מצב התיירות המונגשת בישראל עגום, אך ניתן לעשות הרבה גם בלי הוצאה

בפאנל "תיירות אחראית: להשקיע במחר" בוועידת התיירות של ישראל, כתב התחבורה של גלובס, אסף זגריזק, דן עם מומחות בכירות בתחום על האתגרים של תיירות נגישה ואחראית

פאנל להשקיע במחר: תיירות אחראית / צילום: איל יצהר
פאנל להשקיע במחר: תיירות אחראית / צילום: איל יצהר

בשנים האחרונות התיירות האחראית וברת הקיימא היא תחום שצובר תאוצה משמעותית. בשיחה עם אסף זגריזק, כתב התחבורה של גלובס, בוועידת התיירות של ישראל, הסבירו מורן שטרק, יועצת אסטרטגית לתיירות בת קיימא, וד"ר רויטל סבירסקי, מנהל נגישות ישראל צפון ומשנה לראש העיר קריית ביאליק, על האתגרים של תיירות נגישה ואחראית.

"אני לא רוצה להציג את הפן הרגשי או החברתי, אני רוצה להציג את הפן הכלכלי, הכדאי", פתחה ד"ר סבירסקי את השיחה. "זה פלח שוק שאי אפשר להסית אותו הצידה. מדובר בתיירות פנים, תיירות נכנסת, צליינים עם מוגבלות, קשישים".

"יש כמה בעיות", פירטה. "קודם כל יש מחסור בחדרי אירוח נגישים, אבל זה לא רק המספר. אם אנחנו לפני שבוע היינו במלון מקסים, אבל כדי להגיע לחדר הנגיש, הלכנו לסוף מסדרון, עם שטיח מאוד מאתגר לכיסא גלגלים, וקיבלנו חדר ללא נוף. למה? בעיה נוספת - תחבורה. היא לא נגישה לתיירים או תיירי פנים שרוצים להסתובב בארץ. אדם עם כיסא גלגלים לא יכול לעלות לאוטובוס גבוה. יש מעט מאוד חברות הסעה שמאפשרות לאדם עם מוגבלות לנסוע. אחרון - מידע נגיש. האתרים אינם נגישים. אדם עם מוגבלות בראיה אינו יכול לקרוא ולקבל את המידע מאתר שהוא לא נגיש".

מה זה אומר עלינו כחברה?
"זה עגום", הוסיפה ד"ר סבירסקי. "כשאני מגיעה ליפן, ארה"ב או אנגליה, אנחנו רואות איזה יופי של הנגשה מתקיימת שם. התחבורה הציבורית זה מעבר לשבת, בכל ימות החול, זו נקודה מאוד קשה. לא כל ההנגשות יקרות או כואבות בכיס. אפשר לעשות הרבה גם ללא הוצאה".

הנגשת תיירות היא חלק מנושא רחב של תיירות אחראית ובת קיימא. מה זה אומר בכלל?
"בני האדם מפירים את האיזון של הטבע", הסבירה מורן שטרק. "כדי לעשות שינוי אמיתי צריך לקחת אחריות ולהיות אקטיביים. תיירות אחראית מגיעה מהעולמות של האחריות התאגידית. זה משהו שמאוד מקובל וחזק. תיירות אחראית משלבת 3 עולמות תוכן - קהילה, כלכלה, ואקולוגיה. תיירות אחראית היא מעין מבט ממעוף הציפור שמשלב את שלושת האלמנטים האלה ששזורים אחד בשני ולא יכולים להתקיים בלי השני".

איך נראית בעצם תיירות אחראית? מה את מצפה לראות במלון כזה.
"למשל באירופה, לכל מפעל או ארגון מעל 500 איש ומעלה, יש תקינה שמחייבת אותו להגיש דוח אחריות תאגידית יחד עם הדוח הכספי. בארץ אין כזה דבר. הדברים האלה אבל כן הולכים ומחלחלים. תיירות זה סוג של ייצוא, בארה"ב ובאירופה מתחילים לבקש את הדוחות האלה. לפני חודשיים, בוקינג השיג תו שבעצם מקום האירוח מכריז על עצמו שהוא בר קיימא.

"קיימות זו גישה ומתודולוגיה סדורה שנוגעת להמון היבטים. בארץ התהודה עדיין מאוד צרה, אבל כן יש את 17 יעדי הקיימות של האו"ם. צריך להתחיל לעבוד איתם. היעדים מתחלקים ל-169 רשימות מפורטות. צריך לאמץ את זה, זה נוגע לבעלי מוגבלויות, שיוויון הזדמנויות, יחס לסביבה, יחס לאוכל. אחת הבעיות בעולם התיירות, והמלונאות בעיקר, זה פסולת ובזבוז מזון. מעבר לכסף שזה מבזבז, ההשלכות זה השינוע, ההטמנה, הגז מתאן שנפלט בעקבות פסולת אורגנית".

***גילוי מלא: בשיתוף עיריית עכו, החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת בע"מ ומשרד התיירות