ממספר 2 של אברכהן להובלת ענקית המזון הצרפתית קארפור: "אפשר לחולל מהפכה"

בצעד שהפתיע את השוק, ובעיקר את שופרסל, בחרה אלקטרה צריכה את אורי קילשטיין כמי שירכז את כלל פעילות קמעונאות המזון שלה • המגעים הראשונים נוהלו עמו כבר עם רכישת השליטה ביינות ביתן, אולם אז המשא ומתן לא הבשיל • המנכ"ל החדש ייכנס לתפקיד ב–1 ביולי

אורי קילשטיין / צילום: איל יצהר
אורי קילשטיין / צילום: איל יצהר

שופרסל לא, קארפור כן: דירקטוריון קבוצת יינות ביתן אישר את מינויו של אורי קילשטיין למנכ"ל קארפור ישראל, לאחר שעמית זאב הודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל יינות ביתן ביום חמישי האחרון על רקע חילוקי דעות מקצועיים. קילשטיין ייכנס לתפקידו ב-1 ביולי.
במסגרת תפקידו יהיה אחראי קילשטיין על כלל פעילות קמעונאות המזון של הקבוצה, יוביל את כניסתה של קארפור לארץ, וינהל את הרשתות יינות ביתן ומגה - כולל הסבתן לרשת קארפור. סניפי קארפור הראשונים צפויים להיפתח עד סוף השנה, ככל הנראה מעט לאחר פתיחת הסניף הראשון של סבן אילבן, רשת חנויות הנוחות העולמית שגם אותה מביאה אלקטרה צריכה לישראל, בנובמבר הקרוב.

● אורי קילשטיין בדרך להחליף את עמית זאב בתפקיד מנכ"ל יינות ביתן

"עשיתי בחירה, והחלטתי ללכת למקום שאפשר לעשות בו דברים גדולים וחדשים", אומר קילשטיין לגלובס, ומרמז אולי על האקלים הארגוני שלתוכו היה נכנס אילו היה בוחר לחזור לרשת שופרסל, בה כיהן כמשנה למנכ"ל.

"אני מכיר את רשת קארפור, אמנם לא מבפנים, אבל הייתה בי הערכה גדולה לרשת הקמעונאות החמישית בגודלה בעולם, עם המותג הפרטי והיכולות המטורפות שלה. כשראיתי שאלקטרה מביאה אותה לישראל, ושתהיה לה דריסת רגל משמעותית בארץ, חשבתי שאפשר לעשות פה משהו גדול".

נציין כי אין זו הפעם הראשונה שאלקטרה צריכה מגלה עניין בקילשטיין: עוד כשרכשה את השליטה ביינות ביתן נוהלו עמו מגעים לכהונה בתפקיד בכיר, אולם בסופו של דבר המשא ומתן לא הבשיל.

3 תפקידים בשנתיים

קילשטיין, 49, נשוי ואב לארבעה, כיהן עד לאחרונה כמנכ"ל קניוני עזריאלי ויו"ר עזריאלי.קום. קודם לכן כיהן כמשנה למנכ"ל שופרסל, וכסמנכ"ל הסחר והשיווק של הרשת. בין היתר, הוא היה אחראי על פעילות האונליין בשופרסל, על המותג הפרטי ועל מועדון הלקוחות.

במסגרת תפקידו, ותחת הובלתו של המנכ"ל איציק אברכהן, היה שותף מרכזי בבניית יכולות האונליין של שופרסל, בביסוס המותג הפרטי של הרשת, הקמת רשת Be ובניית מועדון הלקוחות של שופרסל.

לכן, הבחירה בו מצד אלקטרה היא גם מהלך שנועד לסמן לשופרסל על התחרות הקרבה. מדובר בגיוס של מי שלא רק סייע בבניית מעמדה של רשת הקמעונאות הגדולה והחזקה בארץ, אלא גם נחשב כמועמד טבעי לחזור אליה בתפקיד בכיר.

נזכיר כי קילשטיין עזב רק לפני כשנתיים את שופרסל בתפקיד משנה למנכ"ל, אחרי שכיהן בתפקידי ניהול ברשת במשך 11 שנים. במהלך שנותיו ברשת הוא סומן כמי שעשוי לעמוד בראש הרשת ביום שאברכהן יפנה את מקומו, אולם לאחר שאברכהן הצהיר כי אינו מתכנן פרישה קרובה, החליט קילשטיין לעבור לנהל את קניוני עזריאלי.

כהונתו שם הסתיימה לאחר כשנה, לאחר שאברכהן הודיע על עזיבתו בעקבות מאבקי כוחות בינו לבין היו"ר יקי ודמני. שמו של קילשטיין עלה כמעט מייד כמועמד הטבעי להחליפו, ועם הפרסומים הוא התבקש על ידי דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי, להבטיח שלא יתמודד לתפקיד. כשסירב לעשות כן, אולץ לעזוב את הקבוצה.

