הפד יפתיע את השווקים? העלאת הריבית עשויה להיות חדה מהצפוי

שורה של דוחות אינפלציה מטרידים עשויה להוביל את הפדרל ריזרב לשקול צעד שיפתיע את השווקים ולהעלות את הריבית מעבר לציפיות בפגישתם השבוע

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

סדרה של דוחות אינפלציה מטרידים מהימים האחרונים צפויה להוביל את בכירי הפדרל ריזרב בפגישתם השבוע לשקול העלאת ריבית גבוהה מהמצופה של 0.75% - העלאה שצפויה להפתיע את השווקים.

לפני ה־4 ביוני, ציינו נגידי הבנק הפדרלי שהם מוכנים להעלות את הריבית בחצי אחוז השבוע וברמה דומה שוב כשייפגשו ביולי. אבל הוסיפו כי התחזית הזו תלויה בכך שהכלכלה תתפתח כפי שהם צופים. דוח האינפלציה של משרד התעסוקה משבוע שעבר הראה זינוק במחירים במאי, שהיה גדול ממה שציפו אנשי הבנק.

במקביל, שני סקרי צרכנים הראו שציפיות משקי בית לגבי האינפלציה בעתיד גדלו בימים האחרונים. הנתונים האלה עלולים להבהיל את בכירי הפד בגלל שהם מאמינים שציפיות כאלה יכולות להגשים את עצמן.

הבנק המרכזי העלה את הריבית בחצי אחוז בפגישה שלו בחודש שעבר, ההעלאה הראשונה ברמה כזו מאז 2000, לטווח שבין 0.75% ו־1%. בפעם האחרונה שהוא העלה את הריבית ב־0.75% הייתה ב־1994, אז העלה הפד את הריבית במהירות כדי למנוע מראש עלייה באינפלציה.

"נצטרך לשקול פעולה יותר אגרסיבית"

יו"ר הפד ג'רום פאוול נמנע מלהפתיע את השווקים ביום של פגישת המדיניות וטען שהבנק המרכזי יכול להשיג את מטרותיו להחמרת המדיניות על ידי עיצוב ציפיות השוק.

אבל בריאיון בחודש שעבר הוא גם אמר שהפד יונחה על ידי הנתונים הכלכליים כפי שיתקבלו. "מה שאנחנו צריכים לראות זה עדויות ברורות ומשכנעות לכך שלחצי האינפלציה שוככים והאינפלציה יורדת. ואם אנחנו לא רואים את זה, נצטרך לשקול פעולה יותר אגרסיבית", אמר פאוול.

במסיבת עיתונאים בחודש שעבר, אמר פאוול שהבנק המרכזי "ישאף להימנע מלהוסיף אי וודאות" אבל גם הכיר באפשרות שנתוני האינפלציה יכילו "הפתעות נוספות". "לכן נצטרך להיות גמישים בתגובה לנתונים המגיעם והתחזית כפי שתתפתח", אמר.

משרד התעסוקה דיווח ביום שישי שמדד המחירים לצרכנים עלה במאי ב־8.6% לעומת אותו חודש שנה קודם לכן. זו הייתה נסיגה לתחזיות שהעריכו שהאינפלציה נגעה בשיא במרץ. העלייה במחירי הדלק וההפרעות בשרשראות האספקה בגלל מלחמת רוסיה־אוקראינה העלו את המחירים בחודשים האחרונים.

כמה מהתחזיות מוול סטריט, כולל מבנקי ההשקעות ברקליס וג'פריז, הודיעו ביום שישי, לאחר פרסום נתוני האינפלציה, שבבנקים צופים שהפד יעלה את הריבית השבוע ב־0.75%.

"אנחנו מאמינים ששיקולי ניהול הסיכונים מצריכים פעולה אגרסיבית על מנת לחזק את האמינות של הפד במלחמה באינפלציה", כתבו כלכלנים של ברקליס בדוח שיצא ביום שני. "הסיכונים של אינפלציה ממושכת גדלו" ומצדיקים העלאה של הריבית במדרגה גבוהה יותר.

לאחר פרסום המאמר הזה ביום שני אחרי הצהריים, תחזיות אחרות, כולל ג'י פי מורגן צ'ייס ומגולדמן סאקס, אמרו שהם צופות העלאת ריבית של 0.75% השבוע.

