מי צריך מייסד שותף: השיעור שיזמים יכולים ללמוד מפורד ובזוס

אחת ההחלטות החשובות שיזמים צריכים לקבל היא אם לחפש מייסד שותף לסטארט-אפ שלהם או להקים אותו לבד • מחקר חדש בדק את התפיסה הרווחה שלפיה מייסד יחיד הוא מתכון לאסון ומצא אילו שותפים יכולים להביא להצלחה יזמית בלי להסתכן בסכסוכים ובתביעות משפטיות

לחפש מייסד שותף לסטארט–אפ שלהם או להקים אותו לבד? / צילום: Shutterstock, Aleksandr Pobedimskiy
לחפש מייסד שותף לסטארט–אפ שלהם או להקים אותו לבד? / צילום: Shutterstock, Aleksandr Pobedimskiy

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים

טראוויס האוול הוא מרצה לאסטרטגיה בבית הספר לעסקים פול מראז' של אוניברסיטת קליפורניה, פרופ' כריסטופר בינגהאם הוא מרצה לאסטרטגיה ויזמות בבית הספר לעסקים קינן-פלאגלר שבאוניברסיטת צפון קרולינה, ובראדלי הנדריקס הוא מרצה לחשבונאות

אחת ההחלטות המוקדמות והחשובות ביותר שעומדות בפני מייסדי סטארט-אפים היא אם להקים חברה לבד או לחפש מייסד משותף. ותיקי תעשייה רבים טוענים שלהיות מייסד יחיד זה מתכון לאסון, וכמה חברות הון סיכון וחממות ממליצות במפורש לא לממן מייסדים יחידים. אבל האם מייסדים משותפים הם באמת הדרך היחידה להצלחה יזמית?

יש הרבה נתונים הממחישים את היתרונות של עבודה עם צוות מייסד. דוח אחד מצא שב-80% מהחברות בשווי מיליארד דולר שהושקו מאז 2005 היו שני מייסדים או יותר. גוגל, פייסבוק, Airbnb ועוד אינספור חברות ידועות הוקמו על ידי קבוצה של אנשים, אבל אמזון, דל, eBay, טאמבלר ואחרות זכו להצלחה עם מייסד יחיד. במחקר האחרון שלנו, בדקנו מהם הגורמים שמאפשרים לחברות עם מייסד יחיד להצליח וגילינו ניואנס קריטי: רוב מייסדי ה"סולו" המצליחים הם לא ממש סולו.

לאחר סדרה של ראיונות עומק וניתוח נתונים מיותר מ-100 מייסדים יחידים, מצאנו שאף שלאנשים האלה לא היו מייסדים שותפים עם הון עצמי וזכויות הצבעה, היו להם יוצרים שותפים. המחקר שלנו הראה כיצד אנשים וארגונים שאינם מייסדים רשמיים יכולים עדיין למלא תפקיד מכריע בסיוע למייסד לבנות את העסק שלו (בלי לאלץ אותם לוותר על הון עצמי או להסתכן בדרמה של מייסדים שותפים). באופן ספציפי, זיהינו שלושה סוגים נפוצים של יוצרים שותפים שיכולים לספק תמיכה משמעותית למייסדי סולו.

תרומת העובדים הראשונים: הדוגמה של eBay וזום

מבחינת מייסדים שכבר יש להם מימון מסוים, לעתים קרובות הגיוני שהעובדים הראשונים יהיו יוצרים שותפים. היכולת לשלם משכורת נותנת למייסד גישה לכישרונות שהוא צריך כדי להקים את העסק שלו, בלי לוותר על החזקות הון משמעותיות (שלא לדבר על סיכון במתחים וקונפליקטים שעלולים לצוץ לעתים בעבודה עם מייסדים שותפים). לדוגמה, ראיינו מייסד יחיד שזה עתה מכר חברה אחרת תמורת סכום צנוע. עם הרווחים שלו מאותו אקזיט, הוא הצליח לגייס עובדים למיזם הבא שלו במקום להסתמך על מייסדים שותפים שיעבדו למען הון עצמי ללא משכורת.

פייר אומידיאר, שבדרך כלל מקבל קרדיט על שייסד לבד את eBay, השיק את החברה עם הון של מיליון דולר שהשיג לאחר שמכר עסק אחר למיקרוסופט. הכספים הללו אפשרו לו להעסיק את כריס אגרפו וג'ף סקרול בשלב מוקדם, ושניהם מילאו תפקידים משמעותיים בהצלחת החברה. כמו כן, בעוד שרבים מכירים את אריק יואן כמייסד היחיד של זום, הוא למעשה הקים את החברה עם 40 מהנדסים שעברו יחד איתו מ-WebEx.