הקלפים נטרפו בפברואר האחרון, כשעופר בלוך היה זה שמונה למנכ"ל שופרסל, ולאחר מכן עם עזיבתו של ודמני. אסיפת בעלי המניות בשופרסל אמורה להתכנס בעוד כשבועיים, במטרה להרכיב דירקטוריון חדש. מי שמועמד לתפקיד דירקטור, ולפי ההערכות גם צפוי להתמנות ליו"ר, הוא אברכהן.

לפי הערכות, אברכהן העדיף כי במקומו של בלוך - שנכנס לתפקיד בחודש שעבר - ימונה קילשטיין. הגילוי שבן טיפוחיו יוביל בקרוב את אחת המתחרות של הרשת היה רק זמן קצר לפני שיצאו הפרסומים על כך. "שופרסל עתידה מאחוריה, קארפור עתידה מלפניה", מסכם גורם בענף את המהלך בשיחה עם גלובס.

בונה על הרפורמות

באשר לתוכניות של קילשטיין לקארפור אומר המנכ"ל המיועד כי "אני רוצה לעשות מהפכות ושינוי. אני חושב שעם קארפור יש אפשרות לעשות מהפכה אמיתית. הרשת מביאה איתה את כל הידע והתורה הקמעונאית המתקדמת ביותר בעולם, הן ברמת החנויות והן ברמת האיקומרס. זה אומר שנחסוך כאן הרבה תהליכי בנייה שצריך לעשות כשבונים רשת מחדש.

"רפורמת היבוא שנכנסה לתוקף, ורפורמת התמרוקים שאמורה להיכנס לתוקף בינואר 2023, יקלו על תהליכי היבוא של המוצרים, ויגדילו את הכושר התחרותי שלנו.
"יש עדיין חסמים רגולטוריים שמייקרים את המוצרים וחוסמים תחרות, ואני מקווה שהממשלה תפעל להסירם כדי שתיווצר בשוק תחרות אמיתית. לדוגמה, תקינה מיוחדת שאוסרת על יבוא אבקות כביסה, דרישות רגולטוריות שחוסמות יבוא חיתולים, מכסים גבוהים ועוד. קארפור מביאה איתה הזדמנות אדירה לאלקטרה צריכה, אבל בראש ובראשונה לצרכן הישראלי".

קילשטיין הוסיף כי קארפור "טומנת בחובה פוטנציאל אדיר לשינוי כללי המשחק של השוק בישראל. אני משוכנע שהתשתית הקיימת של רשת יינות ביתן, לצד העוצמה של קבוצת אלקטרה וההזדמנות להטמיע את היכולת של הרשת הבינלאומית בשוק המקומי, יאפשרו לנו להביא בשורה אמיתית לצרכן ולשוק המזון בכללותו".

המהלכים של אלקטרה

מאז שאלקטרה צריכה רכשה את השליטה ברשת יינות ביתן, במאי 2021, ביצעה הקבוצה מספר מהלכים אסטרטגיים שנועדו לבסס את מעמדה בענף. כך, באוקטובר היא חתמה על הסכם עם רשת חנויות הנוחות, סבן אילבן, לפתיחת רשת חנויות תחת המותג בארץ.

במרץ 2022 חתמה החברה על הסכם למיזוג פעילות האונליין של יינות ביתן עם פעילות האונליין של קוויק (המתמחה במשלוחי סופרמרקט מהירים), לחברה משותפת בשליטת יינות ביתן - העסקה טרם הושלמה, ומחכה לאישורים. כעבור כחודש חתמה אלקטרה על הסכם לפתיחת חנויות של ענקית הקמעונאות הצרפתית קארפור, על בסיס התשתית של כ-150 סניפי יינות ביתן ומגה.

לדברי שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות ב-IBI, הגיוס של קילשטיין מהווה חיזוק לכוורת ההנהלה, "במיוחד בשלב קריטי של מהלך הסבת מגה-יינות ביתן לרשת קארפור, תחת הסכם הזיכיון החדש.

"מנגד, חילופי ההנהלה האחרונים במתחרה הגדולה שופרסל, לצד עזיבת עובדים בהיקף רחב, מפריעים להערכתנו במידה מה להתנהלות השוטפת של הרשת - שצריכה להיות מרוכזת בחיזוק מנועי הצמיחה הרבים והחדשים יחסית שלה, וזאת בזמן שאנו צופים גם עלייה ברמת התחרות בענף".

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה ויו"ר יינות ביתן, צביקה שוימר, מגדיר את ההצטרפות של קילשטיין כ"מכפיל כוח", וסבור כי הוא "בעל יכולות ניהוליות גבוהות ובעל ניסיון קמעונאי רב ומגוון. המהלכים האסטרטגיים שהוביל בתחום המזון והניסיון העשיר שצבר יסייעו לנו לעמוד באתגר הגדול שניצב בפנינו, ואשר עתיד לחולל מפנה בשוק המזון".

אורי קילשטיין
אישי: בן 49, נשוי ואב לארבעה.
מקצועי: תואר ראשון בכלכלה ובמשפטים ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. בתפקידיו האחרונים כיהן כמשנה למנכ"ל שופרסל וכמנכ"ל קניוני עזריאלי.
עוד משהו: אחיו עמיחי הוא מנכ"ל מאץ' ריטייל, זכיינית H&M בישראל.