מחקר של בוקינג לרגל חודש הגאווה: 87% מחברי הקהילה הגאה עברו חוויה לא נעימה בעת חופשתם

לפי מחקר שערכה Booking.com, מחצית מהישראלים הגאים מביאים במסגרת השיקולים לבחירת היעד היבטים שיאפשרו להם לשמור על הבטיחות והבריאות הנפשית שלהם • בוקינג אף השיקה תוכנית הכשרה למקומות האירוח המפרסמים בפלטפורמה שלה המותאמים לתיירי הקהילה הגאה

40% מהישראלים הגאים ו-60% מהתיירים בעולם אמרו שיש סיכוי גדול יותר שיסעו ליעד בו מתרחש אירוע חגיגי של הקהילה הגאה המקומית / צילום: Shutterstock, ColorMaker
40% מהישראלים הגאים ו-60% מהתיירים בעולם אמרו שיש סיכוי גדול יותר שיסעו ליעד בו מתרחש אירוע חגיגי של הקהילה הגאה המקומית / צילום: Shutterstock, ColorMaker

חודש הגאווה המצוין בכל העולם עורר הרבה אמוציות בשיח הציבורי בעקבות ההתבטאויות הקשות שעלו בשיח התקשורתי נגד קהילת הלהט"ב בישראל. ואכן, חברי הקהילה נתקלים בסיטואציות לא נעימות מכיוון החברה והסביבה הלא מכילה - גם כשהם מטיילים בעולם. מחקר שערכה Booking.com משקף כי 87% מחברי הקהילה הגאה בישראל עברו חוויות שגרמו להם לאי-נוחות במהלך חופשה - בזירה העולמית הנתון יורד ל-82%.

למעשה, מחצית (50%) מהישראלים הגאים מספרים שבמהלך תכנון היעד לחופשה הם מביאים במסגרת השיקולים לבחירת היעד היבטים שיאפשרו להם לשמור על הבטיחות והבריאות הנפשית שלהם - נתון דומה לזה של התיירים בעולם (52%).

עד כמה אירועי גאווה מהווים מוקד משיכה לתיירים הגאים? 40% מהישראלים הגאים ו-60% מהתיירים בעולם אמרו שיש סיכוי גדול יותר שיסעו ליעד בו מתרחש אירוע חגיגי של הקהילה הגאה המקומית. גם מידע הוא נדבך חשוב, כרבע מחברי הקהילה היו רוצים לקבל מידע נוסף על מצבה של הקהילה הגאה ביעד אליו הם נוסעים, כולל פרטים לגבי חוקים מקומיים, רגישויות מבחינה דתית, דרישות שקשורות ללבוש ונתונים על פשעי שנאה נגד הקהילה.

התייר הגאה נחשב לתייר נחשק 

את ממצאי המחקר שבו השתתפו כ-5,500 תיירים ותיירות מהקהילה הגאה מ-25 מדינות שונות בעולם, פרסמה בוקינג כשהיא הדגישה כי "המילה "תיירות", על כל המשתמע ממנה, בדרך כלל מלאה בקונוטציות חיוביות, אבל בשביל לא מעט תיירים ותיירות מהקהילה הגאה ברחבי העולם, המציאות עשויה להיות קצת יותר מורכבת". המחקר מציג את נקודות המבט, החששות וההעדפות של חברי וחברות הקהילה בכל הקשור לתיירות מסביב לעולם תוך פירוט על חוויות שחוו התיירים במקומות אירוח, המציאות עמה הם מתמודדים והתקווה שלהם לענף תיירות מכיל וסובלני יותר בעתיד.

תחושת אפליה עלתה מקרב 50% מהישראלים ומקרב 55% מחברי הקהילה הגאה בעולם במהלך טיול שבו טיילו בעבר. 21% מהישראלים ו-28% מתיירי העולם הגאים הרגישו שהתייחסו אליהם על פי סטריאוטיפ. חלקם גם ציינו כי חשו שהם מושא ללעג ולצחוק במהלך החופשה. אין פלא שבחירת היעד עבור התיירים הגאים כולל שיקולים שונים ומעמיקים, למעשה, 49% מהתיירים הגאים בישראל ו-60% מחברי הקהילה בעולם ציינו כי העובדה שהם משתייכים לקהילה הגאה משפיעה על ההחלטות שלהם בשלבי התכנון של הנסיעה ובבחירת היעד; 47% מהישראלים הגאים ו-51% מהתיירים הגאים בעולם מרגישים שההשתייכות שלהם לקהילה השפיעה על רשימת היעדים שהם היו רוצים לבקר בהם.

