הגז של אנרג'יאן יסייע לעידן עופר להקפיץ את רווחיות תחנת הכח שרכש ממוטי בן משה

חברת תחנות הכוח או.פי.סי של עופר רכשה מידי דור אלון תחנת כח בקרית גת המפיקה 75 מגה וואט בשעה • בכוונתה לשפר את רווחיות התחנה ע"י הפחתת עלות הגז, הנרכש כיום ממאגר תמר • מנכ"ל או.פי.סי: "מגיעים לנקודה שבלי פעולה מצד הממשלה, עוד חמש שנים לא יהיה מספיק חשמל"

עידן עופר, בעל השליטה בקנון / צילום: סיון פרג'
עידן עופר, בעל השליטה בקנון / צילום: סיון פרג'

הגז הטבעי שמספקת חברת אנרג'יאן לאו.פי.סי אנרגיה  צפוי לסייע לה לשפר באופן משמעותי את הרווחיות מתחנת הכוח הקטנה שרכשה בשבוע שעבר, מידי חברת דור אלון של מוטי בן משה.

ביום חמישי דיווחה או.פי.סי, שבשליטת חברת קנון  של עידן עופר, כי רכשה מידי דור אלון  תחנת כוח לייצור חשמל בהספק של כ-75 מגוואט הממוקמת בקרית גת ומונעת בגז טבעי. בכוונת או.פי.סי, כאמור, לנצל את מחירי הגז הנמוכים יחסית שהיא מקבלת מאנרג'יאן כדי לייעל את פעילות התחנה שרכשה.

לאו.פי.סי, כמו גם לחברות אחרות שבשליטת עידן עופר (איי.סי.אל, בזן), הסכמים מקבילים לאספקת גז מאנרג'יאן שבהן התקשרו יחדיו לראשונה בדצמבר 2017. ההתקשרות המשותפת אפשרה להוזיל את המחיר שבו נרכש הגז.

במסגרת העסקה רוכשת או.פי.סי תחנת כוח המייצרת חשמל במחזור משולב, המצויה על קרקע בבעלות פרטית, שהפעלתה המסחרית החלה בנובמבר 2019. עבור התחנה תשלם או.פי.סי סכום של 535 מיליון שקל - שכפוף לתנאים שונים שנוגעים ליתרות המזומנים וההון החוזר של התחנה הנרכשת. התחנה נושאת על גבה חוב בהיקף של כ-320 מיליון שקל, שעשוי לעמוד לפירעון מיידי, ומעמיד את שווי העסקה כולה על 855 מיליון שקל. 

עבור המוכרת, דור אלון של בן משה, מדובר באקזיט מרשים. החברה, הפועלת בעיקר בתחום תחנות הדלק וחנויות הנוחות, צופה שתרשום רווח לפני מס שמוערך בין 100 ל-175 מיליון שקל כתוצאה ממכירת תחנת הכוח לאו.פי.סי. דור אלון מעריכה עוד כי העסקה תייצר לה תזרים מזומנים משמעותי בהיקף שמוערך בין 550 ל-600 מיליון שקל עקב המכירה. דור אלון נסחרת בשווי של 2 מיליארד שקל, לאחר זינוק במניה של 37% מתחילת השנה.

"מחירי החשמל צפויים להמשיך לעלות"

עבור הרוכשת, או.פי.סי (אשר נסחרת בשווי של כ-6.7 מיליארד שקל) מדובר בתוספת לפעילות ההפקה המסיבית שלה בהיקף של 1.2 ג'יגוואט חשמל בשנה, באמצעות מספר תחנות כוח ברחבי הארץ. חוזי הגז הטבעי הקיימים שלה מול חברת אנרג'יאן יאפשרו לה לחסוך בקירוב כ-1 דולר לכל יחידת חום של גז טבעי שתצרוך, סכום שיתורגם לחסכון שנתי שבין 8 ל-9 מיליון שקל. התחנה שרכשה או.פי.סי מייצרת EBITDA (רווח לפני מסים פחת והפחתות) שנתי שנע בין 40 ל-45 מיליון שקל, והוא צפוי לזנק ל-65 מיליון שקל, בעקבות ההורדה הצפויה בעלות הגז - עלייה משוערת של 40% -60% ברווחיות שמייצרת התחנה.

"ההבדל בין התחנה כשהיא עומדת בפני עצמה (stand alone) ומול מה שאנחנו מצפים להפיק ממנה, נובע משני מישורים", אומר מנכ"ל או.פי.סי, גיורא אלמוגי, לגלובס. "במישור הראשון המוטיבציה שלנו היא להגדיל את מערך המכירות של החשמל מהתחנה לצרכני הקצה, באופן מלא. כמו שאנחנו עושים בתחנות כוח אחרות שלנו, במישור רותם, חדרה ואחרות. במישור השני נרצה לשפר את הרווחיות, ובכוונתנו להשתמש בגז הטבעי שאו.פי.סי רוכשתוהוא ברובו מאנרג'יאן".

