דיווח: ישראל לוחצת על ממשל ביידן להסיר את NSO מהרשימה השחורה

החברה הישראלית נכללה ברשימה בחודש נובמבר של השנה שעברה, דבר שמקשה מאוד על עבודתה מול לקוחות בארה״ב או על רכישת ציוד ושירותים בארה״ב • בקשה דומה הוצגה ליועץ לביטחון לאומי ג׳ק סאליבן כבר בחודש דצמבר שעבר

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

בכירים ישראלים מפעילים לחץ על ממשל ביידן להסיר את חברת הסייבר ההתקפי NSO מהרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי, כך דיווח העיתונאי ברק רביד באתר החדשות Axios. החברה הישראלית נכללה ברשימה בחודש נובמבר של השנה שעברה, דבר שמקשה מאוד על עבודתה מול לקוחות בארה״ב או על רכישת ציוד ושירותים בארה״ב. בכיר אמריקאי הכחיש כי הממשל שוקל את הבקשה.

החברה התווספה לרשימה כחלק ממדיניות ממשל ביידן, לאחר שנטען כי היא פוגעת באינטרסים הביטחוניים של המדינה בחו״ל. חברי ממשל דמוקרטי זעמו על כך שהיא אפשרה לממשלים שונים לעקוב לכאורה אחרי אזרחי ארה״ב בחו״ל, וכן אחרי פעילי זכויות אדם ועיתונאים במדינות לא דמוקרטיות, בניגוד למדיניותה של החברה הישראלית. לאחר נקיטת הפעולה נגד NSO ונגד המתחרה קנדירו, גם היא ישראלית, שינו במשרד הביטחון את הקריטריונים לייצוא מערכות סייבר התקפי ולאחרונה אף דווח בגלובס כי ההקשחה אף הביאה לסגירה של חברה בתחום.

זו אינה הפעם הראשונה שבישראל מנהלים מאמצים לטובתה של NSO. בקשה דומה הוצגה ליועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן כבר בחודש דצמבר שעבר. ״אמרנו לארה״ב שהם לא יוכלו להרוס את חברת NSO, ושכמה לקוחות רעים לא הופכים את המוצרים והיכולות של החברה למיותרים״, אמר הבכיר הישראלי לאתר אקסיוס. לטענת הבכיר הישראלי, טוב היה לו הממשל האמריקאי היה מפרט את הדרישות שבמידה ומלואו, היו מסייעות ל- NSO להימנע מהכללות ברשימה.

הקשר ההולנדי

עוד דווח כי שירות הביטחון ההולנדי (AIVD) עשה שימוש במערכת הפריצה של NSO, פגסוס, על מנת לאסוף מידע מודיעיני על גדול ברוני הסמים במדינה, רידוואן טאגי, ולהביא למעצרו באיחוד האמירויות בשנת 2019. זאת, למרות שהחברה הישראלית איננה זוכה לפופולריות בקרב חברי פרלמנט הולנדים, שקראו לחקירת השימוש בתוכנה באיחוד האירופי. טאגי היה מעורב, לכאורה, במספר מקרי רצח והברחת סמים והיה הפושע המבוקש ביותר בהולנד במשך תקופה ארוכה.