בפרשקובסקי לא מתרגשים מעליית הריבית: "אנשים לא מאמינים שהשוק ייעצר. עובדה - מצביעים ברגליים"

יזמית הבנייה למגורים מציגה בסיכום מאי את החודש החזק שלה מתחילת השנה • היו"ר יוסי פרשקובסקי: "תוספת של 0.65% בריבית בנק ישראל עוד לא עושה כלום לאנשים"

יוסי פרשובסקי, יו''ר פרשקובסקי השקעות ובנין / צילום: גבע טלמור
יוסי פרשובסקי, יו''ר פרשקובסקי השקעות ובנין / צילום: גבע טלמור

מדדי ת"א-נדל"ן  ות"א-בנייה  ירדו בשלושת החודשים האחרונים ב-11% וב-12% בהתאמה. הסיבות לכך קשורות כנראה לחששות המשקיעים מפני העלייה החדה באינפלציה והשפעת העלאות הריבית מצד בנק ישראל על שוק הנדל"ן הישראלי, בדגש על תחום הבנייה למגורים.

■ עוד 700 אלף שקל בשנה לדירה ברמת גן: כל ההסברים והמספרים מאחורי העלייה הדרמטית במחירי הדירות | אריק מירובסקי, פרשנות
■ האם באמת יש בעיית היצע בדיור? לאן נעלמו 40 אלף דירות בעשור

עם זאת, נתונים שפרסמה בימים האחרונים יזמית הבנייה למגורים פרשקובסקי, מלמדים כי לפי שעה הסערה הכלכלית העולמית טרם חלחלה לשוק הדיור המקומי. מהנתונים עולה כי בחודש מאי 2022 מכרה חברת פרשקובסקי 24 דירות תמורת 52.1 מיליון שקל לפני מע"מ.

 

סכום זה משקף מחיר ממוצע לדירה של 2.17 מיליון שקל (לפני מע"מ), כלומר 2.53 מיליון שקל כולל. עוד עולה מהנתונים כי חודש מאי היה החזק ביותר של חברת פרשקובסקי מתחילת 2022, הן במספר הדירות שנמכרו והן בתמורה הכוללת ששולמה עבורן. בסך הכול מכרה חברת פרשקובסקי 89 דירות בחמשת החודשים הראשונים של 2022, בתמורה כוללת של 189 מיליון שקל.

בכך הפך חודש מאי לשני בעוצמתו עבור חברת פרשקובסקי בהיבט התמורה הכוללת ב-12 החודשים האחרונים, והשלישי בעוצמתו מבחינת מספר הדירות שנמכרו באותה התקופה. החודש החזק ביותר של החברה בשנה האחרונה היה דצמבר 2021, אז נמכרו 31 דירות תמורת 63.4 מיליון שקל לפני מע"מ. 

"אנשים לא מאמינים שהשוק ייעצר"

חברת פרשקובסקי , שבשליטת משפחת פרשקובסקי, נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה איבדה כ-15% מערכה בשלושת החודשים האחרונים. עם זאת, בסיכום שלוש השנים האחרונות הניבה ההשקעה בה תשואה מתואמת דיבידנדים של 266%. את 2021 סיימה החברה עם רווח נקי של 354 מיליון שקל (עלייה של כמעט 50% לעומת הרווח ב-2020), וברבעון הראשון של 2022 הציגה רווח נקי של 93 מיליון שקל - כמעט כפול מברבעון המקביל אשתקד.

לדברי יו"ר החברה, יוסי פרשקובסקי, הנתונים הטובים שמציגה החברה מעידים כי לפי שעה לא מורגש בשוק שינוי כלשהו בעקבות כל האירועים הכלכליים האחרונים בארץ ובעולם. "בסופו של דבר יש ביקושים חזקים, כי אין היצע. אין דירות, וכשאין דירות ויש אנשים שרוצים לקנות, אז גם הביקושים גבוהים וגם המחירים ממשיכים לעלות. כל הדיווחים על מצב הכלכלה לא משפיעים כרגע. תוספת של 0.65% בריבית בנק ישראל עוד לא עושה כלום לאנשים".

