על חברי דירקטוריון נכסים ובניין אולם לרמי לוי כיסא רק בדירקטוריון דסק"ש.

השניים בחנו באחרונה את האפשרות שלא להשלים את העסקה, לאור הנפילה במניית גב-ים, אולם החליטו כנראה שלא לפעול לסיכולה. יש לציין כי נכסים ובניין כבר הפקידה בחודשים האחרונים סכום של 465 מיליון שקל בנאמנות על חשבון תמורת העסקה, וסכום זה לא ישוב אליה אם תיסוג ממנה כעת.

כך, שבדירקטוריון נכסים ובניין הבינו כנראה, כי עדיף לשלם לפרנקל סכום גבוה במקצת ולקבל את מניותיו, מאשר לסגת מהעסקה ולאבד סכום עתק של 465 מיליון שקל ללא תמורה. בהקשר זה יש לציין, כי איש העסקים מוטי בן משה, עדיין מנהל קרב משפטי מול נאמן האג"ח של חברת אפריקה ישראל על פיקדון של 100 מיליון שקל שהעמיד בעבר לטובת רכישת אפריקה ישראל.

באותו מקרה, טען בן משה כי לא הוא שביטל את עסקת הרכישה אלא נאמני האג"ח, ואלו אף הרוויחו בדיעבד מביטול הרכישה. אולם למרות זאת הכסף עדיין לא שב לידיו של בן משה, ולא ברור האם ומתי זה יקרה.