עוד ירידה בשיעור האבטלה במשק: עמד על 3.4% בחצי הראשון של מאי

מספר הבלתי מועסקים ירד מכ-153 אלף בחצי השני של אפריל ל-143.8 אלף בחצי הראשון של מאי • שיעור האבטלה הנמוך במשק, לצד האינפלציה הגואה, מעניקים רוח גבית חזקה לבנק ישראל להמשיך להעלות את הריבית בחודשים הקרובים

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה במשק ממשיך לרדת. לפני נתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה עמד במחצית הראשונה של חודש מאי על 3.4%, לעומת 3.6% במחצית השנייה של אפריל השנה. מספר הבלתי מועסקים ירד מכ-153 אלף בחצי השני של אפריל ל-143.8 אלף בחצי הראשון של מאי.

מגפת הקורונה אולי דעכה משמעותית אבל בלמ"ס מציינים כי ביחד עם העובדים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה עמד שיעור האבטלה במשק על 3.7%, לעומת 3.9% במחצית השנייה של אפריל. 

שיעור התעסוקה במשק (לא כולל נעדרים זמנית מעבודה כל השבוע מסיבות הקשורות בקורונה) עלה בכ-1% ועמד על 61.9% לעומת 60.9% במחצית השנייה של אפריל.

נזכיר כי מאז פרוץ הקורונה חלק מהעובדים שיצאו לחל"ת לא חזרו למקום עבודתם, ולכן נהוג להסתכל על שיעור האבטלה הרחב, הכולל את מי שלא חזר לשוק העבודה מכל מיני סיבות. ושם, שיעור האבטלה הרחב, הכולל גם את מי שנעדר זמנית או יצא מכוח העבודה בשל הקורונה, רשם ירידה ל-4.6% במחצית הראשונה של מאי לעומת שיעור של 5.1% במחצית השנייה של אפריל. 

שיעור האבטלה הנמוך במשק, לצד האינפלציה הגואה, מעניקים רוח גבית חזקה לבנק ישראל להמשיך להעלות את הריבית בחודשים הקרובים.

אלכס זבז'נסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "השכר הממוצע במגזר העסקי ממשיך לעלות במהירות ולהתרחק מהמגמה שהייתה לפני פרוץ מגפת הקורונה. לעומת זאת, השכר בשירותים ציבוריים לא עולה ונמצא מתחת למגמה. אולם, גם הוא צפוי לעלות בשנה הבאה וכנראה במהירות. לארגונים שמייצגים את העובדים במגזר הציבורי יש לא מעט סיבות לדרוש תוספת שכר משמעותית - אינפלציה, הקפאת השכר ב-2022, עלייה מהירה בשכר במגזר העסקי, חוסר יציבות פוליטית". 

זבז'נסקי מעריך כי מדד חודש מאי (יתפרסם בשבוע הבא) צפוי לעלות ב-0.7% וכי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תעמוד על 3.6%. לדעתו, ריבית בנק ישראל תעלה לרמה של 2%-2.25% בעוד שנה.