מכה אנושה לבוריס ג'ונסון: ניצח בהצבעת אי-אמון במפלגה, אבל ברוב דחוק

שיעור גדול מהצפוי של חברי מפלגתו הצביע נגדו, בהצבעה חשאית שעשויה לסמל את תחילת סוף כהונתו • הרקע להצעת האי-אמון היה בעיקר התנהלותו של ג'ונסון במהלך סגרי הקורונה • קודמתו בתפקיד שרדה הצבעה דומה ברוב גדול יותר, אך נאלצה להתפטר כחצי שנה לאחר מכן

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. ''הם יצטרכו להשתמש בלהביור כדי להוציא אותי מהלשכה'' / צילום: Associated Press, Matt Dunham
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. ''הם יצטרכו להשתמש בלהביור כדי להוציא אותי מהלשכה'' / צילום: Associated Press, Matt Dunham

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שרד אמש (ב') הצבעת אי-אמון בתוך המפלגה השמרנית, אבל שיעור מפתיע וגדול-מהצפוי של חברי המפלגה הצביע נגדו, בהצבעה חשאית שעשויה לסמל את תחילת סוף כהונתו. מתוך 359 חברי הפרלמנט המכהנים מטעם המפלגה השמרנית, 148 הצביעו אי-אמון בג'ונסון, ורק 211 הצביעו בעדו. לכאורה, ג'ונסון יקבל כעת שקט במשך שנה מהצבעות אי-אמון נוספות בתוך המפלגה, אולם המספר הגבוה של המתנגדים לו - יותר מ-40% מהמפלגה - מראים כי המרד נגדו נמצא בעיצומו.

הרקע להצעת האי-אמון היה בעיקר התנהלותו של ג'ונסון במהלך סגרי הקורונה, העובדה כי פקד מסיבות ב"דאונינג 10" בעוד הציבור היה מבודד בסגר, והעובדה כי הכחיש שעבר על החוק, למרות תמונות שצצו לאחר ההכחשות והציגו אותו משתתף באירועים. ג'ונסון אף נידון לקנס כספי על הפרת התקנות בעקבות חקירת משטרה בנושא. הוא טען בפרלמנט כי לא ידע שהוא מפר את התקנות. 70% מהציבור סבור, לפי סקרים אחרונים, כי ראש הממשלה הבריטי שיקר לפרלמנט.

עד להצבעה החשאית הערב, היה נראה כי המרד נגד ג'ונסון מצומצם בהיקפו. אף שר משמעותי לא התפטר במחאה על פרשות "פרטי-גייט", כפי שהפרשה מוכרת, והביקורת על אופיו של ג'ונסון הייתה שמורה לכמה עשרות חברי פרלמנט מהספסלים האחוריים.

אלא שהתוצאות מראות כי המפלגה עצמה חצויה בשאלה אם ג'ונסון הוא עדיין נכס אלקטורלי בעבורה, כפי שנחשב לפני כשנתיים וחצי, אז סחף את המפלגה להישג היסטורי ולרוב של 80 חברי פרלמנט. האחראי על המשא ומתן על ה"ברקזיט" לשעבר, אמר כי ג'ונסון הפך "מנכס לנטל", והודיע כי הצביע בעד הדחתו. הביקורת עליו היא בעיקר אישית, ורבים במפלגה אמרו כי הוא "אינו כשיר" להוביל את השמרנים.

סקרים: האופוזיציה הייתה מנצחת אם הבחירות היו מתקיימות היום

ההצבעה התקיימה גם על רקע סקרי דעת קהל המראים כי האופוזיציה הייתה מנצחת בבחירות לו היו נערכות היום. בשנה האחרונה הידרדרה התמיכה במפלגה השמרנית בהובלת ג'ונסון מ-45% מהציבור ל-33%, בעוד התמיכה בלייבור שבאופוזיציה עלתה מ-33% לפני כשנה ל-40% כיום. שר הבריאות לשעבר ג'רמי האנט, שהתמודד בעבר מול ג'ונסון על ראשות המפלגה, אמר גם הוא שהצביע בעד הדחתו: "ההצבעה היא על שינוי או הפסד (בבחירות עתידיות), אני אצביע בעד שינוי", אמר.

בפני ג'ונסון עומדת כעת המשימה הקשה לאחד את השורות, ולמנוע התרחבות של חוסר שביעות הרצון מתפקודו, התפיסה בציבור של חוסר תמיכה במפלגתו שלו, והפיכתו למעין "ברווז צולע" יותר משנתיים וחצי לפני בחירות נוספות.

ראשת הממשלה לשעבר תרזה מיי ניצחה במהלך כהונתה אף היא בהצבעה פנימית בתוך המפלגה, אך נאלצה לפרוש בתוך פחות מחצי שנה. אז, ניצחה מיי ברוב גדול יותר מזה שרשם ג'ונסון אמש (200 תומכים לעומת 117 מתנגדים), ומחנה ה"ברקזיט" שבו ג'ונסון היה חבר אמר כי התוצאה מצדיקה התפטרות שלה. כעת, עם זאת, הבהיר ג'ונסון כי אין לא כל כוונה להתפטר. "הם יצטרכו להשתמש בלהביור כדי להוציא אותי מהלשכה", אמר לפי דיווחי מקורבים.

ראש האופוזיציה קיר סטארמר אמר לאחר התוצאות כי לציבור בבריטניה "נמאס מהשקרים" וכי "נמאס מהבטחות לא ממומשות". הוא אמר כי המפלגה השמרנית "מפוצלת מתמיד" והציע את הלייבור כ"מפלגה מאוחדת".