ג'נט ילן והבנק העולמי צופים: האינפלציה הגבוהה תימשך

נשיא הבנק העולמי אומר שהצמיחה העולמית צפויה להאט בעוד שהמחירים עולים, ובכך מגבירה את הסיכון לסטגפלציה

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הזהירה שארה"ב כנראה ניצבת בפני תקופה ממושכת של אינפלציה גבוהה, ובמקביל הבנק העולמי הוריד בחדות את תחזיות הצמיחה העולמיות והצביע על סכנה למיתון במדינות רבות.

ילן, שדיברה אתמול בגבעת הקפיטול, אמרה שהבית הלבן כנראה יתקן כלפי מעלה את תחזית האינפלציה - שכבר כעת מראה שהמחירים עולים השנה בקצב מהיר כמעט פי שניים לעומת לפני המגפה.

"אני צופה שהאינפלציה תישאר גבוהה, אם כי אני מאוד מקווה שהיא תרד בקרוב", אמרה ילן, והוסיפה שממשל ביידן מעדכן את התחזית שלו ממרץ ומעריך שהאינפלציה תגיע השנה לממוצע של 4.7%. בחודשים האחרונים, האינפלציה לצרכנים הייתה בקצב עלייה של יותר מ־8%. "המספרים לא סופיים, היא כנראה תהיה גבוהה יותר מהתחזית הראשונית של 4.7%", אמרה.

נזק גדול מהפלישה הרוסית לאוקראינה

העדות של ילן בפני הוועדה הפיננסית של הסנאט נעשתה במקביל לפרסום דו"ח של הבנק העולמי שצפה כמה שנים של אינפלציה גבוהה בעולם וצמיחה פושרת שמזכירים את הסטגפלציה של שנות ה־70.

הבנק העולמי ציין את הנזק מהפלישה הרוסית לאוקראינה ואת מגפת הקורונה ואמר שהצמיחה העולמית צפויה לרדת ל־2.9% ב־2022 בהשוואה ל־5.7% ב־2021. בינואר צפה הבנק צמיחה עולמית של 4.1%. בארה"ב, צופה הבנק שהצמיחה תאט ל־2.5% ב־2022, 1.2% מתחת להערכות קודמות, ושהאינפלציה תיוותר מעל 2% - בערך מה שהייתה לפני מגפת הקורונה - לפחות עד 2024. נתונים חדשים על האינפלציה בארה"ב, שצפויים להתפרסם ביום שישי, יראו ככל הנראה שקצב האינפלציה השנתי נותר יציב במאי (בשיעור של 8.3%), קרוב לשיא של 40 שנה.

נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
 נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

בסך הכל, הבנק העולמי הראה בדו"ח התחזיות הכלכליות האחרון שלו שהתנאים הכלכליים הנוכחיים דומים לאינפלציה הגבוהה והצמיחה החלשה - מה שמכונה סטגפלציה - של שנות ה־70, כשזעזועי הנפט, הוצאה פדרלית גבוהה ומדיניות מוניטרית מקלה גרמו לאינפלציה לנסוק.

"כמה שנים של אינפלציה מעל הממוצע וצמיחה מתחת לממוצע נראות כעת סבירות", אמר דיוויד מלפאס, נשיא הבנק העולמי, בשיחה עם עיתונאים. "הסיכון מסטגפלציה משמעותי".

מלפאס, שנבחר לתפקידו תחת ממשל טראמפ, אמר שגם ממיתון יהיה קשה להימנע במדינות רבות, כאשר הצמיחה נפגעת בגלל המלחמה באוקראינה, סגרי המגפה בסין והשיבושים בשרשראות האספקה.

המחירים עולים והיבוא בארה"ב ירד לראשונה מאז יולי

בינתיים, דו"ח של משרד המסחר מיום רביעי שעבר הראה שהיבוא לארה"ב ירד באפריל בפעם הראשונה מאז יולי, מה שמצביע על כך שהביקוש במדינה ירד אל מול המחירים הגבוהים. הירידה ביבוא והעלייה ביצוא גרמו לפער הסחר בסחורות ובשירותים לרדת ל־19.1% מול החודש הקודם.

התייקרויות הדלק, מוצרי צריכה ועוד הפכו מקור לתסכול בבית הלבן, כשאמריקאים רבים צופים בכלכלה במבט עגום למרות האבטלה הנמוכה, לקראת בחירות האמצע. כלכלנים רבים אומרים שהאינפלציה הגבוהה נגרמת בגלל שהכלכלה השתקמה מהר בשנה שעברה ונתקלה במחסור בהיצע ובעובדים.

הפדרל ריזרב כבר החל להעלות את הריבית בחדות כדי לנסות לרסן את האינפלציה, וישנם כלכלנים המתחילים לחשוש שהמאמצים לצנן את הכלכלה עלולים לגרום למיתון.

שרת האוצר גנט ילן, הנשיא ג'ו ביידן  ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 שרת האוצר גנט ילן, הנשיא ג'ו ביידן ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Evan Vucci

ילן, לשעבר יושבת ראש הפדרל ריזרב, היא מטרה לחיצי הביקורת של הרפובליקאים בשבועות האחרונים בגלל האינפלציה. היא אמרה בריאיון בטלוויזיה בשבוע שעבר שטעתה בשנה שעברה לגבי מגמת האינפלציה, וקטעים שפורסמו מתוך ביוגרפיה שלה העתידה לצאת מראים שהיא חששה שחבילת הסיוע של הדמוקרטים לקורונה, בעלות של 1.9 טריליון דולר, עלולה להחריף את עליית המחירים.