במקום הזה משתלבת תל אביב כיעד שמסומן כידידותי לחברי הקהילה הגאה והוא זוכה למוניטין טוב - הן בשל הסביבה המכילה והן לאור המסיבות ואירועי הגאווה. מה שמעיב על החופשה בתל אביב הם מחירי החופשה בעיקר, לרבות עלויות המסיבות שנחשבות מהיקרות בעולם. בעיריית תל אביב אגב מעריכים כי 15 אלף תיירים יפקדו את ישראל לנוכח אירועי מצעד הגאווה. יצוין כי התייר הגאה נחשב לתייר נחשק משום שלרוב הוא משאיר ביעד שבו ביקר יותר כסף, זהו תייר נהנתן שפעמים רבות לא מתנהל בתא משפחתי ולכן לא חוסך על בילויים וקניות.

"מקווים להכשיר את הקרקע לשינוי נרחב יותר"

בחירת יעד מתאים משפיעה על רמת שביעות הרצון של התיירים חברי הקהילה הגאה. למעשה, 53% מהישראלים ו-62% מהמטיילים הגאים ברחבי הגלובוס אומרים שהעובדה שהם חלק מהקהילה הגאה מעצימה את תחושת הביטחון שלהם כתיירים וכתיירות. 71% מהישראלים מסבירים שהם מרגישים ביטחון לטייל ביעדים שבהם מעניין אותם לבקר ואילו בקרב התיירים הגאים בעולם הנתון עומד על 84%.

לפי המחקר, התיירות והתיירים מהקהילה הגאה היו רוצים להעמיק את החיבור שלהם עם הקהילה הגאה המקומית כשהם יעדיפו לפקוד מקומות או אתרים שתומכי בקהילה הגאה. גם לסוכני הנסיעות וליועצי התיירות יש מקום בבחירת היעד, תוך ציפייה להפגין בקיאות בדגש על התנהלות הקהילה המקומית לקהילה הגאה גם במובנים התרבותיים והמסורתיים.

בוקינג אף השיקה תוכנית הכשרה למקומות האירוח המפרסמים בפלטפורמה שלה המותאמים לתיירי הקהילה הגאה. ההכשרה מעניקה כלים פרקטיים ליישום במקומות האירוח במטרה להעשיר את החוויה לקהילה הגאה. מקומות האירוח אף מתויגים דרך הסימון 'Proud Certified' ובמקום האירוח מופיעה התווית Travel Proud - זאת לטובת התיירים המתלבטים בבחירת מקום לינה.

"אנחנו בבוקינג מאמינים שצריך לאפשר לכולם ולכולן לחוות את העולם ולהיות מי שהם באמת - תמיד", אומר אריין דייק, סמנכ"ל בכיר בבוקינג, הממונה גם על תחום השיווק: "התיירות והתיירים מהקהילה הגאה רוצים ממש כמו כל אחד אחר ליהנות מהאפשרויות לקחת את הזמן כדי להירגע, לחוות תרבויות שונות ועוד, והתעשייה צריכה להפוך לנורמה את המציאות שבה כולם נהנים מקבלת פנים חמה - לא משנה את מי הם אוהבים, איך הן מזדהות או מאיפה הן והם מגיעים ומגיעות. כהומוסקסואל, כשטיילתי בעולם נתקלתי במחסומים ובאפליה, אבל במרוצת השנים גם ראיתי שיש התקדמות ושינוי. בכך שאנחנו סוללים את הדרך לתעשייה שבה לכל אחד ואחת יש מקום, אנחנו מקווים להכשיר את הקרקע לשינוי נרחב יותר שיעלה את הסטנדרט בענף התיירות לטובת כולם".