קבלני העגורנים על הכוונת: תקנות חדשות יטילו את האחריות עליהם, והן עולות לא מעט כסף

תיקון חדש לחוק הבטיחות בעבודה ידרוש מקבלני עגורני הצריח לבצע שינויים מהותיים לתחזוקת הציוד, ומבקש להעביר את האחריות ישירות לקבלן בקום למנהל העבודה • עלות השינויי נאמדת ב-11 מיליון שקל • תגובת מטה הבטיחות המשותף: "עדכון חשוב שאף יציל חיים"

עגורן / צילום: Shutterstock, Protasov AN
עגורן / צילום: Shutterstock, Protasov AN

טיוטה לתיקון תקנות הבטיחות בעבודה הוגשה באחרונה למשרד המשפטים במטרה לשפר את הבטיחות באתרי הבנייה. מדובר על תיקון שמקדם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה שמטרתו בין היתר לשפר את הבטיחות באתרי העבודה ובין היתר להעביר את האחריות במקרה של תאונות לקבלן. לפי ההערכות התקנות יכנסו לתוקף החל מיולי אוגוסט הקרוב.

■ מכת תאונות הבנייה: מפעיל עגורן נהרג בנפילה מסולם
■ מכת תאונות בנייה: "צריך לסגור אתר לשבועיים בגלל הפרות בטיחות ולזמן את המנכ"ל לשימוע"

התיקון בחוק נבע בעקבות ניתוח עומק שביצע מנהל הבטיחות בו מצא כי התאונות שאירעו באתרי העבודה בהם מעורבים עגורני צריח נגרמו בעיקר בשל "כשלים תחזוקתיים, לפערים מקצועיים בתחומי ההרכבה והפירוק, ולתנאי מזג אוויר קיצוניים".

בזרוע העבודה מסבירים כי "בין השנים 2019-2010 אירועו 16 מקרים של קריסות עגורנים, שהביאו למותם של חמישה עובדים בנוסף לעשרות אירועי 'כמעט ונפגע' המתרחשים מדי שנה. אין הקפדה מספקת על שגרות תחזוקה שוטפת ומונעת לעגורנים, כמוכן, ישנן פערים מקצועיים בתחומי הפירוק וההרכבה והיעדר חובת שימוש ב"מפת רוחות" - שהפכה חלק מהתקן האירופאי להתקנת עגורני צריח עוד בשנת 2010".

חזי שוורצמן, מנהל מינהל בטיחות ומפקח עבודה ראשי בזרוע העבודה מדגיש כי "כשהתקנות יכנסו לתוקף אנחנו נעלה את רמת הבטיחות ב-90%" לדבריו, "עד עכשיו היו הגדרות מאוד גמישות לעגורנים, במיוחד בנוגע למי יכול לתקן ומי יכול לתחזק". לדבריו, התקנה הקיימת לא שונתה ולא עודכנה כבר 56 שנים אולם הפעם נחדד בין היתר כי האחריות תוטל על הקבלנים ולא על מנהלי העבודה באתרים.

עוד מוסיף שוורצמן כי במסגרת התקנות החדשות, "יותקנו בעגורנים כלים שלא יאפשרו את הפעלתו אלא על ידי אימות של מפעיל מורשה: באמצעות תביעת אצבע או כרטיס מגנטי מיוחד, גם יתבצע ניטור של שעות העבודה של העובד, דבר שלא ניתן לבדוק היום"

כמו כן הדגיש כי "מנהל הבטיחות יגיע לאתרים כחלק משגרת הביטוח ויבדוק, אם מישהו עבד יותר מ 12 שעות שזה מה שהחוק מרשה, אחרת רשיונו ישלל. בנוסף נעדכן מפת רוחות במסגרתה יהיה אפשר לדעת איפה לא ניתן להפעיל עגורן ואיפה לא" והוסיף כי להערכתו התקנות יכנסו לתוקף ביולי אוגוסט הקרובים.