בכמה אמורים מחירי הגז שתשלם התחנה בקרית גת לרדת? 
"עד היום התחנה רכשה גז טבעי בעיקר משדה תמר, וסיפקה אותו לחברת דוראד שהיא זו שמכרה אותו לצרכני הקצה. מחיר הרצפה בחוזה הקיים של התחנה עומד על כ-4.7 דולרים ליחידת חום. ההסכם שלנו מול אנרג'יאן עומד על תעריף של 3.8 דולרים. כך שהחסכון הוא בקרוב לדולר (לכל יחידת הפקה). יש לנו גם מספיק גז עבורה התחנה הזאת, כאשר לאחרונה עדכנו את ההסכם האספקה מול אנרג'יאן".

מה צפוי להערכתך למחירי החשמל בארץ?
"המחירים עולים וצפויים להמשיך לעלות, כשהם נדחקים מעלה גם על-ידי לחצי האינפלציה. בנוסף לזה, משק החשמל חווה גידול חד בביקושים. ברבעון הראשון קפץ הביקוש, בתוך שנה, ב-20%. קצב הצמיחה השנתי בישראל הוא באזור 4%. ברור שבעלייה השנה יש תיקון ביחס לשנה שעבר (בשל היציאה מהקורונה, ח"ש), אך זה לפני צמיחה כלכלית מואצת וכניסת הרכבים החשמליים וחוות הדאטה סנטרים המוקמות. אנחנו מגיעים לנקודה שבלי פעולה עכשיו מצד הממשלה, לא יהיה מספיק חשמל עוד חמש שנים".

היערכות לקראת השותפות עם ורידיס

או.פי.סי אנרגיה ביצעה לאחרונה רה-ארגון בפעילותה כשחתמה על הסכם עם חברת איכות הסביבה ורידיס, שבשליטת דלק רכב של גיל אגמון, לפיו תהפוך ורידיס לשותפה במלוא פעילות ייצור החשמל של או.פי.סי בישראל. 

ורידיס מחזיקה ערב העסקה ב-20% מתחנת הכוח רותם או.פי.סי - שיתרת המניות בה מוחזקות על-ידי או.פי.סי. שתי החברות מתכננות להקים חברה חדשה שתקלוט בעתיד את כלל פעילות ייצור החשמל של או.פי.סי בארץ, ובה צפויה להיכנס ורידיס כשותפה. במסגרת העסקה בין הצדדים תזרים ורידיס לחברה החדשה 425 מיליון שקל במזומן וכן את חלקה (20%) בתחנת הכוח רותם. בתמורה, יוקצו לורידיס 20% ממניות החברה החדשה, שתרכז כאמור את כלל פעילות החשמל של או.פי.סי בישראל ושתחזיק ב-100% ממניות תחנת הכוח רותם הממוקמת מזרחית לדימונה (במישור רותם).

השווי המוערך של החברה החדשה לאחר השלמת העסקה יסתכם לסך של כ-6.6 מיליארד שקל, מתוכו מיוחסים כ-4.5 מיליארד שקל לתחנת הכוח רותם וכ-1.7 מיליארד שקל לשאר הפעילויות המועברות. יצוין כי סכום של 400 מיליון שקל מתוך סכום ההשקעה של ורידיס ישמש את רותם לפירעון (פרו-רטה) של חלק מהלוואת הבעלים שהעמידו ורידיס ואו.פי.סי. אנרגיה לרותם בשנת 2021.

השלכות גיאו-פוליטיות לאסדה הצפה

אנרג'יאן , שכאמור צפויה לספק את הגז הטבעי לתחנה בקרית גת דיווחה בסוף השבוע על הגעת אסדת הגז הצפה, שהיא מתכננת להשמיש לצורך הזרמת גז טבעי ממאגר כריש, הממוקם 80 קילומטר מערבית לחיפה. שדה הגז ממוקם לא הרחק מגבול המים הכלכליים של ישראל עם לבנון, ולכן המהלך טומן בחובו השלכות גיאו-פוליטיות.

בכירים בממשל הלבנוני כמו גם ארגון הטרור חיזבאללה שלחו איומים בסוף השבוע. נשיא לבנון משיל עאון אמר לקראת הגעת האסדה כי מדובר ב"פעילות עוינת", וראש הממשלה הלבנוני נג'יב מיקאתי כינה אותה "צעד מסוכן". למרות האיומים הללו זינקה מניית אנרג'יאן בבורסה למחיר שגילם לה שווי שוק של 9.9 מיליארד שקל.

האסדה שהביאה אנרג'יאן, נגררה על-ידי שתי גוררות במסע ימי בן 8,900 ק"מ מסינגפור והיא התמקמה בשעות הבוקר של יום א' ליד מאגר הגז. פעולות חיבור האסדה החדשה צפויות להימשך ארבעה חודשים, והפקת הגז צפויה להתחיל במהלך הרבעון השלישי השנה.