הבריתות שיעזרו לשמור על 100% בעלות

כמובן, לא כל מייסד מסוגל לגייס עובדים מיד. אם תשלום לעובדים אינו אופציה, מייסד יחיד יכול ליצור בריתות עם ארגונים קיימים, ששני הצדדים מרוויחים מהן. לדוגמה, דיברנו עם מייסד סטארט-אפ בתחום הטכנולוגיה החינוכית, שהיה לו רקע טכני חזק אך ללא ניסיון במכירות או קשרים לבתי ספר, לקוחות היעד שלו. הוא שקל לגייס מייסד שותף שימלא את הפערים הללו, אבל במקום זאת, הוא זיהה חברה אחרת שכבר מוכרת פורטפוליו של מוצרים קשורים לכמה בתי ספר. הוא יצר ברית שבה הוא נתן לחברה השותפה חלק מהרווחים, בתמורה לתמיכתם בשיווק המוצר שלו לקהל הלקוחות הקיים שלהם. הברית הזאת העניקה למייסד גישה למשאבי המכירות והשיווק שהיו חסרים לו, בלי לדלל את ההון העצמי שלו.

 
  

דוגמאות אחרות יש בשפע. למשל, שרה בלייקלי, המייסדת של Spanx, שמוכרת ביגוד מחטב ביותר מ-50 מדינות. ייתכן שהרעיון שלה לעולם לא היה הופך לעסק של מיליארד דולר אם סם קפלן, הבעלים של חברת הייצור המבוססת היילנד מילס, לא היה מסכים לייצר את המוצר שלה. בעזרת בריתות כמו זו, הצליחה בלייקלי לשמור על 100% בעלות על Spanx במהלך עלייתה המטאורית.

כל מייסד צריך אנשים שיעזרו לו בחינם

רבים מהמייסדים ששוחחנו עמם הסתמכו מאוד על מיטיבים: יחידים או ארגונים שסיפקו ליזם קשרים, כסף ו/או ייעוץ, ללא ציפייה לתמורה או לפיצוי. למייסד אחד שדיברנו איתו היו משאבים מוגבלים והוא נזקק לציוד יקר כדי להקים את החברה שלו. בהתחלה, הוא הניח שהוא יצטרך למצוא מייסד או משקיע עם כיסים עמוקים, אבל אז הוא הבין שלחבר קרוב שלו יש עסק קטן עם הציוד הדרוש. החבר הזה נתן למייסד להשתמש בו, ואף ביקש מעובדיו לעזור לו, ללא תשלום. ההסדר נמשך עד שהמייסד הרוויח מספיק הכנסות כדי לשכור ולרכוש את הציוד.

לא לכולנו יש חברים כל כך נדיבים, אבל למעשה, יש היסטוריה ארוכה של מיטיבים התומכים בשאיפותיהם של מייסדי סולו. הנרי פורד שכנע כמה חברים (כולל נפחים, מהנדסים ואפילו הבוס שלו באותה תקופה, תומס אדיסון) לתרום את המומחיות והמשאבים שלהם כדי לעזור לו לבנות את האבטיפוסים הראשונים שלו. באופן דומה, הצמיחה המוקדמת המהירה של מינט קיבלה חיזוק משמעותי בזכות יכולתו של המייסד אהרון פצר לשכנע בלוגרים ידועים רבים בתחום הפיננסים לפרסם את החברה שלו בבלוגים שלהם בחינם.

ייתכן שעובדים ראשונים, בריתות ומיטיבים לא יזכו לאותה הכרה כמו מייסדים, אך יוצרים שותפים יכולים למלא תפקיד מרכזי בצמיחה המוקדמת של חברה. אפשר להתבונן בהיסטוריה של אחת החברות הכי עשירות בעולם, אמזון. ג'ף בזוס הוא המייסד היחיד של החברה, אבל הוא לא בנה אותה לבד. היו לו כמה יוצרים שותפים, כולל עובדים, כמו פול דייויס, שפיקח על פיתוח ה-back-end (צד השרת) של אמזון; טום שונהוף, שבנה את מחלקת שירות הלקוחות; ושל קפאן, שבזוס תיאר אותו כ"אדם החשוב ביותר בהיסטוריה של אמזון".

יוצרים שותפים כאלה יכולים לספק רבים מהמשאבים, הקשרים והרעיונות בלי שהמייסד יידרש לוותר על השליטה או להתמודד עם מתחים שעלולים להיווצר בין מייסדים שותפים. זה יכול להיות יתרון משמעותי. אחרי הכול, הרבה יותר קל להיפרד מיוצר שותף אומלל ללא בעלות מאשר ממייסד שותף אומלל עם הרבה ממנה. לדוגמה, הפיצול של מארק צוקרברג מהמייסד שותף שלו בפייסבוק, אדוארדו סאברין, הוביל לתביעה מסיבית ומסובכת שהסתיימה בהעברת מיליארדי דולרים לסאברין. מצבים כאלה שכיחים יותר ממה שנדמה - סקר שנערך לאחרונה מצא כי 43% ממייסדי חברות נאלצים לרכוש את חלקם של המייסדים השותפים שלהם בגלל חילוקי דעות ומאבקי כוח.

כמובן, מייסדים שותפים יכולים להוסיף ערך רב, ולפעמים הם בהחלט האפשרות הטובה ביותר -אבל הם לא הדרך היחידה של יזמים לקבל את התמיכה שהם צריכים. עם השותפים הנכונים לצדם, מייסד "סולו" יכול להגיע רחוק.

© Harvard Business School Publishing Corp