גיוון בארגון הייטק: "מצליחים בזכותו, לא למרות. הכלה היא ערך"

האם ההאטה הצפויה בענף ההייטק תוביל גם לזניחת ערכי הגיוון בהם התאדרה התעשייה? בשאלה זו עסקו משתתפי הפאנל בהנחיית כתבת גלובס שירי דובר, בכנס "אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק" • נופר ברכה, גונקו: "האוכלוסיות הראשונות שיפגעו הן האוכלוסיות בתת ייצוג"

פאנל: גיוון בארגון, ועידת Hi&Hire / צילום: איל יצהר
פאנל: גיוון בארגון, ועידת Hi&Hire / צילום: איל יצהר

גיוון בתעשייה הוא אחד הערכים שענף ההייטק מתהדר בו ואף משתמש בו לצרכי מיתוג המעסיק. בפאנל בכנס אתגרי ההון האנושי בתעשיית ההייטק, שהנחתה כתבת גלובס שירי דובר, השתתפו עימאד תלחמי, יו"ר ומייסד באבקום, נופר ברכה, CTO בגונקו, דוד אשר, מנהל מוצר קלארוטי, עלי איוב, דירקטור בכיר להנסת תוכנה באנבידיה, ודנו האם ההאטה הצפויה במצב הכלכלי ובענף, תוביל גם לזניחת ערך הגיוון.

"בהתחלה, בגלל שהגעתי ממקום חרדי, כהיה לי צוות, הקפדתי על הגיוון, היה מזרחי, אישה חרדית, ממש הקפדתי", סיפר דוד אשר, "לאט לאט ככל שהתקדמתי, הפסקתי לנסות לחפש אנשים למשבצות, וגם אני, כשקיבלתי קידום לא קיבלתי אותו בגלל שאני חרדי, אלא בגלל שאני טוב. לדעתי היום גיוון זה לעזור לאנשים כי הם טובים, לא כי עשו להם הנחה כלשהי".

"את באבקום הקמתי בגלל הגיוון", מציין תלחמי. "הקמתי אותה כי במקומות בהם עבדתי, חברת דלתא, הבעלים הסתכל עלי בצורה שווה ואיפשר לי להתפתח, ומאז לקחתי את זה כשליחות. בבאבקום הכלה היא ערך. יש לנו 3500 עובדים, הרבה מיעוטים, הרבה הכלה פנימית ואנחנו ביחד יותר חזקים, כערך, גם עסקית. אנחנו לא מצליחים למרות הגיוון, אלא בזכות הגיוון. אנחנו מובילים באיכות השירות (החברה פועלת בתחום מוקדי השירות). מי שיודע לעשות את זה מהמקום הנכון, הוא מצליח. אנשים שונים יודעים להביא יותר לשולחן אם הם פועלים למען מטרה משותפת.

"אנחנו עוזרים לחברות לגייס עובדים מאוכלוסיות שנמצאות בתת יצוג, אנחנו ממש עוסקים בחינוך שוק, מנסים להסביר לחברות למה זה כדאי להם, מציינת ברכה. "אצלנו אנחנו מאוד מגוונים, אבל זה דורש עבודה והתעסקות יומיומית בגיוון, וזה בסדר, זה ערכים שאנחנו מובילים. אנחנו בישראל עוד מאחור, חושבים שהממשלה צריכה להוביל לגיוון דרך רגולציה, אבל בארה"ב השינוי כבר מגיע מבפנים, החברות עצמן רוצות את הגיוון, וחברה שלא מגוונת זה משח לרעתה, ויפה לראות את זה".

לאור המצב הכלכלי והידוק החגורה בהייטק, אשר פסימי: "האוכלוסיות הראשונות שיפגעו הן האוכלוסיות בתת ייצוג". "יש בעייה רצינית של חינוך בחברה החרדית לקראת עולם העסקים, אני מבין את הפערים שלי ומנסה לצמצם אותם, ואני רואה את הממשלה מנסה ללכת בכיוון, והלוואי שזה יקרה, אבל דרושה מהפכה, ואפשר להתחיל אותה מלמטה, מאנשים כמוני. אני מלמד את הילדים שלי אנגלית ומוזיקה. הכשרה זה עניין של השראה - להסביר לאדם למה לאדם לעצור את החיים לכמה שנים ללמוד, אנחנו, אני וחברים שלי, הולכים לבתי כנסת לשבת, ומספרים את הסיפור שלנו, לתת השראה, ואני הושפעתי מאישתי, מעצבת בוויז, והיא מאחותה - נקודת ההשפעה של החברים שמשפיעים אחד על השני משמעותית, לא צריך להתחיל מלמעלה מהרבנים, חבל על הזמן".

איוב מציין: "בקשר לתוכניות המממשלתיות, גם במצב של מיתון יש הרבה מה לעשות, ולא חייב שיהיה לכך עלות גבוהה. מספיק שיהיה סקר לגבי אחוזי גיוון בחברות, זה מאפשר לחברות להתבונן על המצב הפנימי והמיצוב החיצוני שלה, ולשפר אותו".

***גילוי מלא: הכנס בשיתוף Start Up Nation Central