5 דולר לגלון: מחיר הדלק בשיא כל הזמנים בארה"ב

מחירי הבנזין בארצות הברית הגיעו לרמה של 5 דולר לגלון בפעם הראשונה אי פעם, וסביר להניח שהם עוד יעלו • משמעות הזינוק במחיר: משקי הבית האמריקאיים יוציאו כ-160 דולר יותר בחודש על דלק מאשר לפני שנה

תחנת דלק / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO
תחנת דלק / אילוסטרציה: Shutterstock, OH_HO

המחיר הממוצע לגלון של בנזין נטול עופרת בארצות הברית עלה היום (ש') לראשונה למעל 5 דולר, בעקבות הביקוש המוגבר של הכלכלה שנפתחה מחדש מהמגפה והמחסור בנפט, שנובע בחלקו מהמלחמה באוקראינה.

לפי איגוד הרכב האמריקאי (AAA), המחיר הלאומי הממוצע לליטר בנזין הגיע היום ל-5.004 דולר. מדובר בעלייה ביחס לשנה שעברה, אז המחיר עמד על 3.07 דולר, ובמחיר שיא שלא מותאם לאינפלציה. "לפי החישובים שלי, משק הבית הטיפוסי מוציא בחודש כ-160 דולר יותר על דלק מאשר לפני שנה", אמר מארק זנדי, כלכלן ראשי במודי'ס אנליטיקס. "זה נתח גדול", הוסיף.

לרוב, מחירי הבנזין מגיעים לשיא באמצע מאי, אך השנה הם המשכו לטפס והמחיר הממוצע גבוה בכ-65 סנט ביחס לחודש שעבר. בשל אספקה מצומצמת השנה, האנליסטים צופים כי המחירים עשויים להמשיך לטפס עד אמצע יולי, כאשר עונת הטיולים תגיע לשיאה.

פטריק דהאם, ראש תחום הנפט בחברת "GasBuddy", העריך: "אני לא חושב שזה יאפיל על 5.50 דולר, הייתי אומר ש-5.25 דולר יהיה השיא, אבל השוק לא יציב". עם זאת, לדבריו, אם יהיו תקלות רציניות בבתי הזיקוק בקיץ, או שיבושים כתוצאה מהוריקנים, מחירי הבנזין עלולים להוסיף לעלות.

ארה"ב איבדה כושר ייצור של כמיליון חביות ביום מאז פרוץ הקורונה

גם בארץ המצב לא פשוט: בסוף חודש מאי הכריז משרד האנרגיה כי המחיר המירבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יזנק ל־7.72 שקלים לליטר - מדובר במחיר הגבוה ביותר בתשע השנים האחרונות.

ארצות הברית איבדה כושר ייצור של כמיליון חביות בנזין ביום מאז פרוץ הקורונה, והסנקציות על האנרגיה הרוסית הובילו לעלייה חדה במחירי הנפט - מה שהוביל לבעיות אספקה של נפט ודלק ברחבי העולם.

אנליסטים טוענים כי בעוד שהצרכנים מרגישים את כובד המחיר בתחנות הדלק, המחיר של תדלוק מכונית כבר אינו חלק גדול מההוצאות של משק הבית כפי שהיה בעבר. זה נובע בין השאר בזכות כלי הרכב, שנעשו יעילים יותר עם הזמן.

לפי ניתוח של CNBC, נהגים הוציאו כ-20 סנט למייל (1.6 קילומטר) על דלק החל מיוני השנה, אפילו עם עליות המחירים החדות. ב-1980, אותו מרחק היה עולה 30 סנט בדולרים של היום.