חברות SPAC | ראיון

יזמי ה-SPAC היחיד בת"א עדיין מחפשים רכישה: "לטובת המכשיר הזה, חיכינו לירידות"

איי ספאק התחייבה לבצע עסקת מיזוג תוך 24 חודשים מההנפקה, ועד כה חלפו כ-10 חודשים וטרם דווח על עסקה כזו • היו"ר ירון בלוך: "כשאנחנו יצאנו היה לנו ברור שהמכשיר הישראלי מתאים יותר לשוק יורד, כי בשוק עולה יהיה מאתגר יותר להתמזג עם חברה בתנאים ראויים"

מנכ''ל איי-ספאק, ליאור אובסיוביץ' / צילום: תמי בר ישי
מנכ''ל איי-ספאק, ליאור אובסיוביץ' / צילום: תמי בר ישי

באוגוסט שעבר הונפקה חברת ה-SPAC הישראלית הראשונה, והיחידה בינתיים,  בבורסה בת"א: איי ספאק 1, בהובלת המנכ"ל ליאור אובסיוביץ' והיזמים ירון בלוך (יו"ר), גיל דויטש, רוני בירם ואמיר אפרתי. החברה גייסה 400 מיליון שקל במטרה להשתמש בסכום לרכישת חברה מישראל. הגיוס בוצע לפי תנאים שהגדירה קודם לכן רשות ניירות ערך להנפקות SPAC בבורסה המקומית, ולפיהם היזמים הזרימו 10% מסכום הגיוס.

איי ספאק התחייבה לבצע עסקת מיזוג תוך 24 חודשים מההנפקה, ועד כה חלפו כ-10 חודשים וטרם דווח על עסקה כזו. בינתיים, מצב השווקים השתנה משמעותית - דבר שיכול להשפיע על מהלכי מיזוג ל-SPAC בדרכים מנוגדות: מצד אחד, המשקיעים פחות מקבלים בזרועות פתוחות כל חברה שהופכת לציבורית והשוויים יורדים, ומצד שני חברות שצריכות מימון להמשך הצמיחה שלהן ורוצות להפוך לציבוריות לא בהכרח יכולות לבצע כיום הנפקה ראשונית, ומיזוג ל-SPAC היא אפשרות טובה עבורן.

ומה קורה באיי ספאק? בינתיים, ברבעון הראשון של השנה החברה דיווחה על הוצאות הנהלה וכלליות בסך 568 אלף שקל, והפסד רבעוני של כ-3 מיליון שקל שנבע בעיקרו מהוצאות מימון, כאשר התהליך למציאת חברת יעד למיזוג נמשך.

לדברי היו"ר בלוך, יש היום יותר ויותר פניות אל איי ספאק. "הספאק גויס במתווה שונה לחלוטין מספאק אמריקאי, שמתאים לשוק עולה ומתפוצץ ולחלומות", אמר. "הרשות בנתה מכשיר חכם ומאוזן שהופך את היזמים למשקיעים ולא רק למתווכחים פיננסים - לא בנקאים או חתמים שנהנים מעצם עשיית העסקה או המיזוג. אנחנו משקיעים ולא חתמים, זו מערכת יחסים ארוכה".

"'החנות היחידה ברחוב שעדיין פתוחה'" 

הירידות בשווקים דווקא חיוביות לאיי ספאק, להערכת בלוך: "כשאנחנו יצאנו היה לנו ברור שהמכשיר הישראלי מתאים יותר לשוק יורד, כי בשוק עולה יהיה מאתגר יותר להתמזג עם חברה בתנאים ראויים. מבנה התמריצים ליזמים בספאק האמריקאי הוא שונה בתכלית מזה הישראלי.

"בעוד שהיזמים והמתווכים הפיננסיים בארה״ב מתומרצים לעשות עסקה מהירה ובשווי גבוה, בארץ היזמים שמים כסף אישי משמעותי ומתומרצים לעשות עסקה רווחית על-פני כמה שנים קדימה. זה הבדל מאד מהותי", הוא מציין. "אף אחד לא שמח שהשווקים נופלים, אבל לטובת המכשיר הזה - חיכינו לירידות. יש אלינו יותר ויותר פניות לאחרונה מגופים המעוניינים להפוך לציבוריים ולגייס כסף לטובת תוכניות התרחבות. מי שרוצה לגייס ולהפוך לחברה ציבורית, השוק הראשוני היום די מוגבל עבורו.

"מהבחינה הזו, במידה רבה אנחנו בערך 'החנות היחידה שעדיין פתוחה ברחוב'. 400 מיליון שקל שנמצאים בנאמנות ומחכים לעסקת מיזוג. התהליך מהיר יותר, יכול לכלול אלמנטים שלא קיימים בהנפקה רגילה, ומאפשר לחברה המתמזגת רמה גבוהה של ודאות".

חלק מהחברות שפונות לאיי ספאק לא מתאימות למיזוג מסיבות שונות, ובלוך מציין כי "בסופו של דבר נבצע מיזוג אחד בהיקף משמעותי, ולכן אנחנו בררנים".

בניגוד לחברות SPAC שהונפקו בוול סטריט, שבהן פיזור המשקיעים גדול בדרך כלל, באיי ספאק יש מספר מצומצם של משקיעים, ובלוך רואה זאת כיתרון משמעותי: "משקיעי העוגן שלנו הם מעטים והם מהמוסדיים המובילים בשוק ההון הישראלי - הראל, מגדל, כלל, אלטשולר, מור והכשרה.

"לצד היזמים, הם מהווים רוב מוחלט וגדול של בעלי המניות בספאק. העובדה הזו מאפשרת קבלת החלטות ממוקדת ומהירה, וגם מעמידה קבוצת משקיעים מאוד איכותית וידועה מראש לחברה המתמזגת".