שרת המדע והחדשנות: "הצבעים בנאסד"ק לא יכתיבו את מדיניות הממשלה ארוכת הטווח"

שרת המדע והחדשנות אורית פרקש-הכהן אמרה בכנס אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק של גלובס שימי הקורונה הביאו לחלול החשיבות של תעשיית ההייטק, והצורך להשקיע בה • "כממשלה החובה שלנו היא לקדם את התשתית של ההייטק"

אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה / צילום: איל יצהר
אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה / צילום: איל יצהר

"תעשיית ההייטק היא תעשייה אסטרטגית למשק, שהממשלה חייבת להסתכל עליה באופן משמעותי. זאת תעשייה שמספקת רבע ממס ההכנסה במשק ובשנה שעברה תעשיית ההייטק תרמה הכנסות גדולות פי שלושה מהמצופה", אמרה שרת המדע והחדשנות אורית פרקש-הכהן בכנס אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק של גלובס.

לדברי פרקש-הכהן, "אנחנו בתקופה מאתגרת, הבורסות נצבעות אדום, יש משבר גיאופוליטי באירופה בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, יש את האומיקרון וההשפעה שלו על סין ושרשראות האספקה, יש אינפלציה וריביות מזנקות. אבל החזון של הממשלה צריך להיות ארוך טווח. החזון שלנו צריך להיות מושפע מאירועים כלכליים, אבל הצבעים בנאסד"ק לא יכתיבו את המדיניות ארוכת הטווח לממשלה. שנה שעברה הייתה שנה חריגה לטובה ועכשיו אנחנו רואים תיקונים".

פרקש-הכהן אמרה כי "הדיגיטציה והטכנולוגיה כאן להישאר וזאת הבנה שחלחלה עוד יותר בימי קורונה. אין היום תחום שהוא לואו-טק, בהכל יש טכנולוגיה. עכשיו למשל השקנו תוכנית אסטרטגית עם משרד החקלאות כדי להכניס לתחום טכנולוגיה. כולם מתווכחים על הרפורמה בחקלאות והוזלת יוקר המחייה, אבל אי אפשר להתווכח על הצורך בחקלאות מדויקת וטכנולוגית שצורכת פחות מים".

שת"פ עם 8200, ומיומנויות הייטק כבר מגן חובה

"המסר הוא שכממשלה אנחנו רואים בתעשיית ההייטק תשתית אסטרטגית וגם אם יש תיקונים, נעקוב אחריהם ונמשיך לעבוד באופן ארוך טווח" ,אומרת פרקש-הכהן. "כממשלה החובה שלנו היא לקדם את התשתית של ההייטק, שזה קודם כל קידום הון אנושי, אחד הדברים המרכזיים שהמשרד שלי מתעסק בו. הקמנו לצורך זה צוות בראשות דדי פרלמוטר עם נציגים מכל משרדי הממשלה. אנחנו עוסקים גם בחינוך ומקדמים תוכנית בשם יוניקוד להכנסת מיומנויות הייטק כבר מגן חובה עד כיתה ח'. אנחנו מתחילים פיילוטים בתוכנית הזאת. אנחנו עושים גם שיתופי פעולה עם יחידת 8200 בבתי ספר. אני עובדת עם שר האוצר על תוכנית חיזוק הבינה המלאכותית שתוטמע בחוק ההסדרים והתקציב הקרוב".

"בשנתיים האחרונות תעשיית ההייטק עברה קפיצת מדרגה במספר החברות הגדולות שקמו כאן", אומרת פרקש-הכהן. "אנחנו כממשלה צריכים לוודא שהמימון של הסטארט-אפים ישמר, גם אם יש תקופה של חוסר ודאות וקשיים. יש לנו חברות מבוססות בהייטק ואנחנו צריכים ליצור את הסביבה כדי שהן שלא יעברו לחו"ל".

פרקש-הכהן התייחסה גם לחוק האנג'לים, למתן הטבות מס למשקיעים בסטארט-אפים בשלב מוקדם. חוק זה זכה לביקורת כמי שמחזק את החזקים, אך לדבריה "בתקופה כזו מבינים יותר את הצורך בחוק הזה שקידמנו עם משרד האוצר כדי שתעשיית ההייטק תישאר כאן. יש לנו חברות חזקות ומעולות והן תהפוכנה להזדמנות חברתית וכלכלית למדינת ישראל".

גילוי מלא: הכנס בשיתוף Start Up Nation Central