רכבת ישראל תשלם 16 אלף שקל לנוסעת שנדרשה לעבור קרון

ביהמ"ש נתן תוקף לפשרה, במסגרתה ישלמו 16 אלף שקל פיצוי לנוסעת שישבה בקרון ונתבקשה לקום על ידי סדרן לאחר שמספר גברים החלו להתפלל שחרית בקרון בו ישבה • הנוסעת מאיה מליץ: "שמחה וגאה על הזכות למחות נגד הדרת נשים"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

בימ"ש השלום בירושלים נתן היום (א') תוקף של פס"ד לפשרה, לפיה רכבת ישראל וחברת דנאל (המעסיקה את הסדרנים ברכבת) ישלמו 16,000 שקל פיצוי למאיה מליץ, שישבה בקרון רכבת בדרך לעבודתה בשנת 2018. הנסיבות המקוממות הן שלאחר שמספר גברים החלו להתפלל שחרית בקרון בו ישבה, התבקשה לטענתה על ידי סדרן לזוז ממקומה אל קרון אחר, וזאת בניגוד לחוק.

בהסכמות הצדדים הוסבר כי הן נכתבות "מבלי להודות באיזו מטענות הצדדים", אך נקבע שלצד הפיצויים שתקבל מליץ, כל העובדים ברכבת ישראל או בנותני שירותים מטעמה, יקבלו הנחיה מפורשת כי אין רשות או זכות שבדין לאף אחד מהם להורות למי מהנוסעים או הנוסעות לעבור או להחליף את מקומם, גם אם מתנהלת תפילה באיזה מן הקרונות.

הנוסעת מאיה מליץ אמרה כי היא "שמחה וגאה על הזכות למחות נגד הדרת נשים. מקווה שמהיום והלאה כל אישה תוכל לשבת בכל מקום שרק תרצה מבלי לחשוש".

עורכות הדין מירי נחמיאס יסף מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, וגלי זינגר משדולת הנשים בישראל שייצגו את מליץ מסרו כי "פסק הדין החשוב והמשמעותי שקיבלנו היום, הוא צעד נוסף במאבק הבלתי מתפשר של המרכז הרפורמי ושדולת הנשים בישראל נגד הדרת נשים".

לדבריהן, "פס"ד קבע את מה שחברתית כבר אמור להיות ברור - אסור לעובדי הרכבת להורות ואפילו לבקש מנשים לזוז, כי נוכחותן מפריעה לאיזשהו גבר - גם כאשר הנוסעים הגברים בוחרים לקיים תפילה בקרון. כואב שעדיין נאלצנו להילחם על כך בביהמ"ש, ומשמח שביהמ"ש הבהיר את מה שסדרן הרכבת היה צריך להבין לבדו. הנוכחות של נשים היא אינה "פיגוע צניעות". הנוכחות שלנו היא חלק מהמרחב הציבורי, ואנחנו לא נזוז".