יותר מאלף עגורנים בני יותר מ-30 שנה

כיום ישנן במשק 15 חברות העוסקות בייבוא, שיווק ותחזוקה של עגורנים, בהיקף של מעל 10 עגורנים ב-4 השנים האחרונות. כמו כן, ישנן 42 חברות קטנות בעלות הקפים נמוכים יותר ועוד כ-10 חברות העוסקות בהקמה ופירוק (20 צוותים, 80 עובדים), מולם יש כיום 15 בודקים מוסמכים בלבד.

על פי דוח הערכת השפע הרגולציה שהכין מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית עולה כי, באתרי העבודה בישראל ישנן כיום כ-2,700 עגורנים שמתוכם כ-1,300 מותקנים בפועל באתרי בנייה ברחבי הארץ. אולם מהבדיקה עולה כי יותר מאלף עגורנים גילם יותר מ-30 שנה (15%), מתוכם כ-100 פעילים כבר 50 שנים ויותר.

באשר לגורמים המובילים לתאונות הניתוח שבדק את התאונות שהתרחשו בין השנים 2010-2019, מעלה כי 31.5% (5 מקרים) מהמקרים נבעו בשל כשל מכאני של העגורן, 25% (4 מקרים) בשל כשלים בביסוס ו-12.5% (שני מקרים) מהתאונות נגרמו בגלל רוחות חזקות.

שינוי שיעלה כ-11 מיליון שקל למשק

עיקר העלות של החלופה נובעת מהתנאים להעסקתו של מרכיב עגורן: עלות הכשרה חד פעמית אצל יצרן העגורן או נציגו בארץ מוערכת בכ-1,500 אירו, שהם כ-5,400 שקל קורס הסמכה לעניבנות מוערך בכ-4,500 שקל. הדרישה להסמכה כמטפס תרנים כבר קיימת מכח הרגולציה הקיימת, כך שאינה מהווה עלות נוספת. בהנחה שמספר המרכיבים הכולל עומד על כ-80 ,אך מספר ראשי הצוותים הוא כ-40, הרי שמדובר על עלות משקית חד פעמית של כ-400 אלף שקל.

תוספת העלויות בגין הקמת עגורנים בהתאם למפת רוחות היא 50 אלף שקל כאשר מדובר על 105 עגורנים בשנתיים הראשונות כלומר 5.25 מיליון שקל. בנוסף לעלות מערכת זיהוי אלקטרונית אשר תמנע את הפעלת העגורן ללא רישיון בתוקף שהיא 5,000 שקל - עלות חד פעמית לכל המשק של 6.5 מיליון שקל.

הקבלנים מצידם מעריכים כי לעלויות הללו יתווספו עלויות נוספות: עלות הסבת סולמות ישרים לסולמות מדורגים בעלי מרפסת מנוחה שיעלו בממוצע כ-18 אלף שקל, ועוד 6,300 שקל עבוד כננת הרמה נוספת לצורך הרמת מטען אישי, אליהם תתווסף עלות הכשרת יצרן לצוות של חמישה מרכיבים בכ-31 אלף שקל ועוד עלות הפסקת עבודתו של עגורן לצורך פעילות אחזקה שהיא כ-4,000 שקל - סך הכל כ-60 אלף שקל.

ממטה בטיחות ענף הבנייה של הקרן לעידוד ענף הבנייה, התאחדות הקבלנים וההסתדרות הכללית נמסר: "העדכון חשוב ויעשה סדר בכמה מהתחומים המרכזיים שהוזנחו על ידי המדינה לאורך שנים ואנו סבורים שאף יציל חיים. בולטים מאוד בתקנות החדשות נהלים סדורים של הקמה ופירוק עגורני צריח, שינוי הגדרות במילון המונחים המקצועי, הסדרת אחריות ובדיקות של מערכות כמו משקולת העגורן תוך התאמה של התקנות לספרות המקצועית העדכנית הרלוונטית".