הארכת הטבות המס בתמ"א 38 אושרה בקריאה ראשונה - אבל רק עד אוקטובר הקרוב

למרות שתמ"א 38 הוארכה עד אוקטובר 2023, ההצעה מאריכה את הטבות המס רק עד אוקטובר בקרוב • גורמים המעורבים בחקיקה מעריכים כי העניין יתוקן בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית

שרת הפנים איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת הפנים איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בשורה חשובה - עם סימן שאלה בתוכה: הכנסת אישרה אתמול (ג') בקריאה ראשונה את הארכת תוקף הטבות המס בפרויקטי תמ"א 38, על אף המורכבות הפוליטית. מדובר בהצעה חשובה ומשמעותית להמשכה של תמ"א 38, אך עיון בנוסח ההצעה מגלה כי ההארכה היא רק עד אוקטובר 2022, מועד סיומה הקודם של תמ"א 38 - בעוד המועצה הארצית לתכנון ובנייה האריכה זה מכבר את תוקפה של התוכנית עד אוקטובר 2023. המשמעות, על פניו: ההטבות, אם יאושרו לקריאה שנייה ושלישית, ייפסקו שנה לפני תום התוכנית בפועל.

לא רק עלות הקרקע: גם מחיר הבנייה במרכז גבוה משמעותית מבפריפריה 
עשירי תל אביב ניצחו את העירייה: ועדת הערר מתירה הקמת בריכות שחייה בחצרות בתים משותפים 
אילת נגד דירות האירוח: שתי תביעות הוגשו נגד שימוש מסחרי בנכסים למגורים 

ניצול שעת כושר פוליטית - והצבעה על נוסח ישן

"מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 99), התשפ"ב-2022", נמסר בהודעה הרשמית. "ארבעה חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, מול שלושה חברי כנסת שהתנגדו". אפשר לראות בכך ניצול שעת כושר פוליטית, שכן הקואליציה מתקשה מאוד להעביר חוקים בעת האחרונה, כידוע. ייתכן כי המועד שבו נערכה ההצבעה, מעט לפני שלוש לפנות בוקר אתמול, אפשר זאת.

"מוצע להאריך את תחולת הוראת השעה לגבי ההטבה במיסוי מקרקעין לפרויקטים של תמ"א 38 ולגבי ההטבה במס ערך מוסף ליזמים בפרויקטים כאמור, עד ל־1 באוקטובר 2022", נכתב בפירוט ההצעה. תאריך זה אינו מעודכן, כאמור, שכן תמ"א 38 בשנה רק לאחרונה. לגלובס נודע כי הסיבה לפער היא העובדה שנוסח ההצעה נכתב לפני הארכת התוכנית עד אוקטובר 2023, ולכן היא אושרה כפי שהיא.

כעת תועבר ההצעה להכנה לקריאה שנייה ושלישית, במהלך השבוע הבא, שם אמור להיות מתוקן עניין זה, כך שההטבות יישארו בתוקף עד למועד סיומה הרשמי של תמ"א 38. אגב, ההערכות הן כי במקביל לעבודה על הצעת החוק הזו, תוכן לקריאה שנייה ושלישית גם "חלופת שקד" לתמ"א 38, שאותה נכשלה הקואליציה להעביר במושב החורף האחרון. אם זו תעבור הפעם, כל נושא ההטבות אמור להיות כלול בתוכה.

עו"ד ורו"ח יוסי אלישע ממשרד יוסי אלישע קלדרון ושות' אומר מנגד: "זה מהלך שנעשה בכוונת מכוון, כדי לייצר הליך נוסף למקרה שיוארך שוב תוקפה של תמ"א 38, זאת משום שבמקרה כזה יידרש להאריך שוב גם את הוראת השעה. כל זה נעשה במקום לקבוע כי כל עוד התוכנית בתוקף, ההוראה בחוק מיסוי מקרקעין תהיה בתוקף".

לדברי אלישע, "גם בחוק ההסדרים האחרון פשוט שכחו להאריך את תוקף הוראת השעה, כזכור, על אף שהיה עיסוק נרחב מאוד בנושא ההתחדשות העירונית. מדוע להסתכן בחזרה על אותה הטעות? קובעים הוראה בחוק המס שתוקפה מותנה בתוקף התוכנית, יוצרים הקבלה פשוטה ומונעים תקלות או הידרשות לעוד הליך חקיקה מיותר".

"ללא ההטבות, רווחיות היזם בפרויקטים תצומצם בחצי"

נזכיר כי ההטבות המדוברות, אשר פגו הלכה למעשה בסוף 2021, מעניקות פטור ממע"מ על כל דירה בבניין קיים שעובר תמ"א 38, וכן הקלה במס השבח. על פי הערכה שביצע לפני כמה חודשים עו"ד משה רז־כהן ממשרד רז־כהן, פרשקר ושות', ללא הפטור ממע"מ יתווספו עלויות של 200 עד 350 אלף שקל לדירה, וללא הקלת מס השבח יתווספו עוד 100 אלף עד 700 אלף שקל לדירה. "ללא ההטבות, רווחיות היזם בפרויקטים אלה תצומצם בחצי", אמר אז עו"ד רז־כהן.

יש לציין כי הצעת החוק אמורה לעבור כעת לבחינה בוועדה הרלוונטית בכנסת, לקראת הגשתה לקריאה שנייה ושלישית. אם אכן תישאר הצעת החוק כפי שהיא, ובמשך שנה לא יינתנו הטבות מס בתמ"א 38, המשמעות היא עצירה רבתי של פרויקטים. "הסדרי המס אשר יחולו על פרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בתקופה שלאחר תום הוראת השעה, ייבחנו בחודשים הקרובים כחלק מהבחינה הכללית של התמריצים הממשלתיים לעידוד פרויקטים אלה", כך נכתב בהצעה.

על פי ההצעה שאושרה בקריאה ראשונה אתמול, יחולו הטבות המס רטרואקטיבית מ־1 בינואר 2022, התאריך שבו פגו הטבות המס במקור.