האטה כלכלית משמעותית בדרך? בשוק נערכים להעלאת הריבית השבוע

לאחר שהאינפלציה בארה"ב עקפה בחודש מאי את הציפיות, ביום רביעי הקרוב יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל, ולאחר מכן הפד יודיע על החלטתו בנוגע להעלאת הריבית • ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך: "ריבית הפד עשויה להגיע לכ-3% כבר בסוף 2022"

מסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, ANDREW KELLY
מסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, ANDREW KELLY

שבוע סוער צפוי בשווקים העולמיים, וגם בישראל. לאחר שהאינפלציה בארה"ב עקפה בחודש מאי את הציפיות והובילה לנפילות בשווקים, ביום רביעי הקרוב יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל, ולאחר מכן הפד יפרסם את החלטתו בנוגע להעלאת הריבית. זה מה שצופים הכלכלנים.

הזעזועים לא נגמרו: התחזית הפסימית של כלכלני בנק אוף אמריקה 
5 דולר לגלון: מחיר הדלק בשיא כל הזמנים בארה"ב

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך כי "מדד חודש יוני (בארה"ב) צפוי לעלות גם כן בסדר גודל של אחוז אחד והקצב השנתי צפוי להישמר ברמה גבוהה של כ-8.6%. התפתחות זו בסביבת האינפלציה צפויה להשפיע על הצפי להיקף העלאות הריבית על ידי הפד וזה מחזיר למרחב האפשרויות גם העלאה בהיקף של 75 נקודות בסיס לעומת ההערכות הקודמות של העלאה בהיקף של 50. בהחלטה הקרובה. בנסיבות אלו ריבית הפד עשויה להגיע לכ-3% כבר בסוף 2022 ולהמשיך ולעלות לכ-3.5% עד לאמצע 2023".

ומה צפוי בשוק האג"ח? לדברי בפמן, "מבחינת ההשפעות על שוק איגרות החוב, נראה שהדברים ישפיעו יותר על החלקים הקצרים של העקום, כאשר החלקים הארוכים יותר של העקום מעוגנים במידה רבה יותר במרכיבים הבסיסיים הראליים של פערי חיסכון-השקעה.

"העלייה בריבית הפד במהלך השנה הקרובה גם יכולה להפוך כיוון בהמשך, במחצית השנייה של 2023 ובמהלך 2024, במיוחד אם המשק ימשיך ויאט באופן ניכר. לכן, עיקר ההשפעה צפויה להיות על החלק הקצר של העקום ופחות על החלק הארוך, זאת תוך כדי השתטחות העקום עקב מהלך עליית תשואות בטווח של 1-3 שנים. השתטחות בחלק זה של העקום עשוי לסמן עלייה בהסתברות להאטה ניכרת בפעילות הכלכלית".

המציאות הזו לדבריו לא אופטימית במיוחד לשוק המניות. לדבריו, "התפתחויות כאלו תומכות בהערכה ששוק המניות של ארה"ב עדיין לא הגיע לתחתית".

פסגות: "חדשות רעות מאוד לפד"

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות, סבור כי האינפלציה הגבוהה צפויה להישאר עוד זמן. "הסיפור של המדד הזה הוא סעיף האנרגיה שממשיך לזנק, במקביל להתפשטות והתרחבות האינפלציה בענפי השירותים", אומר בית אור. "כך, קצב האינפלציה השנתית בסעיף הדיור זינק מ-5.1% ל-5.5% כאשר משקלו של סעיף הדיור עומד על 32.4%. שירותי מזון מחוץ לבית האיצו מקצב של 7.2% לקצב של 7.4%". סעיף המזון הכללי האיץ מקצב של 10.8% ל-11.9%.

"השורה התחתונה של מדד מאי היא שעליות המחירים בארה"ב הן רחבות וממשיכות להאיץ כאשר מוקד האינפלציה עובר באופן ברור מהמוצרים אל השירותים ואלו חדשות מאוד רעות עבור הפד שככל הנראה ייאלץ להדק את המדיניות באופן יותר משמעותי בהשוואה לציפיות בשוק.

עליות המחירים החדות באנרגיה, מזון ודיור מכבידות על הצרכנים כמעט מכל היבט של חייהם ומכאן קל להבין מדוע אמון הצרכנים נמצא בשפל ונתוני הצריכה מאטים".

בית אור מוסיף כי "להערכתנו, הסיכונים האינפלציוניים ממשיכים להיות גבוהים גם במבט לחודשים הקרובים מכיוון שוקי האנרגיה והמזון", ומוסיף כי "אנו מצפים להאטה כלכלית משמעותית בחודשים הקרובים שתגיע מכיוון הצרכן ושוק הנדל"ן - הצרכנים יעברו להתמקד ברכישה במוצרי בסיס ושירותים בסיסיים על חשבון מוצרים בני קיימא ושירותי פנאי".

נקודה נוספת שמזכיר בית אור היא המצב הפוליטי בארה"ב. "אנו כבר בחודש יוני ובנובמבר יש בחירות לקונגרס כאשר כבר היום הסקרים אינם מחמיאים (בלשון המעטה) לדמוקרטים שלפחות על פי הסקרים צפויים לספוג מפלה שהם לא ספגו מזה 80 שנה. שימו לב לגזרה הפוליטית ואלו מהלכים הבית הלבן, ולא רק הפד, עשוי לבצע בחודשים הקרובים".

פעילים: אין מנוס מהעלאת עוצמת הריבית

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות, מסר לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן האמריקאי כי "יש להניח כי מקבלי ההחלטות וביניהם מזכירת האוצר ונגיד הבנק התאכזבו מאוד מהפרסום שכן הנחת העבודה שעל פיה נתקבלו ההחלטות הינה כי האינפלציה תחל בתהליך התמתנות כבר מהחודש שבגינו פורסם המדד.

"המשמעות הינה כי לפד אין מנוס מלהמשיך את רצף ועוצמת העלאות הריבית גם בחודשים הקרובים".