ביום שישי, סקר של ציפיות הצרכנים לאינפלציה לטווח ארוך שעורכת אוניברסיטת מישיגן הראה את הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. ביום שני, הפדרל ריזרב של ניו יורק דיווח שסקר נפרד שהוא עורך הראה שציפיות האינפלציה של צרכנים בטווח הקצר זינקו, ושהחלוקה של הציפיות בין משקי בית יותר מגוונת משהיה בעבר, מה שרומז על כך שיותר משפחות צופות שהאינפלציה תימשך זמן רב, אפילו שהנתון החציוני נשאר דומה.

בכירי הפדרל ריזרב אמרו שירצו להגיב בתקיפות לסימנים שציפיות האינפלציה עולות מתוך הערכה שהתהליך של הוצאת האינפלציה מהכלכלה יהיה הרבה יותר מסובך אם זה יקרה. "הם חייבים ללכת עכשיו על 75. הפד מפגר אחרי העקומה והם יודעים זאת", אמרה דיאן סוונק, כלכלנית ראשית בגרנט תורנטון.

התשואות על אגרות חוב, שעלו ביום שישי במכירות ההמוניות בשוק, המשיכו לטפס בשני כשהמכירות נמשכו. משקיעים בחוזים עתידיים של שווקי הריבית חישבו שיש סבירות של כמעט 30% להעלאה בגובה 0.75%, נכון ליום שני בערב, לעומת סבירות של כ־4% לפני פרסום הדוחות בשישי.

נתוני האינפלציה מעידים: צריך לעשות יותר

נגידי הבנק יצטרכו לשקול כמה מרכיבים בפגישה בת היומיים שלהם שמתחילה ביום שלישי. הם יכולים להיצמד לאסטרטגיה הנוכחית שלהם להעלות ריבית במדרגות של חצי אחוז בלי סוף, עד שיראו סימנים לכך שהאינפלציה יורדת בוודאות.

מסלול כזה של העלאות ריבית יעלה את שיעור הבנצ'מרק של הפד לרמה שבין 2.25% ו־2.5% עד ספטמבר, ולרמה שבין 3.25% ו־3.5% עד דצמבר. יהיה מדובר בתקופת של החמרת המדיניות האגרסיבית ביותר מאז שנות ה־80.

אפשרות אחרת היא שפאוול ועמיתיו יצביעו על סבירות גוברת למעבר להעלאת ריבית גדולה יותר בפגישה של הבנק בסוף יולי. אבל אם הנגידים צופים בסבירות משמעותית שהעלאה כזו תקרה בפגישה של 26־27 ביולי, הם עלולים להחליט לפעול יותר בתקיפות כבר השבוע.

סוונק אמרה שהיא מצפה שהנגידים יטענו טענה כזו בפגישה השבוע. "הנתונים כרגע לא טובים. הנתונים אומרים שהם צריכים לעשות יותר", היא אמרה. "אנו נעים לעבר עולם יותר מועד לאינפלציה, והם יודעים זאת, ואם הם לא ישנו את הכיוון עכשיו, זה יכול להיות מאוד שוחק".

כבר היום, עלויות ההלוואה שקובעים השווקים טיפסו מהר יותר מריבית הבנצ'מרק של הפד, בציפייה לצעדי המדיניות. מלווי משכנתאות אמרו ביום שני שהם הולכים לתת על הלוואות בהחזר קבוע ל־30 שנה ריביות מעל 6%, רמות שלא נצפו מאז 2008.

אנליסטים אחרים אמרו ביום שני אחר הצהריים שהעלאת ריבית גדולה יותר של 0.75% תגרום יותר בעיות לבנק המרכזי ממה שתפתור בגלל שתבלבל משקיעים לגבי האופן בו הבנק המרכזי מגיב לנתונים חדשים.

"זה פשוט יגרום לעוד אתגרים בתקשורת אחרי כן", אמר ניל דוטה, כלכלן בחברת המחקר Renaissance Macro. "זה מרמז על כך שהפד מאבד אמון בתחזיות שלו עצמו. כולנו יודעים שהם ניסו להדביק את הקצב, אבל עכשיו זה נראה כאילו הם בפניקה".

דוטה אמר שהוא גם חושש שהעלאת ריבית גדולה מדי תקשה על הבנק המרכזי להימנע ממיתון. "זה רומז שהפד מוכן לדחוף את הכלכלה לתסריט של 'נחיתה קשה' כדי להשתלט על האינפלציה", אמר.