רגע לפני נפילת הצווים: מנכ"ל משרד רה"מ מקדם פשרה ברפורמה בחקלאות

מחר צפויה מליאת הכנסת להצביע על ביטול צווי המכס בביצים ובדבש לבקשת חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה • מי שמנסה לתווך בין הצדדים הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס, שכינס לפגישה בלשכתו את כל הצדדים ורגע לפני הדיון במליאה ינסה להביא להסכמות שבסופן ימשכו את ההצעה מהצבעה

יאיר פינס, מנכ''ל משרד ראש הממשלה / צילום: יוסי זמיר
יאיר פינס, מנכ''ל משרד ראש הממשלה / צילום: יוסי זמיר

הרפורמה בחקלאות חוזרת להבעיר את סיעות הקואליציה כשברקע ניסיונות תיווך אחרונים בניסיון להגיע לפשרות שימנעו מבוכה נוספת לממשלה ובפרט לשר האוצר אביגדור ליברמן. מחר (ד') צפויה מליאת הכנסת להצביע על ביטול צווי המכס בביצים ובדבש לבקשת חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה. זאת לאחר שעברו 60 יום מחתימת הצווים על ידי ליברמן ופורר בניגוד לסיכומים הקואליציוניים ודרישת החקלאים מנציגיהם בכנסת להביא לביטולם לאחר שהמשא ומתן שנערך בחודשים האחרונים כשל.

מי שמנסה לתווך בין הצדדים הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס שכינס לפגישה אחת בלשכתו בשבוע שעבר את כל הצדדים ומחר רגע לפני הדיון במליאה ינסה להביא להסכמות שבסופן ימשכו את ההצעה מהצבעה בכנסת. לפגישה זומנו נציגי החקלאים, חברי הכנסת, נציגי משרדי החקלאות והאוצר ועל השולחן הצעה שטווה פינס וכבר הוצגה לאחדים מנציגי החקלאים. אלא שחברי הכנסת שמובילים את המאבק נגד הרפורמה ובראשם רם שפע, אלון שוסטר ואחרים לא ממהרים להתקדם לפשרות.

על פי ההצעה ייקבעו מראש שיעורי המכס במלפפונים, עגבניות, אפרסקים, אגסים ותפוחים. תתקבל דרישת החקלאים לתמיכות דיפרנציאליות בהתאם לסוג הגידול וכן תינתן תמיכה גם לחקלאים במרכז הארץ, במסמך ההבנות ייקבעו גם דרישות לעניין תעריפי המים וסיוע בהעסקת העובדים הזרים. בנוסף לדרישת משרד החקלאות הוועדה להגנת הצומח לא תהיה זו שאמונה עוד על חלוקת רשיונות לייבוא וייקבע סטנדרט אחיד של תקנות באופן שקוף לכל מי שחשקה נפשו בייבוא. בנושא הדבש יינתנו תמיכות כנגד אובדן הכנסה צפוי בשל ביטול המכסות שיאפשרו את המשך קיומו של הענף שחיוני לחקלאות כולה ולא רק לייצור הדבש.

במפלגת העבודה דנו אתמול בישיבת הסיעה בהצבעה הקרובה בכנסת ובאפשרות לפיה גם ללא התנגדותם לצווים - הם יפלו בשל היעדרותם הצפויה של מיכאל ביטון וניר אורבך וכן בשל ההתנגדות של כל חלקי האופוזיציה שגוייסו לנושא על ידי החקלאים. אם אכן יושגו הבנות קודם לכן במשרדו של פינס, החקלאים יבקשו להוריד את הנושא מסדר היום של הכנסת ולקואליציה תיחסך לפחות חזית אחת פעילה בין שותפיה. ההסכמות אם יושגו - גם ייתרו את ההצבעה הצפויה על צווי המכס בפירות והירקות ב-6 ביולי.

אנשי משרדי האוצר והחלקאות שעד כה נמנעו מפשרות עם החקלאים יידרשו גם הם להגיע להסכמות כדי שלא להפיל את הצווים במליאה. בהיבט הפוליטי מדובר להפסד פנים קואליציוני, אך עבור קהל היעד החדש של ליברמן - ויתורים מרחיקי לכת יכולים לפגוע במפלגה כאשר הבחירות נמצאות מעבר לפינה. החקלאים שמנווטים את האירוע יצטרכו להחליט מחר אם הם בונים את הסולם לירידת כל חברי הקואליציה מהעץ.