אך מאחר שהמשכנתה באופן כללי מתייקרת - כשריבית הפריים עלתה בעקבות העלאת הריבית של בנק ישראל והפכה את הרכיב המשתנה ליקר יותר, ומדד המחירים לצרכן עלה לקצב שנתי של 4% ומייקר את הרכיב הצמוד, וגם הריבית הקבועה נמצאת בעלייה. וכשבנוסף לכך הצפי של הכלכלנים הוא להמשך עליית ריבית בנק ישראל, נשאלת השאלה האם לכל אלה אין שום השפעה על השוק בינתיים.

לדברי פרשקובסקי, "לא. אנשים לא מאמינים שהשוק ייעצר. עובדה - מצביעים ברגליים. השוק צמא לדירות, ואין דירות".

אז להערכתך, נמשיך לראות שוק חזק גם בחודשים הקרובים?
בהחלט כן. עד שהשוק לא ייצב את עצמו מבחינת היצע מול ביקוש, נמשיך לראות נתונים חזקים, כי אין דירות. כשהממשלה תפשיר עוד קרקעות ותסדר עוד דירות בשוק, אז יהיה יותר קל".

ביקוש גובר גם לשכירות לטווח ארוך 

חברת פרשקובסקי משווקת כיום חמישה פרויקטים למגורים ברמלה, בחיפה ובת"א,  בהיקף כולל של 971 דירות. מתוכן נמכרו עד כה 825 דירות, תמורת סכום כולל של 1.37 מיליארד שקל.

בנוסף, פועלת החברה להקמה של עוד 1,402 יחידות דיור בפרויקטים שטרם החל שיווקם - בבן שמן, גן רש"ל (הרצליה), באר יעקב, חיפה ואשדוד. לצד פעילות זו, עוסקת החברה גם בתחום הנדל"ן המניב באמצעות הקמת מבני משרדים ומסחר, הקמת בנייני דירות להשכרה ארוכת טווח, וכן באחזקה וניהול של מתחמי דיור להשכרה בארה"ב, שנרכשו בעבר.

בין השאר, מקימה החברה פרויקט להשכרה ארוכת טווח בשכונת נווה דורון ברמלה,  במסגרת התוכנית הממשלתית דירה להשכיר. לדברי החברה, ההרשמה לפרויקט נעצרה בתום יום אחד בלבד, לאחר שמספר הנרשמים הגיע ל-200 בשעה שמספר הדירות בפרויקט עומד על 60 דירות בלבד.

פרוייקט השכרה לטווח ארוך, פרשקובסקי במערב רמלה / הדמיה: איוולב מדיה
 פרוייקט השכרה לטווח ארוך, פרשקובסקי במערב רמלה / הדמיה: איוולב מדיה

בין הנרשמים תיערך הגרלה שבה ייקבע מי יזכה לשכור דירה בפרויקט, והדירות יאוכלסו באוקטובר. לדברי יוסי פרשקובסקי, "גם הביקוש לתחום הזה של שכירות לטווח ארוך ימשיך לעלות, כי מי שאין לו כסף לקנות ימשיך לגור בשכירות".

פרשקובסקי מציין כי אינו יכול לדעת אילו רמות של ריביות ואינפלציה יובילו לשינוי מהותי של המגמה בשוק. לפי בית ההשקעות לידר שוקי הון, תגיע האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים ל-3.3% (לעומת 4% ב-12 החודשים האחרונים), ואילו ריבית בנק ישראל תעלה ב-12 החודשים הקרובים ל-2.5% (לעומת 0.75% כיום), כך שריבית הפריים תעלה ל-4% (לעומת 2.25% כיום).

תחזית בית ההשקעות מיטב שונה במקצת, ומדברת על אינפלציה של 3.6% ב-12 החודשים הקרובים וריבית בנק ישראל שתגיע לרמה של 2%-2.25% בעוד שנה.