ישיבת הדירקטוריון הסוערת והגרסאות הסותרות: מה הוביל להתפטרות של מנכ"ל נמל אשדוד

משה זנה תקף את היו"ר אורנה הוזמן־בכור: "התנהלות הדירקטוריון והיו"ר לא מאפשרים לי להוביל את הנמל לתחרות שבפתח" • הוא הבכיר השני בחברה ממשלתית שעוזב, עם טענות קשות, תוך כחודש וחצי • בענף התחבורה חוששים: מנכ"ל הרכבת המוערך בדרך להיות המתפטר הבא

משה (שיקו) זנה, מנכ''ל נמל אשדוד הפורש / צילום: כדיה לוי
משה (שיקו) זנה, מנכ''ל נמל אשדוד הפורש / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל נמל אשדוד משה זנה הודיע היום (ד') על התפטרותו. במכתב ששיגר לדירקטוריון, טען זנה כי "בחודשים האחרונים יכולתי לבצע את תפקידי כמנכ"ל נמל אשדוד נהפכה לבלתי אפשרית. התנהלות הדירקטוריון ויושבת הראש בפרט לא מאפשרים לי כמנכ"ל הנמל לבצע את עבודתי ולהוביל את הנמל לקראת התחרות שבפתח".

מנכ"ל נמל אשדוד מתפטר ומטיח ביקורת חריפה בדירקטוריון 

לטענת המנכ"ל המתפטר, הדירקטוריון עסוק היה בלהיות "מנכ"ל־על" מעליו, במקום בבקרה. לפי האשמותיו, "מרבית הדיונים בישיבות אינם עוסקים בקידום מדיניות, הכנת הנמל לקראת התחרות והמאמץ לקיצור התור התפעולי. תהליכי קבלת ההחלטות מושפעים מאינטרסים לא ענייניים, צרים, לצד זלזול בדרג המקצועי של הנהלת הנמל אשר הביאו בחודשים האחרונים לעזיבה של מרבית הסמנכ"לים".

האירוע המכונן של המתיחות בין המנכ"ל לבין הדירקטוריון ובמיוחד העומדת בראשו, אורנה הוזמן־בכור, היה פסילת מינויו של סמנכ"ל התפעול שאותו הציג זנה. מאז, החלטות שונות שהביא בפני הדירקטוריון נפסלו אף הן, לרבות הסכם שכר מול עובדי בתי המלאכה שהושג מול ועד העובדים, וכן ההנחיה להגיע להסכם אחר.

באחת מישיבות הדירקטוריון האחרונות הודיע זנה כי בכוונתו לצמצם את מצבת כוח האדם לקראת פתיחת הנמל לתחרות. לכן, לא היה בכוונתו לקלוט כעובדים קבועים 14 עובדים ארעיים, כשמתוכם שש מזכירות - שלוש מהן, על פי טענות שהועלו, בעלות זיקה פוליטית לליכוד או לוועדי העובדים. הדירקטוריון לא קיבל את בקשתו, וחרף ההיגיון שבצמצום עלויות השכר לקראת פתיחת הנמל לתחרות - הבקשה נדחתה.

מנגד, בדירקטוריון הועלו טענות נגד זנה, שלפיהם הסמנכ"לים שהתפטרו עשו זאת בגלל סגנון הניהול שלו. הביקורת נגדו הייתה שהטיפול בעומס בנמלים לא היה אפקטיבי, כשברקע שביתות איטלקיות ואי־יישום החלטות. הזעם הגיע לשיא כשזנה הגיש מועמדות למנכ"ל חברת החשמל. לבסוף, לפני חג שבועות, קיבל הדירקטוריון החלטה לבחון את העסקתו של זנה.

בכל אופן, אין מחלוקת על כך שנמל אשדוד רשם עלייה משמעותית בפריקת אוניות המטען הכללי שמהוות רוב־רובו של התור התפעולי.

הכביסה המלוכלכת יוצאת

משה זנה הוא לא הבכיר הראשון בחברות הממשלתיות שמתפטר לאחרונה, תוך שהוא מטיח האשמות בדבר התנהלות תאגידית פסולה. קדם לו דב בהרב, שלפני חודש וחצי עזב את תפקיד יו"ר חברת החשמל - בתום שבועות ספורים בתפקיד. טענות להתנהלות שכזו בגופים כמו נמל אשדוד וחברת החשמל הם לא חדשים, אבל עדויות כתובות של מי שהיו בפנים והחליטו להוציא את כל הכביסה המלוכלכת החוצה בצורה גלויה - הן עדיין לא נפוצות.

ברשות החברות עוד לא סיימו את הבדיקה בעניינו של מאיר שפיגלר, מי שנבחר לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל, וכבר יצטרכו לטפל כעת בנמל אשדוד. מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים מינתה בודק חיצוני כדי לבחון את הטענות של בהרב בטרם יאושר מינוי שפיגלר, אך פרסום הדוח מתעכב בשל "ריבוי חומרים". כעת, רוזנבוים תידרש לטפל במשבר בנמל.

סוער גם ברכבת ישראל

הוזמן־בכור מונתה ליו"ר נמל אשדוד ב־2017, תחת ממשלת הליכוד, וזנה הוא המנכ"ל השני שמתפטר תחתיה. במהלך כהונת מירי רגב במשרד התחבורה מונו יו"רים נוספים - משה שמעוני ברכבת ישראל ויגאל עמדי בנתיבי ישראל. השניים לא סרים כעת למרותו של משרד התחבורה, ונחשבים לנטע זר בתקופת הממשלה הנוכחית.

אורנה הוזמן-בכור / צילום: איל יצהר
 אורנה הוזמן-בכור / צילום: איל יצהר

סוגיה נוספת בחברות הממשלתיות מתרחשת ברכבת, והיא העימות בין המנכ"ל מיכה מייקסנר ליו"ר שמעוני שניסה להוביל לפיטוריו ללא הצלחה. מייקסנר מוערך במשרדי הממשלה וההתקדמות בפרויקט החשמול רשום על שמו. מייקסנר שיקם את אמון משרדי הממשלה ברכבת והביא לתקצוב תוכנית פיתוח בעלות 50 מיליארד שקלים. החשש כעת בענף הוא שלמייקסנר יימאס, והוא יאלץ ללכת הביתה.

מדירקטוריון נמל אשדוד נמסר בתגובה:
"לפני כשבוע הודיע הדירקטוריון על כוונתו לבחון את המשך העסקת מנכ"ל הנמל. בישיבה שהתקיימה היום, הודיע המנכ"ל על התפטרותו. חברי הדירקטוריון מאחלים לו הצלחה בהמשך דרכו."