משרד התקשורת החליט על ביטול הקישוריות בסלולר עד 2025

משרד התקשורת יבטל באופן הדרגתי את התשלום עבור קישוריות בין המפעילים ויעבור למודל שבו תיפסק העברת תשלומים בגין שיחות נכנסות • המהלך ייפרס על פני שלוש שנים והוא צפוי לצמצם עד מאד את תופעת הצינתוקים בחברה החרדית

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

שר התקשורת יועז הנדל חתם על מתווה הפחתת תעריפי קישור הגומלין בסלולר. מדובר על מתווה להפחתה שתשתרע על פני שלוש פעימות עד 2025. בסוף המתווה תעבור ישראל למודל של "חייב ושמור", כלומר המפעילים לא יעבירו ביניהם תעריפי קישור גומלין בכלל.

כיום המפעילים הסלולריים מעבירים ביניהם תעריפי קישור גומלין בהיקף של כ-6 אג' לדקה. הלקוחות לכאורה אדישים לתשלום, היות ורוב החבילות היום הן חבילות "הכל כלול" וללקוח לא משנה אם מדובר בשיחה לקו למספר סלולרי או למספר נייח. המפעילים הם שמתקזזים ביניהם על השיחות הנכנסות לרשתם.

כך קורה שמפעילים קטנים באופן יחסי נאלצים לשלם יותר למפעילים הסלולריים הגדולים, שכן התנועה בין הרשתות אינה סימטרית. החברות הסלולריות ניסו להתנגד לרפורמה, בטענה שבזק תיהנה ממנה כי התנועה מהרשתות הנייחות לרשתות הסלולריות תגדל כתוצאה מהפחתת תעריפי השיחות הנכנסות לסלולר, אך בעידן של היום, כשהלקוחות כבר התרגלו להוציא שיחות ללא קשר ליעדן, אין לכך הרבה משמעות.

אלא שהיכן שיש לכך משמעות זה בעיקר בחברה החרדית, שם ישנה תופעה מוכרת של צינתוקים, כלומר מחייגים ללקוח ומנתקים והוא בתגובה מתקשר למספר שממנו התקבלה השיחה, ועל ידי כך מנצלות חברות תוכן חרדיות את הפערים בתעריפי הקישוריות וחולקות בו מול החברות הסלולריות.

הנדל: "תשלום דמי הקישוריות בין החברות מאבד מהצדקותיו"

לדברי שר התקשורת יועז הנדל, "דמי הקישוריות בין חברות הסלולר והטלפון הקווי סייעו לפני כשני עשורים להגברת התחרות בשוק הסלולר ולהכנסת שחקנים נוספים לשוק הטלפון הקווי, אך לאור התמורות הטכנולוגיות והתחרותיות שמתרחשות בענף בשנים האחרונות, תשלום דמי הקישוריות בין החברות מאבד מהצדקותיו והרלוונטיות שלו. ביטול דמי הקישוריות יבוצע בהדרגה עד שנת 2025".

"ההחלטה תבטל את הפיקוח שהיה קיים עד כה על דמי הקישוריות, תוך מעבר למודל המכונה BAK (Bill and Keep) בו מתקיימת תחרות במקטע השלמת השיחה, אשר מבטלת את העברת התשלומים הסיטונאית בין חברות התקשורת ומוזילה את דמי הקישוריות. ביטול העלות הקבועה של מפעיל תקשורת לדקת שיחה יוצאת תאפשר לחברות סלולר להציע כמות דקות בלתי מוגבלת בסכום נמוך יותר ולהוריד מחירים של חבילות טלפון קווי וכך לאפשר למנויים לצרוך יותר דקות שיחה ולהגדיל את התועלת לצרכן. המהלך גם עתיד לסייע לחברות קטנות שעד עתה הרוויחו פחות באופן יחסי מכיוון שרוב השיחות מהן היו שיחות 'יוצאות' אל חברות גדולות. בנוסף, שינוי האסדרה צפוי להפחית משמעותית את תופעת הצינתוקים".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "תעריף דמי הקישוריות לא עודכן משנת 2014 ואיבד רלוונטיות ביחס להתפתחויות הטכנולוגיות ומצב השוק בישראל ובעולם. כעת נעבור בהדרגה לביטול התשלום המפוקח והעברת התשלומים בין החברות. המהלך ייטיב עם הצרכנים ויאפשר לחברות סלולר להציע כמות דקות בלתי מוגבלת בסכום נמוך יותר, ולהוזיל בין היתר את חבילות הטלפון הביתי".

המהלך צפוי להפחית עומס רגולטורי ולהתאים לתנאים בשוק

לפי המתווה המוצע, תתבצע הפחתה הדרגתית לאורך שלוש שנים של תעריף הקישוריות בשוק הנייד, הקווי ובשוק השיחות הבינלאומיות. המהלך צפוי להפחית עומס רגולטורי ולהתאים לתנאים התחרותיים בשוק הפועלים במסגרת חבילות "הכל כלול" הנהוגות בארץ. כעת החתימה על התקנות עוברת לשר האוצר.

לאחר תקופת היערכות של שנה, שתחילתה במועד פרסומו של תיקון התקנות, יופחת התשלום המרבי בעד קישור גומלין לדקת שיחה שמסתיימת ברשת סלולרית לסכום מירבי של 4 אגורות לדקה, ולדקת שיחה שמסתיימת ברשת מפ"א לסכום מרבי של 0.7 אגורות לדקה.

לאחר שנה נוספת יופחת התשלום המרבי בעד קישור גומלין לדקת שיחה שמסתיימת ברשת סלולרית לסכום מרבי של 2 אגורות לדקה, ולדקת שיחה שמסתיימת ברשת מפ"א לסכום מרבי של 0.4 אגורות לדקה.

לאחר שנה נוספת, ובסיומן של שלוש שנים ממועד פרסומו של תיקון התקנות, ייכנס לתוקפו הסדר נלווה לפיו כל מפעיל תקשורת יישא בעלויותיו ולא תהיה עוד העברת תשלומים בין בעלי רישיונות התקשורת בעד שירות קישור גומלין בכל הנוגע לדקות שיחה, לעניין שיחות המסתיימות ברשתות של מפעילי סלולר וכן ברשתות מפ"א (Bill and Keep).