בעדות שלה בפני הוועדה הפיננסית של הסנאט, אמרה ילן שלא צפתה את עיקשות הקורונה ואת ההפרעות הכלכליות שגרמה הפלישה הרוסית לאוקראינה. היא וקובעי מדיניות כלכליים אחרים, כולל יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, התייחסו בשנה שעברה לאינפלציה שוב ושוב כ"בת חלוף" כשדיברו עליה.

"אז כפי שהיו"ר פאוול אמר בעצמו, שנינו כנראה יכולנו להשתמש במושג מוצלח יותר מ'בת חלוף'. אין שום שאלה שיש לנו לחצי אינפלציה עצומים, האינפלציה היא באמת הבעיה העיקרית שלנו בשלב זה, וזה חיוני שנטפל בה", אמרה.

הרפובליקאים מאשימים את הדמוקרטים באינפלציה

ילן הזהירה בחודשים האחרונים שהפלישה הרוסית לאוקראינה פוגעת בגישה למזון ולדלק, מעלה מחירים ומציבה סיכונים משמעותיים לכלכלת העולם. על מנת לטפל באיום האינפלציה, ילן הצביעה על מאמצי הפד להוריד את הביקושים. היא אמרה שכמה מההצעות של ממשל ביידן בקונגרס - כולל הורדת המחיר של תרופות מרשם, מתן תמריצים לייצור אנרגיה נקייה וחיזוק ייצור המעבדים - יכולות לעזור להקל את האינפלציה.

הדמוקרטים לא הצליחו בינתיים להעביר חוקים שישיגו מטרות אלה עם שליטתם הדחוקה בקונגרס, וחלק מהמחוקקים חוששים שהמפלגה מאבדת את הסיכוי להצביע על נושאי מדיניות חשובים לפני שעונת הקמפיינים משתלטת על גבעת הקפיטול.

ילן אמרה שמחירי הנפט הגבוהים - שבתורם גורמים לעליית מחירי הדלק - היו ברובם מחוץ לשליטת המחוקקים בארה"ב בטווח הקצר, בעקבות לחצים של רפובליקאים שתיתן תמריצים לייצור דלקי מאובנים בארה"ב. מחיר הדלק הממוצע בארה"ב הגיע ל־4.91 דולר לגלון ביום שלישי, על פי AAA, איגוד הנהגים של ארה"ב. מדובר במחיר שיא וכמעט 2 דולר יותר לגלון לעומת שנה שעברה.

"בהתחשב באופי הגלובלי של השווקים האלה, כמעט בלתי אפשרי בשבילנו לבודד עצמנו מזעזועים כמו אלה שקורים ברוסיה ומשפיעים על מחירי הנפט בכל העולם", אמרה. "ותראו, בטווח הזמן הבינוני, הדבר הקריטי הוא שניעשה יותר תלויים ברוח ובשמש שאינם נתונים להשפעות גיאופוליטיות".

הרפובליקאים האשימו את הדמוקרטים באינפלציה, וטענו שחבילת הסיוע לקורונה שהוביל ממשל ביידן בתחילת 2021 חיממה את הכלכלה יתר על המידה. "אני לא רואה שהממשל מציג איזושהי אסטרטגיה להתמודדות עם העלייה במחירי הדלק. ואני חושב שאין שאלה שחבילת 2 הטריליון משנה שעברה חיממה את הכלכלה יותר מדי ולכן היום אנחנו נמצאים בבוץ שאנחנו נמצאים בו", אמר הסנאטור ג'ון תיון (רפובליקאי מדרום דקוטה), אחד הרפובליקאים המובילים בסנאט.

ילן הגנה על החוק, שמכונה תוכנית הסיוע האמריקאית (American Rescue Plan, ARP), ואמרה שהוא הניע את שיקום הכלכלה מהמיתון שנגרם על ידי הקורונה ב־2020.

"אנו רואים אינפלציה גבוהה כמעט בכל המדינות המפותחות בעולם, ולהן יש מדיניות פיסקליות שונות. כך שלא ניתן לטעון שרוב האינפלציה שאנו חווים משקפת את ההשפעה של ARP", אמרה.

ועדיין, זה לא כמו הסטגפלציה של שנות ה-70

חששות לגבי אינפלציה וצמיחה איטית קיימים במקומות רבים חוץ מארה"ב. הבנק העולמי צופה שהתפוקה תגדל בכל העולם בקצב איטי יותר ב־2023 ו־2024 בגלל שהמלחמה מפריעה להשקעות ולמסחר ולצד זאת ממשלות מפסיקות בתמיכה פיסקלית ומוניטרית.

להפרעות בהיצע המניעות את האינפלציה קדמה תקופה ממושכת שבה המדיניות המוניטרית הייתה נוחה, וזה גרם לכך שהסיכויים לצמיחה כלכלית קטנים יותר, בדומה לשנות ה־70, כך נמסר מהבנק.

ובכל זאת, הבנק הודיע שהמצב הנוכחי שונה מהסטגלפציה של שנות ה־70 בגלל שהדולר חזק, העליות במחירי הסחורות קטנות יותר, והדוחות הכספיים של המוסדות הפיננסיים הגדולים חזקים ברובם.

"שלא כמו בשנות ה־70, לבנקים מרכזיים בכלכלות מפותחות ובכלכלות מתפתחות רבות יש מנדטים ברורים להשגת יציבות במחירים ובשלושה העשורים האחרונים הם הראו שהם מצליחים לעמוד ביעדי האינפלציה שלהם", נכתב בדו"ח של הבנק העולמי.